بهسازی ۴۵ هزار مترمربع از پیاده‌روهای شهر یزد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار یزدی ها( یزدی نیوز) امسال ۴۵ هزار مترمربع از پیاده‌روهای شهر یزد ساماندهی شده اما هنوز پیاده‌روهای بسیاری در شهر وجود دارد که نیازمند بهسازی هستند.
پیاده‌روها فرصت تردد در شهر و استفاده از مبلمان شهری را فراهم می‌کنند اما مناسب نبودن پیاده‌روها مانع از بهره‌برداری مناسب شهروندان از این فضاها می‌شود. شهروندان یزدی عقیده دارند که پیاده‌روهای معابر شهر می‌تواند فرصت مناسبی را برای ورزش کردن به ویژه ورزش پیاده‌روی برای خانواده‌ها فراهم کند اما به دلیل مناسب نبودن کف‌سازی‌ها، خاکی بودن و هموار نبودن پیاده‌روها این امکان فراهم نمی‌شود.

ساماندهی پیاده‌روها برای پیاده‌روی
یکی از شهروندان یزدی به پیاده‌روهای نامناسب بلوار آیت‌الله خامنه‌ای اشاره کرد و افزود: این منطقه فاقد پارک و فضای سبز مناسب برای پیاده‌روی است در حالی که بسیاری از شهروندان علاقه‌مند به پیاده‌روی در پیاده روهای این بلوار هستند اما خاکی بودن و هموار نبودن مانع از استفاده شهروندان شده است.
«رضا حجازی» افزود: اگر شهرداری برای فرش کردن پیاده‌روها از اعتبار کافی محروم است، می‌تواند حداقل با آسفالت کردن، مقدمات اولیه برای استفاده از پیاده‌روها را فراهم کند.
وی ادامه داد: شهروندان این بلوار در بسیاری از مواقع از فضای خیابان برای پیاده‌روی استفاده می‌کنند که به دلیل کاهش دید در شب، احتمال بروز تصادف و کاهش ایمنی جان شهروندان وجود دارد.
این شهروند با اشاره به این‌که پیاده‌روهای شهر یزد کیفیت چندانی برای پیاده‌روی ندارند، اضافه کرد: عرض پیاده‌روهای این بلوار، بسیار متغیر است، به طوری که در برخی قسمت‌ها حتی عرض آن به چند سانتی‌متر کاهش می‌یابد و شهروندان مجبورند برای عبور از طول خیابان از سواره‌رو استفاده کنند.

خطرات عبور عابران از سواره‌رو
یکی دیگر از شهروندان یزد مناسب نبودن پیاده‌روهای شهر را باعث ورود عابران پیاده به بخش سواره خیابان و بروز تصادفات و تلفات در معابر شهر دانست.
«ابراهیم قادری» افزود: زمانی که پیاده‌روها با موزاییک‌های مناسب فرش شوند و دارای عرض و کیفیت استاندارد باشند، قطعا شهروندان ترجیح می‌دهند به جای عبور از سواره‌رو، از پیاده‌روها عبور کنند. وی با اشاره به این‌که برخی از پیاده‌روساز‌ی‌‌های انجام شده نیز کیفیت خود را از دست داده است، ادامه داد: برخی از کسبه و مالکان منازل مسکونی همزمان با بهسازی املاک خود، بخشی از پیاده‌روسازی‌ها را نیز تخریب می‌کنند. این شهروند بر ضرورت نظارت شهرداری بر تخریب‌ها تاکید کرد و افزود: به دفعات مشاهده می‌شود که پیاده‌روسازی‌های انجام‌شده در شهر به ویژه پیاده‌روهایی که برای معلولان مناسب‌سازی شده در میانه راه تخریب شده و به جای آن از آسفالت استفاده شده است.

