بازار وسایل گرمایشی در یزد همچنان سرد است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار یزدی ها( یزدی نیوز) مصرف‌گرایی در جامعه امروز، مردم را به‌سوی خرید کالاهای غیرضروری سوق داده‌ است اما این ادعایی است که در مورد همه کالاها صدق نمی‌کند؛ چراکه به گفته دست‌اندرکاران بازار لوازم‌خانگی و تأسیسات مکانیک ساختمان، بازار بخاری‌گازی و پکیج استان با سرد شدن هوا، همچنان راکد است.
نسل جدید وسایل گرمایشی، وسایل جدیدی را برای گرم کردن خانه‌ها به مردم معرفی کرده است اما فعالان این صنف عقیده دارند که گرانی ناگهانی این تاسیسات، مانع از دگرگونی بازار و افزایش استقبال شهروندان شده ‌است.
بر اساس گفت‌و گوهای میدانی همشهری با شهروندان، مردم استان از افزایش قیمت بخاری‌گازی و پکیج گله‌ دارند و فروشندگان لوازم‌خانگی و تاسیسات مکانیکی ساختمان هم این گرانی را تایید می‌کنند. آنها عقیده دارند این گرانی موجب شده‌ که مردم تنها در صورت ناچاری، برای خرید لوازم ‌خانگی اقدام‌ کنند. بررسی بازار وسایل گرمایشی، دیدگاه مردم و همچنین فروشندگان این وسایل و تاسیسات دراین باره موضوع تهیه این گزارش شد.

رکود ناشی از نبود توان خرید
به یک فروشگاه لوازم‌خانگی واقع در خیابان امام(ره) می‌رویم. از بانویی که قصد خرید بخاری را دارد، درخصوص دلیل خرید بخاری می‌پرسیم. وی با گله از افزایش ناگهانی قیمت بخاری تا ۳ برابر، می‌گوید: اگر هدفم خرید جهیزیه برای دخترم نبود، امکان نداشت در این گرانی برای خرید بخاری اقدام کنم.
به فروشگاه دیگری در خیابان آیت‌الله کاشانی می‌رویم اما تعداد مشتریان خریدار وسایل گرمایشی در این فروشگاه بسیار محدود است. یکی از مشتریان این فروشگاه هم در پاسخ به این پرسش ما، می‌گوید: بخاری منزل من کهنه شده‌ اما به دلیل گران بودن قیمت بخاری‌های جدید، توانایی تعویض آن را ندارم.
وی می‌افزاید: ترجیح می‌دهم تا فرسودگی کامل بخاری صبر کنم و هنگامی‌ که دیگر امکان استفاده از بخاری فعلی را نداشتم، برای خرید بخاری جدید اقدام کنم.

افزایش نقدینگی؛ چاره خروج بازار از رکود
رئیس اتحادیه صنف لوازم خانگی یزد، از کاهش ۵۰‌درصدی فروش ناشی از رکود و کاهش نقدینگی در بازار فروش پکیج و بخاری‌گازی می‌گوید.
«محمد هادی قیامت» با بیان این‌که این رکود، شرایط ویژه‌ای را برای فروش رقم‌ زده ‌است، می‌افزاید: بسیاری از فروشندگان محصولات خود را به صورت اقساطی به‌صورت بلندمدت با اقساط ۸ تا ۱۰ ماهه در بازار عرضه کرده‌اند.
به گفته وی، با ورود قطعات چینی به کشور و کنار رفتن تولیدکنندگان کره‌ای و ایتالیایی، بازار تولیدکنندگان بخاری ‌گازی استان نیز دچار تغییراتی شده و بر قیمت تمام شده محصول اثر گذاشته است.
قیامت با بیان این‌که در این میان بازار بخاری گازی از سایر وسایل و تاسیسات گرمایشی گرم‌تر است، عمده دلیل این استقبال را گازرسانی به نقاط مختلف استان اعلام می‌کند. وی می‌افزاید: امسال بیشترین فروش بخاری گازی در شهرستان بافق اتفاق افتاده که ناشی از اتصال خانه‌های شهروندان این شهر به گاز در سال جاری است.
این فعال صنف لوازم خانگی می‌گوید: هزینه متوسط خرید هر دستگاه بخاری ۳۰۰ هزار تومان است. رئیس اتحادیه صنف لوازم خانگی استان درباره تناسب انرژی وسایل گرمایشی با محیط نیز می‌گوید: یک محیط دارای ۵۰‌مترمربع زیربنا با یک بخاری با ارزش حرارتی ۱۲‌هزار گرم می‌شود.

بی‌رغبتی مردم به استفاده از وسایل گرمایشی کم‌مصرف
رئیس اتحادیه تأسیسات مکانیک ساختمان یزد نیز درباره تاثیر میزان مصرف انرژی در بخاری و پکیج در افزایش استقبال مردم، می‌گوید: انرژی گاز نسبت به سایر سوخت‌ها قیمت پایین‌تری دارد اما مصرف پایین انرژی انگیزه خاصی برای استفاده مردم از وسایل گرمایشی کم‌مصرف ایجاد نکرده ‌است.
«حسین دهقان» درباره قیمت وسایل گرمایشی نیز می‌گوید: پکیج‌ها با قیمت تقریبی یک میلیون و ۶۰۰‌هزار تومان به فروش می‌رسند.
وی در خصوص تأثیر تحریم در کاهش قطعات تاسیسات مکانیکی یا برند‌های مطرح در استان می‌گوید: به دلیل مشکلات واردات قطعات به دلیل تحریم‌ها، برخی از نمایندگی‌های برندهای مطرح ایتالیایی در استان تعطیل شده‌اند که این مهم موجب کمبود قطعه در کشور و استان شده ‌است.
دهقان با بیان اینکه تولیدکنندگان استان با کمبود قطعه مواجه هستند، می‌افزاید: کمبود قطعه موجب کاهش تولید و بعضأ توقف تولید تاسیسات گرمایشی از جمله پکیج شده‌ است.
رئیس اتحادیه تأسیسات مکانیک ساختمان یزد نیز درباره نیاز گرمایشی محیط‌های مختلف می‌گوید: یک محیط ۵۰ متری با نصب یک پکیج ۲۴ وات گرم می‌شود.
وی ادامه می‌دهد: این پکیج‌ها کوچک‌ترین نوع تاسیسات گرمایشی هستند که تا زیربنای ۱۵۰ متر را نیز پوشش می‌دهند.
او می‌افزاید: بر اساس هر متر مربع زیربنا، ۱۲۰ کیلوکالری حرارت مورد نیاز است از این رو برای محیط‌های بزرگ‌تر باید از پکیج‌های دارای توان گرمایشی بیشتر استفاده کرد.

نگاهی به بازار وسایل گرمایشی استان
سرمای زمستان هم تاثیری بر افزایش فروش وسایل و تاسیسات گرمایشی نداشته اما به افزایش قیمت این محصولات منجر شده است. کاهش نقدینگی مردم مهم‌ترین عامل کاهش استقبال از خرید وسایل و تاسیسات گرمایشی است که باعث شده مردم تنها در صورت اجبار برای خرید اقدام کنند. بخاری گازی همچنان بیشترین فروش را در بین وسایل و تاسیسات گرمایشی استان دارد و با توجه به گازرسانی به شهر بافق در سال جاری، بیشترین تعداد بخاری‌های گازی در این شهرستان به فروش رفته است.

همشهری

بخش نظردهی بسته شده است..