پوشش ۵۰ درصدی بیمه کشاورزی در استان یزد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار یزدی ها( یزدی نیوز) نیمی از زیربخش‌های کشاورزی استان شامل محصولات باغی، زراعی، دام و طیور تحت پوشش بیمه‌های کشاورزی قرار دارد.

مشکلات اقلیمی دست به دست هم داده‌اند که کشاورزی همیشه پرمخاطره باشد؛ پرداخت غرامت این حجم خسارت از عهده هیچ شرکت بیمه‌ای برنمی‌آید؛ از این‌رو بیمه کشاورزی با حمایت دولت، پوشش خسارت‌های بخش کشاورزی را متقبل شده است.
قطعا بیمه کردن همه محصولات کشاورزی و دامی برای کشاورزان مقرون به صرفه نیست؛ به همین دلیل بیشترین پوشش بیمه‌ای بخش کشاورزی استان متوجه محصولات دارای بازدهی اقتصادی از جمله پسته است.

فعالیت ۹۰ کارگزاری برای بیمه کشاورزی
مدیر گروه خدمات بیمه‌ای استان می‌گوید: بیمه محصولات کشاورزی استان با اولویت محصولات کم‌آبخواه مانند پسته و محصولات استراتژیک مانند گندم در استان دنبال می‌شود.
«حسین نوری‌زاده» با اشاره به پوشش ۵۰ درصدی بیمه کشاورزی در استان، می‌افزاید: کشاورزان می‌توانند برای دریافت خدمات بیمه محصولات کشاورزی به دفاتر خدمات بیمه‌ای سراسر استان مراجعه کنند. وی ادامه می‌دهد: ۶ دفتر خدمات بیمه‌ای با بیش از ۹۰ کارگزار حقیقی در زمان بیمه‌پذیری که از مهرماه تا نیمه بهمن‌ماه تعیین شده است، آماده ارائه خدمات به فعالان بخش کشاورزی استان هستند.
نوری‌زاده تاکید می‌کند: با توجه به فاصله زمانی کوتاه بین زمان بیمه‌گری و زمان احتمال بروز خسارت به بخش کشاورزی در فصل زمستان، تقاضا می‌کنیم کشاورزان در اوایل وقت قانونی برای بیمه اراضی و باغ‌های خود اقدام کنند.
وی با بیان این‌که بیمه کشاورزی شامل بیمه محصولات، ابنیه، تاسیسات و ماشین‌آلات کشاورزی است، می‌گوید: در سال زراعی گذشته ۱۴ هزار و ۹۰۰ بیمه‌گزار در قالب ۲۲ هزار و ۹۰۰ قرارداد با حق بیمه ۶۷ میلیارد ریال بیمه شدند. به گفته مدیر گروه خدمات بیمه‌ای استان، در سال زراعی ۹۴- ۹۳ برآورد خسارت زیربخش‌های زراعی، باغی، دامی و… استان در بخش کشاورزی ۳۴۵ میلیارد ریال بوده است. وی ادامه می‌دهد: غرامت بخش کشاورزی استان شامل ۵۶/۵ میلیارد ریال در بخش کشاورزی، ۲۶۷‌میلیارد ریال در بخش باغی، ۱۴/۷میلیارد ریال در بخش زراعی، ۳/۶‌میلیارد ریال در بخش منابع طبیعی و مابقی در سایر زیربخش‌ها بوده است.

