شهروندان ایرانی درباره کالاهای خارجی چه نظری دارند؟

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار یزدی ها( یزدی نیوز) "بابی گاش" خبرنگار سایت "کوارتز" در جریان سفر به ایران گزارشی در کوچه و بازار از میان شهروندان ایرانی تهیه کرده و نظر آنان را درباره کالاهای خارجی به خصوص کالاهای امریکایی جویا شده است. او به این نتیجه رسیده که رابطه ایران با کالاهای ساخت امریکا همراه با پیچیدگی خاصی است.

به گزارش خرداد، خبرنگار "کوارتز" با اشاره به نظر نظر یکی کهنه سرباز ایرانی می نویسد:"علیرضا یک کهنه سرباز ایرانی است که اکنون به تجارت مشعول است. او توضیح می دهد که چرا ایران نیازی به کالاهای امریکایی ندارد و او خود حتی یک جرعه هم نوشابه کوکا کولا نمی نوشد. این کهنه سرباز ایرانی که به همراه خانواده اش در تعطیلات در اصفهان به سر می برد می گوید که به طور مداوم به اسیا سفر کرده و در آنجا روابط اقتصادی با شرکت های مختلف برقرار کرده است. او در پاسخ به این پرسش که ایا امکان برقراری روابط تجاری مشابه میان ایران و امریکا وجود دارد یا خیر می گوید که دو کشور تا حدی از درجه خصومت بالا و طولانی مدت برخوردارند که هرگز نمی توانند روابط اقتصادی طبیعی با یکدیگر داشته باشند.

خبرنگار این نشریه امریکایی در ادامه اشاره می کند که "محمد رضا نعمت زاده" وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران نیز اخیرا اعلام کرد که واردات کالاهای امریکایی به ایران ممنوع شده است. او در ادامه می افزاید:"رضا به من گفت که ایران می تواند نیاز خود را از دیگر کشورها از جمله از چین، کره و ژاپن براورده سازد. او در این باره می گوید:"ما ۱۰۰ میلیارد دلار پول ازاد شده ما می توانیم از هر کجای دنیا که بخواهیم خرید کنیم. کره ای ها به ما کشتی خواهند فروخت، ژاپنی به ما خودرو خواهند فروخت و چینی سامانه حمل و نقل ریلی ما را خواهند ساخت. ما چه نیازی به امریکایی ها داریم ؟ هیچ نیازی به آنان نداریم".

خبرنگار این نشریه امریکایی در ادامه اشاره می کند که همه شهروندان نظر رضا را ندارند و در این باره می نویسد:"بسیاری از شهروندان معمولی ایرانی به طور اشکارا می گویند که خواستار خرید محصولات امریکایی از جمله آیفون و ای پد هستند. "راکی انصاری" اقتصاددان که به چند شرکت چند ملیتی مشاوره ارائه می کند در این باره می گوید:"ایران علیرغم تحریم ها بزرگترین بازار برای محصولات اپل بوده است". او می افزاید:"وقتی مردم محصولات امریکایی را می خواهند راه بدست آوردن آن را نیز پیدا می کنند".

این خبرنگار در ادامه می افزاید:"همانند رضا بسیاری از سیاستمداران محافظه کار نیز ترجیح می دهند که واردات و سرمایه گذاری های خارجی از کشورهای شرق بخصوص روسیه و چین و سایر کشورها صورت گیرد. برای مثال، "حمیدرضا ترقی" یکی از اعضای ارشد حزب موتلفه اسلامی می گوید"این کشورها (کشورهای شرقی) در زمان تحریم در کنار ما ایستاده بودند و ما نباید زمانی که تحریم ها لغو می شود این موضوع را فراموش کنیم". او در ادامه می افزاید اما حتی محافظه کاران نیز معتقد نیستند که باید امریکایی ها را از تمام حوزه های اقتصادی کنار گذاشت و در برخی موارد این حضور را می پذیرند و در این باره می نویسد:"حسین شیخ الاسلام" مشاور امور خارجی رییس مجلس ایران می گوید:"در برخی حوزه ها از جمله نفت و گاز، جاهایی هستند که ما به سادگی نمی توانیم بدون امریکایی ها کار کنیم". "موسی غنی نژاد" اقتصاددان نیز در این باره می گوید:"در حوزه های خاص از جمله نفت و گاز ما نمی توانیم بدون هالی برتون کار کنیم. آنان پیشرفته ترین فناوری را دارند و نیازمند کسب آن ها هستیم".

خبرنگار کوارتز در ادامه اشاره می کند که تداوم تحریم ها در حوزه های موسوم به تحریم های حقوق بشری و تحریم های مرتبط با آن چه مسائل مرتبط با تروریسم از سوی دولت امریکا علیه ایران خوانده شده سبب شده است تا شرکت های امریکایی نتوانند همانند شرکت های اروپایی بدون مانع به سرمایه گذاری در ایران بپردازند. او در ادامه می افزاید:"تحریم های موجود برای قاچاقچیان بسیار مفید بوده اند برخی برآوردها از ۲۵ میلیارد دلار قاچاق در واردات به ایران در سال گذشته میلادی حکایت دارند".

خبرنگار کوارتز در پایان می نویسد:"در بازار بزرگ تهران یک شلوار لی را قیمت می کنم. می گویم این اصل است فروشنده با لبخند می گوید نه فیک (تقلبی) است و می افزاید:"در ماه فوریه اینده شلوار جین اصل می آورم. ۱۰۰ درصد اصل امریکایی".

بخش نظردهی بسته شده است..