۱۰۰ طرح مشارکتی تا پایان سال در روستاهای یزد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار یزدی ها( یزدی نیوز) دفتر امور روستایی استانداری یزد ۲۱ روستا در ۲۱ بخش استان را برای اجرای طرح‌های مشارکتی انتخاب کرده که تا پایان سال ۱۰۰‌طرح مشارکتی در این روستاها کلید خواهد ‌خورد.
طرح‌های مشارکتی روستایی با ایجاد واحدهای تولیدی در روستاها و با هدف توسعه پایدار روستاها در استان آغاز و به پیشتازی استان در این عرصه در کشور منجر‌شد.
تاکنون ۱۶ طرح مشارکتی در روستاهای استان آغاز شده است و انتظار می‌رود با توجه به استقبال روستاییان از این نوع مشارکت، تعداد آنها تا پایان سال به ۱۰۰‌طرح افزایش یابد.
یکی از طرح‌های مشارکتی موفق استان در روستای گردکوه شهرستان مهریز با سرمایه‌گذاری برای ایجاد نیروگاه خورشیدی در حال انجام است که نمونه موفقی از اجرای این نوع طرح‌ها محسوب می‌شود. استان دارای ۹۰۰ روستاست که ۳۶۸ روستای آن دارای شوراست و این روستاها به عنوان مجریان طرح مشارکتی انتخاب شده‌اند.

پیشتازی در اجرای طرح‌های مشارکتی
مدیر کل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری با بیان این‌که یزد در اجرای طرح‌های مشارکتی روستایی در کشور پیشتاز است، از اجرای ۱۶‌طرح مشارکتی در روستاهای استان خبر داد.
«هادی مقیمی» با اشاره به استقبال چشمگیر روستاییان برای مشارکت در این طرح از آغاز اجرای ۱۰۰‌طرح مشارکتی تا پایان سال در استان خبر داد و افزود: ۲۱‌روستا از ۲۱ بخش استان برای اجرای این طرح‌ها انتخاب شده است.
وی طرح‌های مشارکتی را به نوعی یک شورای مشورتی از نخبگان روستایی دانست تا از این سرمایه‌های فکری، اقتصادی، فرهنگی و علمی روستاها برای توسعه پایدار آنها بهره گرفته شود.
این مسئول گفت: با توجه به این‌که عمده اعضای شوراهای روستا دارای حداقل سواد هستند، عضویت این نخبگان و متخصصان در طرح‌های مشارکتی می‌تواند به موفقیت‌ هر چه بیشتر طرح بینجامد.
وی اظهار کرد: این طرح‌های مشارکتی به‌نوعی خلأ نبود تخصص و علم در شوراها را جبران خواهد کرد تا سرمایه‌گذاری در روستاها موثر واقع شود.
مقیمی با اشاره به این‌که این طرح‌ها با ابداع دفتر امور روستایی استان و به صورت پایلوت کشوری در یزد اجرا می‌شود، ادامه داد: این طرح با هدف هزینه شدن هدفمند اعتبارات در روستاها و انسجام بیشتر در شوراها آغاز شده است. وی افزود: ظرفیت‌های نیروی انسانی بومی روستاهای استان قابل توجه است و اگر بتوانیم از توان مادی و معنوی آنها برای توسعه روستاها بهره بگیریم، به‌طور قطع عمران و آبادانی روستاها بیشتر از قبل می‌شود.

تعمیم طرح ترسیب کربن در استان
مدیر کل دفتر امور روستایی استانداری یزد از دیگر اهداف اجرای طرح‌های مشارکتی در روستاها را تعمیم طرح‌های «ترسیب کربن» و «منارید» اعلام کرد و افزود: این طرح‌ها نیز به عنوان ایجاد شورای مشورتی برای توسعه روستاها آغاز شده است.
مقیمی گفت: رفع اختلافات محلی و استفاده بهینه از منابع روستاها از دستاوردهای مهم این طرح‌ها در کشورهای مختلف است که در قالب طرح‌های مشارکتی در روستاهای استان دنبال می‌شود.
وی رهاورد اجرای طرح‌های مشارکتی در روستاها را ایجاد احساس مسئولیت جمعی برای حفاظت از منابع روستاها بیان کرد و گفت: به زودی شاهد تعمیم اجرای طرح ترسیب کربن در سایر روستاهای استان خواهیم بود.
مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری یزد درباره شناسایی ظرفیت‌های روستاهای استان برای اجرای طرح‌های مشارکتی مناسب نیز گفت: سند توسعه روستاهای استان براساس طرح آمایش در حال تهیه است.
وی افزود: این اقدام برای جلب سرمایه‌ها و کسب نتیجه مطلوب از تلاش روستاییان و سرمایه‌گذاری انجام شده، موثر خواهد بود.
مقیمی با اشاره به بحران آب در روستاهای استان و کاهش منابع آبی بیان کرد: اولویت اصلی سرمایه‌گذاری در بسیاری از روستاهای استان، صنعت گردشگری است.
وی ادامه داد: دوره‌های مختلفی با هدف شناسایی ظرفیت‌های گردشگری روستاها با حضور دهیاران برگزار شده تا آنها از تجربیات یکدیگر برای رونق صنعت گردشگری به‌ویژه کویرنوردی که از جاذبه‌های روستاهای استان است، بهره بگیرند.

