حمایت یک میلیاردی از طرح‌های پژوهشی علوم تولید مثل یزد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار یزدی ها( یزدی نیوز) کمیته پژوهش سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان یزد با حمایت یک میلیارد ریالی از طرح‌های پژوهشی پژوهشکده علوم تولید مثل یزد موافقت کرد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان یزد در نشست کمیته پژوهش این سازمان با بیان اینکه گردشگری سلامت یکی از محورهای توسعه استان بشمار می‌رود، بیان داشت: پژوهشکده علوم تولیدمثل یزد با انجام تحقیقات نوین و کم نظیر توانسته نقش بارزی از جایگاه یزد در کشور به نمایش بگذارد.

حمیدرضا نصیری‌زاده با تقدیر از عملکرد این مرکز بین المللی گفت: این مرکز، تحقیقات و پژوهش‌های خود را کاربردی کرده و در جهت حل مشکلات مردم گام بر می‌دارد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه اقدامات این مرکز بعلت تلاش برای افزایش جمعیت در راستای منویات مقام معظم رهبری است، گفت: سازمان مدیریت در این ارتباط جذب اعتبارات خاص بمنظور ارتقای این فعالیت‌ها را از طریق دفتر معظم له پیگیری می‌کند.

رئیس پژوهشکده علوم تولیدمثل یزد در این نشست با تقدیر از توجه سازمان مدیریت به فعالیت‌های این مرکز گفت: سالانه بالغ بر ۹۰۰۰ زوج برای درمان ناباروری خود به این مرکز مراجعه می‌کنند که خوشبختانه با فعالیت مرکز از سفر این افراد به خارج از کشور برای درمان جلوگیری شده است.

پروفسور عباس افلاطونیان افزود: این مرکز در پایان سال ۱۳۷۹ از طریق معاونت آموزشی وزارت بهداشت بعنوان قطب علمی کشور در زمینه ناباروری و تولید مثل انتخاب شد، ضمن آنکه در سال ۱۳۸۰ بعنوان مرکز تحقیقاتی نمونه در جشنواره پژوهشی رازی معرفی شد.

مجید نقیب‌زاده از پژوهشگران پژوهشکده علوم تولیدمثل یزد هم درخصوص فعالیت‌های در دست اقدام این مرکز به ارائه گزارش پرداخت و گفت: اکنون دو اختراع در زمینه ساخت دستگاه چرخ ریسی تولید نانوالیاف با کمک پارک علم و فناوری در این مرکز در سال ۱۳۹۰ به ثبت رسیده است. این دستگاه قابلیت‌های مختلفی در صنعت دارد ولی آنچه در پزشکی مورد استفاده قرار می‌گیرد بدین ترتیب است که سلول‌های بنیادی بیمار قابلیت رشد و تمایز بر روی داربست‌های نانو ساختار را خواهند داشت؛ و می‌توان پس از طی مراحل رشد آن را به بدن فرد نیازمند پیوند زد.

لازم به ذکر است که در آینده با توسعه این فناوری، سلول‌های بنیادی این قابلیت را خواهند داشت که سلول‌های هدف را بر روی داربست‌ها رشد داده و به عنوان مثال به بافت غضروف، کلیه یا کبد تبدیل کرد تا دیگر نیازی نباشد تا از فرد دیگری نمونه کبد برای پیوند به فرد بیمار گرفته شود.

کار در سطح نانوم‌تر در مقیاس یک میلیونیوم یک میلیم‌تر انجام می‌شود و پیشرفت‌ها در این حوزه نیازمند اعتبارات و امکانات خاص است.

خبرآنلاین

 

بخش نظردهی بسته شده است..