هنرمند خردسال میبدی به نخ های بی جان، روح می بخشد

no-thumbs

کاربافی یکی از صنایع نساجی سنتی استان یزد محسوب می شود که در خانواده های یزدی نسل به نسل منتقل می شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار یزدی ها( یزدی نیوز) معاون صنایع دستی یزد اظهار داشت: هنر کاربافی چندی است که در استان و به خصوص شهرستان میبد با راه اندازی کارگاه های آموزشی جانی دوباره گرفته است و امید است با آموزش این هنر ـ صنعت به نسل جوان، روز به روز شاهد رونق آن باشیم.

محمدرضا دهقان افزود: در خانواده های یزدی به خصوص در شهرستان میبد، این هنر نسل به نسل منتقل می شود، تا جایی که در یکی از خانواده های این شهرستان، دختر خردسال این خانواده در کنار مادر خود، کار می بافد و بافت این پارچه برای او جنبه سرگرمی دارد و با علاقه و عشق با دست های کوچک خود به نخ های بی جان، روح می بخشد.

این مقام مسئول تصریح کرد: امید است با شاسناندن این هنر ـ صنعت به گردشگران و میهمانان استان، بتوانیم در جوانان علاقه ایجاد کنیم تا با گرایش به این رشته، علاوه بر ایجاد شغل، از منسوخ شدن آن جلوگیری شود.

وی از اقدامات انجام شده برای احیای هنر کاربافی، ایجاد کارگاه‌های آموزشی و حمایت از فعالان برای دایرکردن کارگاه‌های خانگی و اشتغال به ویژه برای بانوان خانه‌ دار دانست و افزود: باتوجه به اینکه می توان هنرهای صنایع دستی را در خانه انجام داد، این هنرها به خصوص برای بانوان بسیار حائز اهمیت است، چرا که در کنار خانواده و انجام کارهای روزمره می توانند هنر دلخواه خود را نیز انجام دهند.

دهقان عنوان کرد: نقش ها و طرحهای صنایع دستی همه خطوط آرامش بخش و دلنشینی دارند و انسان صنعتی امروز به استفاده از آنها نیاز دارد تا راحت فکر کند و بهتر بیاندیشد و وقتی بهتر بیاندیشد می‌تواند مشکلات را بهتر حل کند و استفاده از این ابزار یعنی آموزش همیشگی آرامش در خانه و کار که نباید آن را از نظر دور کرد.

معاون صنایع دستی استان گفت: باتوجه به مواد اولیه بومی استان و با خلاقیت هنری آفرینندگان بومی تعداد و تنوع کالای دستی در استان یزد به وضوح نمایان است.

وی خاطرنشان ساخت: رونق کار بافی در گذشته به حدی زیاد بود که در هر خانه ای حداقل یک یا دو چاله کاربافی وجود داشت و محصولات این هنر دستی به سایر شهرهای کشور ارسال می شد اما متاسفانه در طول دهه های اخیر به دلیل ورود ماشین های بافت پارچه به منطقه و جایگزین شدن تولیدات آن، کاربافی رونق بازار خود را از دست داد و امید است با تغییر نگرش و ایجاد فضای کسب و کار مناسب که اخیرا با ورود گردشگران خارجی به یزد بوجود آمده این هنر بار دیگر رونق خود را به دست آورد .

بخش نظردهی بسته شده است..