سقف تسهیلات طرح‌های مشارکتی
مدیر کل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری یزد گفت: طرح مشارکتی با استقرار واحدهای تولیدی در روستاها در قالب شرکت‌‌های تعاونی و شرکت‌های سهامی خاص دنبال می‌شود.
وی ادامه داد: به این ترتیب برای هر شرکت با تعداد اعضای مشخص، سقف تسهیلات برای سرمایه‌گذاری تعیین شده است به طوری که شرکت‌های دارای ۲۰ تا ۲۴ نفر عضو می‌توانند بعد از تامین ۴۰‌درصد سرمایه، ۶۰‌درصد آن تا سقف ۷۵۰ میلیون تومان را به صورت تسهیلات دریافت کنند.
مقیمی افزود: شرکت‌های دارای ۲۵ تا ۴۹‌نفر عضو نیز با تامین ۴۰‌درصد سرمایه مورد نیاز طرح‌های تولیدی، مشمول دریافت ۶۰ درصد باقیمانده سرمایه تا سقف یک میلیارد تومان تسهیلات می‌شوند.
وی همچنین سقف تسهیلات پرداختی به شرکت‌های دارای ۵۰ تا ۹۹ نفر عضو را ۲‌میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: شرکت‌های دارای ۱۰۰ تا ۱۴۹ عضو نیز می‌توانند با تامین ۳۵ درصد سرمایه، تا سقف ۲ میلیارد تومان تسهیلات دریافت کنند.
این مسئول اضافه کرد: سقف تسهیلات تعیین شده برای شرکت‌های دارای ۱۵۰‌تا‌199‌نفر عضو نیز با تامین ۲۵ درصد سرمایه، ۴‌میلیارد تومان تعیین شده است.
مدیر کل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری یزد با اشاره به پرداخت تسهیلات به شرکت‌های دارای بیش از ۲۰۰ نفر عضو با تامین ۲۰ درصد سرمایه، گفت: تسهیلات پرداختی به این شرکت‌ها، سقف ندارد.
وی با بیان این‌که کارمزد این تسهیلات ۳ درصد است، ادامه داد: دوره بازپرداخت اقساط این تسهیلات از ۳ تا ۵ سال تعیین شده و این طرح‌ها تا ۱۰‌سال از پرداخت مالیات و عوارض معاف هستند.

مشارکت برای ساخت نیروگاه خورشیدی در گردکوه مهریز
رئیس شورای اسلامی روستای گردکوه در شهرستان مهریز درباره طرح مشارکتی ایجاد نیروگاه خورشیدی در این روستا گفت: اجرای طرح‌های مشارکتی در روستاها در شرایطی که کشاورزی به دلیل کاهش منابع آبی در معرض تهدید است، ضروری است. «محمدرضا خراسانی» افزود: ۳۰۰ نفر از سرپرستان خانوار این روستا با جمعیت تحت پوشش ۱۲۰۰ نفر برای ایجاد منابع پایدار در روستا وارد عمل شدند و برای ساخت نیروگاه خورشیدی اعلام آمادگی کردند. وی با اشاره به تامین ۵۰۰ میلیون تومان سرمایه اولیه از سوی روستاییان، اظهار کرد: ۴ برابر این سرمایه نیز به صورت تسهیلات از سوی دولت تامین شده تا نیروگاه خورشیدی روستا به زودی ساخته شود. این عضو شرکت تعاونی روستای گردکوه ادامه داد: مجوزهای لازم برای ایجاد این نیروگاه دریافت و زمین مناسب نیز تامین شده است و در حال برگزاری مناقصه برای تامین تجهیزات مورد نیاز هستیم.

همشهری

بخش نظردهی بسته شده است..