تخریب پیاده‌روها با حفاری
یکی دیگر از شهروندان یزدی هم به تخریب پیاده‌روها با حفاری شرکت‌های خدمات‌رسان اشاره می‌کند و می‌گوید: برخی از پیاده‌روهای شهر هم برای اتصال انشعابات به شبکه آب، برق، گاز، مخابرات و فاضلاب تخریب می‌شوند، اما بازسازی نمی‌شوند.
«کامران تقوی» ادامه داد: شهرداری باید در کنار تخصیص اعتبار برای بهسازی پیاده‌روهای شهر از پیاده‌روسازی‌های انجام شده نیز نگهداری و از تخریب آنها جلوگیری کند.
وی اضافه کرد: متاسفانه محل اتصال انشعابات همواره با آسفالت پوشانده می‌شود؛ به این ترتیب نوارهای حفاری در پیاده‌روهای شهر ایجاد می‌شود که مرمت آنها نیازمند صرف زمان و هزینه است.

از بین بردن پیاده‌روهای مناسب‌سازی شده
یکی از نابینایان یزدی هم در کنار بیان اهمیت مناسب‌سازی پیاده‌روهای شهر برای تردد نابینایان، از بی‌توجهی برخی از دستگاه‌ها به مناسب‌سازی معابر برای نابینایان در زمان مرمت پیاده‌روها انتقاد کرد.
«احمد توکلی» ادامه داد: بخش محدودی از پیاده‌روهای شهر یزد برای تردد نابینایان مناسب‌سازی شده است اما همین بخش‌های محدود هم به دلیل حفاری‌ها و مرمت‌های غیراصولی، دچار مشکل است.
وی افزود: برخی از کسبه و حتی ساکنان منازل مسکونی از موزاییک‌های خاصی برای فرش کردن پیاده‌روهای ملکشان استفاده می‌کنند و اصلا توجهی به مناسب‌سازی آنها برای عبور نابینایان نمی‌کنند.
این روشندل اظهار کرد: به این ترتیب هر اقدامی که برای مناسب‌سازی پیاده‌روها انجام شده، به دلیل رها شدن در نیمه راه، بی نتیجه می‌ماند.

تخصیص اعتبار ۴۴ میلیارد ریالی
معاون فنی و عمرانی شهرداری یزد از انجام ۴۵ هزار مترمربع پیاده‌روسازی با اعتبار ۴۴ میلیارد ریال در سال جاری خبر داد و افزود: ۸۰ درصد این اعتبار تاکنون هزینه شده است.
«محمدرسول طهماسبی» با بیان این‌که مساحت پیاده‌روهای نیازمند ساماندهی بسیار است، افزود: هنوز بسیاری از پیاده‌روهای معابر مرکز شهر از جمله خیابان فرخی یزدی ساماندهی نشده است.
وی از انجام عملیات پیاده‌روسازی در برخی از معابر شهر از جمله خیابان فرخی، بلوار دانشگاه، بلوار دانشجو، خیابان تیمسار فلاحی، خیابان مطهری، خیابان مسکن، بلوار بسیج، بلوار جمهوری، خیابان انقلاب و بلوار نواب صفوی خبر داد. این مسئول گفت: برای بهسازی پیاده‌روهای شهر از واش بتن و موزاییک و از موزاییک‌های خاص برای مناسب‌سازی پیاده‌روها برای عبور نابینایان استفاده می‌شود.

معرفی پیاده‌روهای نیازمند مناسب‌سازی
طهماسبی اظهار کرد: شهرداری یزد در ۴ سال گذشته هر گونه عملیات پیاده‌روسازی را با توجه به مناسب‌سازی پیاده‌روها برای عبور نابینایان انجام داده است و در طرح‌های بعدی نیز به این مهم توجه خواهد کرد. وی ادامه داد: هر قسمت از پیاده‌روها که در اثر حفاری تخریب شده باید از سوی مسئولان تخریب، بازسازی و برای عبور نابینابان مناسب‌سازی شود، در غیر این صورت با متخلفان برخورد می‌شود.
معاون فنی و عمرانی شهرداری یزد از روشندلان عزیز خواست موارد مورد نیاز اصلاح پیاده روهای مناسب‌سازی شده را به شهرداری معرفی کنند تا به اصلاح آنها اقدام شود. طهماسبی درباره مرمت حفاری‌های انجام شده در پیاده‌روهای شهر هم گفت: متولیان حفاری، مسئول مرمت حفاری‌ پیاده‌روها هستند و گر نه باید خسارت این تخریب را نیز پرداخت‌کنند.

همشهری

بخش نظردهی بسته شده است..