پرداخت نیمی از غرامت سال زراعی گذشته
مدیر گروه خدمات بیمه‌ای استان از پرداخت نیمی از غرامت به کشاورزان بیمه شده خبر می‌دهد و می‌افزاید: نیم دیگر غرامت نیز با پشتوانه بانک کشاورزی در حال پرداخت است. این مسئول با بیان این‌که دولت هنوز تعهدات خود مبنی بر پرداخت غرامت بیمه کشاورزی را به بانک کشاورزی پرداخت نکرده است، می‌افزاید: حمایت بانک کشاورزی به عنوان پشتوانه مالی تامین منابع حائز اهمیت است.
نوری‌زاده تاکید می‌کند: به وضوح مشاهده می‌شود که اگر منابع در اختیار این بانک به عنوان غرامت پرداخت نمی‌شد، بیمه محصولات کشاورزی از عهده جبران خسارت کشاورزان برنمی‌آمد.
وی عمده محصولات بیمه شده بخش کشاورزی استان را پسته، انار، بادام، گردو، زردآلو، گندم، جو وکلزا در بخش باغی و زراعی معرفی می‌کند و می‌گوید: در سال زراعی گذشته ۱۶ هزار و ۷۰۰ هکتار از ۳۸ هزار هکتار سطح زیر کشت پسته استان بیمه شده است.
وی همچنین از بیمه شدن ۴ ۴۳۰۰ هکتار از ۱۲ هزار هکتار سطح زیر کشت گندم استان خبر می‌دهد و می‌افزاید: استقبال در سایر محصولات نیز متفاوت است. نوری‌زاده از بیمه شدن ۱۰۵ هزار راس دام سبک، یک میلیون و ۲۰۰ هزار راس دام سنگین و ۳۰ میلیون قطعه جوجه در سال زراعی گذشته خبر می‌دهد و می‌گوید: غرامت استان به بخش طیور استان ۴۰ میلیارد ریال بوده که ۸۰ درصد غرامت حوزه دام را به خود اختصاص داده است.
مدیر گروه امور بیمه‌ای استان درباره مقایسه حق بیمه دریافتی از بیمه‌گزاران با غرامت پرداختی به آنها نیز اظهار می‌کند: کشاورزان ۳ تا ۴ برابر حق بیمه‌ای که پرداخت می‌کنند، غرامت دریافت می‌کنند.
وی با بیان این‌که استان دارای ظرفیت مناسبی برای پوشش بیمه‌ای در همه زیربخش‌های بخش کشاورزی است، می‌افزاید: تمام تلاش خود را برای پوشش حداکثری این ظرفیت به کار بسته‌ایم.

کاهش استقبال از بیمه کشاورزی
مدیر کل جهاد کشاورزی استان نیز عقیده دارد که بیمه کشاورزی استان بیشتر در حوزه دام و طیور مورد استقبال قرار گرفته اما در مجموع در سال‌های گذشته اسقبال از بیمه کشاورزی کمتر شده است.
«سیدجمال سجادی‌پور» می‌افزاید: در سال‌های اخیر فاصله بین خسارت واقعی و غرامت بیمه زیاد شده، به‌طوری که این غرامت تنها برای جبران هزینه‌ها کافی است و هیچ غرامتی برای جبران درآمد به بیمه‌گزار پرداخت نمی‌شود. وی ادامه می‌دهد: اگر دولت بخواهد خسارت واقعی را به بیمه‌گزار بخش کشاورزی پرداخت کند، حق بیمه باید افزایش یابد و این بار نیز کشاورزان زیر بار پرداخت حق بیمه‌های سنگین نمی‌روند.
این مسئول با بیان این‌که بخشی از حق بیمه از کشاورز دریافت می‌شود و بخش دیگر نیز به صورت یارانه دولتی پرداخت می‌شود، می‌گوید: در این سال‌ها نه یارانه دولت افزایش یافته و نه کشاورز قادر به افزایش حق بیمه بیشتری است. سجادی‌پور می‌افزاید: باید با فرهنگسازی، ترویج و الگوبرداری از سایر بیمه‌ها مانند بیمه خودرو، بیمه کشاورزی نیز در استان نهادینه شود. وی با تاکید بر بالا بودن خطر در بخش کشاورزی، اظهار می‌کند: حمایت از فعالان این بخش باید افزایش یابد.
مدیر کل جهاد کشاورزی استان درباره نسبت حق بیمه و غرامتی که به خسارت‌دیدگان وارد می‌شود نیز می‌گوید: گزینه‌های متعددی برای انتخاب میزان حق بیمه و غرامت وجود دارد که کشاورزان به ناچار کمترین حق بیمه و در نتیجه کمترین غرامت را انتخاب می‌کند. وی ادامه می‌دهد: فاصله بین زمان بروز خسارت تا زمان پرداخت غرامت نیز همواره یکی از دلایل استقبال نکردن فعالان بخش کشاورزی از بیمه کشاورزی است.

توجیه‌پذیر بودن بیمه محصولات کم‌آبخواه
مدیر گروه امور بیمه‌ای استان می‌گوید: پوشش بیمه‌ای محصولات کشاورزی کم‌آبخواه و دارای عملکرد بالا در واحد سطح بیشتر مورد استقبال فعالان بخش‌کشاورزی است. «حسین نوری‌زاده» می‌افزاید: بیشترین پوشش بیمه‌ای استان مربوط به محصول پسته است؛ چرا که میانگین تولید این محصول در هر هکتار ۱/۵ تا ۲ تن است. وی ادامه می‌دهد: این محصول به مراقبت و آبیاری کمتری نیاز دارد و ارزش اقتصادی خوبی برای کشاورزان دارد؛ از این رو بیمه کردن این محصول برای کشاورزان دارای توجیه است. وی بیشترین شهرستان‌های تحت پوشش بیمه کشاورزی را خاتم، ابرکوه، اردکان و تفت نام برد.

همشهری

بخش نظردهی بسته شده است..