درباره منزلگاه امام رضا (ع) در ابرکوه

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار یزدی ها( یزدی نیوز) منزلگاه هشتمین پیشوای چهان تشیع حضرت ثامن الحج علی بن موسی الرضا(ع) در ابرکوه از مکانهای جذاب تاریخی که مورد احترام مردم این شهرستان و دیگر شهرها و حتی گردشگران داخلی و خارجی است.

به مناسبت سالروز شهادت حضرت علی ابن موسی الرضا (ع) معرفی منزلگاه آن امام رئوف خالی از لطف نیست .

بنا به گزارش بنیاد پژوهشهای آستان قدس رضوی مسیر حرکت امام رضا (ع) از مدینه به مرو (مشهد مقدس) در سال ۱۹۵ هجری شمسی برابر با هشتم ربیع الاخر سال ۲۰۱ هجری قمری در مسیر حرکت آن حضرت از مدینه به مرو، مسجد بیرون ابرکوه بصورت چند روز و حتی یک هفته منزلگاه امام رضا (ع) بوده که به قدوم مبارک آن حضرت متبرک شده است.
مسجد بیرون ابرکوه منزلگاه هشتمین امام شعیان (ع) از جمله آثار تاریخی ابرکوه است که بسیار مورد احترام مردم این شهرستان و دیگر شهرها و حتی گردشگران داخلی و خارجی که از جاده طریق الرضا رهسپار مشهد مقدس هستند می باشد.
این مسجد که در نزدیکی مرکز شهر در مسیر جاده ابرکوه به یزد و شیراز شامل دو ایوان با حیاط مرکزی است.
کتیبه کاشی معرق درسه رشته خط به عرض تقریبی ۶۵ سانتیمتر به رنگهای سفید و آبی بر پیشانی سر در ورودی مسجد نصب شده که از آن اطلاعات تاریخی بدست می آید و خط نسخ آن از انواع خطوط کتیبه های مورد توجه دوران تیموری در قرن نهم هجری ، پانزدهم میلادی است.
برپایه گزارش بنیاد پژوهشهای آستان قدس رضوی روز ۱۷ آبان سال ۱۹۵ هجری شمسی به عنوان تبرک قدوم امام رضا (ع) به این شهرستان اعلام شده و این روز به عنوان روز ابرکوه می باشد .
مردم ابرکوه برای دوازدهمین سال است که هرسال روز ۱۷ آبان در آیین با شکوهی خاطره استقبال سالروز ورود حضرت علی ابن موسی الرضا(ع) در سال ۱۹۵ هجری در سفر مدینه تا مرو و گذر از ابرکوه، با کاروانی نمادین با تجهیزات و امکانات آن زمان و نیز جمعی از اصحاب و همراهان امام، بصورت سنتی از میدان امام حسین (ع) حرکت و پس از سیر خیابانها و گذر از بافت قدیم وارد مسجد بیرون محل بیتوته آن امام رئوف می شوند.
مردم با ذکر صلوات خاصه حضرت امام رضا(ع) ، چاووش خوانی ، مداحی و قرائت شعر در وصف ثامن الحجج (ع) فضای شهر را بار دیگر با ورود این کاروان معطرمی سازند.
دوربین های فیلمبرداری ، عکاسی و تلفن های همراه مردم و همچنین خبرنگاران لحظه به لحظه این مراسم روحانی را به تصویر می کشند.
سفر امام رضا(ع) سفر عادی نبوده بلکه یک مسئله تاریخی و اثرگذار بود و امام رضا (ع) به خاطر امنیت جامع و علاقه ایشان به ابرکوه و همچنین علاقمندی مردم ابرکوه به مقام ولایت بود که آن امام رئوف چند روز وحتی یک هفته دراین شهرستان اقامت کردند.
مسجد بیرون منزلگاه امام رضا (ع) در ابرکوه با شماره ۲۱۷۰ درفهرست آثارملی ایران به ثبت رسیده است .
مردم این شهرستان ازمسوولان میراث فرهنگی ابرکوه ، استان می خواهند در جهت توسعه و بازسازی این مکان مقدس که مورد توجه احاد مردم وگردشگران می باشد تلاش کنند و نیز مسوولان آستان قدس رضوی دراین راستا تلاش مضاعف داشته باشند.

منبع: ایرنا

 

بخش نظردهی بسته شده است..