نانوایان متخلف یزدی جریمه می‌شوند

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار یزدی ها( یزدی نیوز) مدیر کل تعزیرات حکومتی استان از جریمه ۷۴۰ میلیون ریالی ۳۷۵ نانوای متخلف استان در سال جاری خبر می‌دهد.
«سیدغریب بیژن‌نیا» ادامه می‌دهد: این تخلفات به دنبال تلاش برای حمایت از حقوق مصرف کنندگان و نظارت بر عرضه نان با تشکیل اکیپ‌های نظارتی بر نانوایی‌های استان شناسایی و با آنها برخورد شده است.
شهروندان یزدی حساسیت‌ ویژه‌ای نسبت به کیفیت نان دارند و معتقدند که کیفیت نان به دلایل مختلف افول کرده است. در این میان مردم دیگر از بهانه‌جویی‌های برخی از نانوایان به دلیل افت کیفیت آرد خسته شده‌اند و انتظار دارند که مسئولان با بررسی این ادعا و کیفیت نان با نانوایان متخلف برخورد کنند.
آنها همچنین از تعطیلی‌های خودسرانه نانوایی‌ها به‌ویژه نانوایی‌های آزادپز و برخورد نادرست نانوایان با مردم برای پس دادن بقیه پول نان به دلیل نداشتن پول خرد گلایه دارند.

اهمیت عرضه نان در استان
معاون بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان با اشاره به اهمیت عرضه نان، از استقرار بازرسان ویژه برای رسیدگی به تخلفات نانوایان و ارتقای کیفیت نان خبر می‌دهد.
«ناصر رحیمی ‌بیده» با تاکید بر این‌که کیفیت پخت انواع نان در استان در رتبه اول تا پنجم کشور قرار دارد، ادامه می‌دهد: کیفیت آرد استان از سوی چند دستگاه نظارتی از جمله اداره کل استاندارد، اداره کل غله، مرکز بهداشت استان و در نهایت سازمان صنعت، معدن و تجارت کنترل می‌شود.
وی ادامه می‌دهد: سازمان صنعت، معدن و تجارت استان برای ارزیابی نهایی کیفیت آرد، به نمونه‌گیری و ارسال آن به آزمایشگاه‌های مجهز استان اقدام می‌کند.
رحیمی با اشاره به نظارت بر محل تولید آرد از سوی مرکز بهداشت استان، می‌افزاید: استفاده از افزودنی‌ها از جمله جوش‌شیرین و نمک نیز از سوی کارشناسان بهداشتی استان ارزیابی می‌شود.
وی با اشاره به برگزاری گشت‌های مشترک با حضور بازرسان اتاق اصناف و اداره کل تعزیرات حکومتی استان برای نظارت بر نانوایی‌ها، می‌گوید: دلایل افت کیفیت نان نانوایی‌های استان نیز از سوی اتحادیه نانوایی‌های استان در حال ارزیابی است.
این مسئول می‌گوید: ۱۲۱۴ واحد نانوایی در استان وجود دارد که نیمی از آنها در شهرستان یزد هستند؛ به این ترتیب می‌توان گفت که هر واحد نانوایی هر روز به هزار نفر نان عرضه می‌کند اما تعداد افراد معترض به کیفیت نان بسیار کم است.
وی با بیان این‌که نان بعضی از نانوایی‌ها به ذائقه مردم خوش نمی‌آید، ادامه می‌دهد: قطعا برخی از نانوایی‌ها، نان باکیفیت تولید نمی‌کنند؛ در غیر این صورت نظارت و بازرسی معنایی نداشت. رحیمی تاکید می‌کند: شهروندان یزد می‌توانند در صورت مشاهده مشکل در کیفیت نان، ازطریق تماس با سامانه ۱۲۴ موارد را برای بازرسی و رسیدگی اعلام کنند.

قانونمند کردن ساعات پخت نانوایی‌ها
معاون بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان درباره برخورد با رعایت نکردن ساعات پخت در نانوایی‌ها نیز می‌گوید: کمیسیون نظارت بر نانوایی‌های استان به تازگی مصوباتی را برای کنترل ساعات پخت نانوایی‌ها ایجاد کرده است.
وی با اشاره به خلا‌های قانونی که برای برخورد با رعایت نکردن ساعات رسمی پخت نان در نانوایی‌ها وجود داشت، ادامه می‌دهد: در گذشته تنها می‌توانستیم با نانوایی‌هایی که بیش از ۱۵ روز تعطیل می‌کردند برخورد کنیم.
رحیمی می‌افزاید: با وجود مصوبات جدید در کمیسیون نظارت با توجه به این‌که اگر نانوایی حتی برای نیم ساعت تعطیل شود، موجب زحمت شهروندان است هر واحد نانوایی که بخواهد از ساعت پخت بکاهد باید با اتحادیه هماهنگ کند، در غیر این صورت به‌عنوان متخلف به اداره کل تعزیرات حکومتی معرفی می‌شود.
وی می‌گوید: این مصوبه به‌تازگی به نانوایی‌های استان ابلاغ شده و امیدواریم با رعایت آن، شاهد رضایت مردم از ساعات پخت نان در نانوایی‌ها باشیم.
معاون بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همچنین از قانونمند کردن ساعات پخت نان در نانوایی‌های آزادپز خبر می‌دهد و می‌افزاید: تعطیلی و ساعات پخت این نانوایی‌ها نیز ساماندهی شده است.
رحیمی درباره بازگرداندن مابقی پول نان به شهروندان نیز می‌گوید: کمیسیون نرخ گذاری قیمت نان استان تلاش کرد که با رند کردن قیمت نان، مشکلات ناشی از پس گرفتن مابقی پول نان را به حداقل برساند.
وی ادامه می‌دهد: رند کردن به سمت بالا و پایین این نرخ، مشکلاتی را متوجه وزن چانه و کیفیت نان می‌کرد اما تلاش کردیم که این مشکل به حداقل برسد.
معاون بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان از تجهیز نانوایی‌ها به دستگاه کارت‌خوان برای کاهش چالش شهروندان در دریافت بقیه پول نان خبر می‌دهد و از نانوایان می‌خواهد از این امکانات بهره‌مند شوند.

ماهر نبودن برخی نانوایان جدید
رئیس اتحادیه صنف نانوایان استان با تاکید بر این‌که کمبود مهارت نانوایان در کاهش کیفیت نان استان تاثیر گذاشته است، می‌گوید: در طول ۲ سال گذشته، افرادی به این حرفه وارد شده‌اند که فاقد مهارت‌های کافی هستند. «جلال پیروزی‌فرد» می‌افزاید: بهانه برخی از نانوایان در خصوص کاهش کیفیت آرد قابل قبول نیست، چرا که همه نانوایان استان از همین آرد برای پخت نان استفاده می‌کنند که نان آنها مورد پسند و رضایت شهروندان نیز هست. وی ادامه می‌دهد: بازرسان اتحادیه در حال شناسایی نانوایان فاقد مهارت و آموزش آنها هستند و در مواردی نیز از نیروهای توانمند برای ارتقای کیفیت نان برخی از نانوایی‌ها استفاده شده است.

همشهری

بخش نظردهی بسته شده است..