جایگاه چهارم اشتغالزایی برای معلولان یزدی

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار یزدی ها( یزدی نیوز) استان با داشتن بیش از ۴۵هزار معلول، رتبه چهارم کشور را در حوزه ایجاد شغل برای معلولان به خود اختصاص داده است.
معلولان استان مانند سایر شهروندان به امکانات و شغل نیاز دارند. اداره کل بهزیستی یزد با همکاری بخش دولتی و غیر دولتی، برنامه‌هایی برای اشتغال، توانمندسازی و رفاه معلولان استان در دست دارد.
با توجه به این‌که ۱۰ درصد از جامعه استان را معلولان تشکیل داده‌اند، بحث اشتغال و رفاه آنها از مهم‌ترین محورهای فعالیت بهزیستی محسوب می‌شود.
هر چند تاکنون اقداماتی از جمله پرداخت وام‌های خوداشتغالی و هماهنگی برای اشتغال معلولان انجام شده اما هنوز هم معلولان در زمینه اشتغال مشکل دارند.

طرح‌های بهزیستی برای توانمندسازی معلولان
قائم مقام معاونت مشارکت‌های بهزیستی استان با بیان رتبه چهارم یزد در اشتغال معلولان، وضعیت اشتغال آنان را مطلوب دانست و گفت: ۱۰۷۷ نفر از معلولان استان تسهیلات خوداشتغالی دریافت کرده‌اند.
«سیدمهدی حسینی» با بیان اینکه جامعه هدف بهزیستی گسترده و درخواست خدمات‌رسانی نیز بالاست، گفت: اعتبارات این اداره نسبت به انتظاراتی که جامعه از آن دارد، ناچیز است.
وی افزود: با این حال، تسهیلات خوداشتغالی معلولان، برای اشتغال آنان در سال ۹۴ پرداخت شده‌ و معلولان استان می‌توانند پس از گذراندن دوره‌های متعدد مهارتی، از تسهیلات طرح اشتغال معلولان بهره‌مند شوند.
به گفته وی، در نیمه نخست امسال، برنامه‌ای با رویکرد مشاوره دادن به معلولان و آماده‌سازی آنها اجرا شد که ۷۴۵ نفر در این برنامه حضور داشتند.
حسینی گفت: یکی از طرح‌هایی که برای توانمندسازی معلولان در نظر داریم، ایجاد فروشگاه و نمایشگاه دائمی برای عرضه و فروش محصولات دست‌ساز معلولان است.
به گفته قائم مقام معاونت مشارکت‌های بهزیستی استان هدف بهزیستی از این کار، ایجاد مرکز دائمی برای فروش محصولات دست‌ساز و همچنین به نمایش گذاشتن توانمندی معلولان استان است.
وی طرح «دانش کار» را از دیگر طرح‌های استان برای توانمندسازی معلولان بیان کرد و گفت: در این طرح که با همکاری بهزیستی و مرکز آموزش و توانمندسازی معلولان «غدیر» در حال انجام است معلولان پس از گذراندن دوره آموزشی تولید لباس، وارد بازار کار می‌شوند.
حسینی اظهار کرد: در این طرح ۴۵ نفر از معلولان ذهنی، جسمی و ناشنوایان استان حضور دارند.
وی افزود: اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان نیز در این کار با بهزیستی همکاری دارد و چند مجتمع بین‌راهی و خدمات بهداشتی را به معلولان واگذار کرده است.
قائم مقام معاونت مشارکت‌های بهزیستی استان گفت: این مراکز در نخستین روزهای سال جاری به معلولان واگذار و تاکنون موجب اشتغال بسیاری از معلولان شده‌ است.
قائم مقام معاون مشارکت‌های بهزیستی استان با اشاره به اجرای طرح بازتوانی و پوشش بیمه تأمین‌اجتماعی در استان، گفت: در این طرح که با همکاری اداره کل تأمین‌اجتماعی در حال انجام است، بهزیستی ۲۳ درصد از حق بیمه معلولان شاغل را به کارفرمایانی که کارکنان معلول دارند پرداخت می‌کند.
وی با بیان اینکه تاکنون ۳۱۱ معلول در طرح بازتوانی و پوشش بیمه تأمین اجتماعی استان بازتوان شده‌اند، گفت: هدف بهزیستی از این طرح تشویق کارفرمایان به اشتغال معلولان و بیمه کردن آنان است. وی افزود: اداره کل بهزیستی استان خودکفایی و خودباوری معلولان را افزایش داده تا مانع اتکای آنان به مستمری ۵۰ هزار تومانی اختصاص داده شده از سوی این اداره شود.
حسینی از انعقاد تفاهم‌نامه میان اتاق اصناف و اداره کل بهزیستی استان خبر داد و گفت: طبق این تفاهم‌نامه، اتاق اصناف استان برای صدور پروانه کسب، به مددجویان و معلولان جویای کار ۵۰‌درصد تخفیف خواهد داد.
وی با بیان اینکه، بهزیستی ۲۳ درصد از حق بیمه معلولان جویای کار را پرداخت می‌کند، گفت: اکنون ۲۵۸ معلول در استان بیمه هستند.

ثبت نام اینترنتی معلولان جویای کار
قائم مقام معاون مشارکت‌های اداره کل بهزیستی استان، درباره برنامه‌های این اداره برای اشتغال معلولان جویای کار گفت: در حال طراحی یک پرتال برای ثبت‌نام معلولان جویای کار به صورت اینترنتی هستیم.
حسینی با بیان اینکه معلولان جویای کار می‌توانند اطلاعات خود را در این پرتال وارد کنند، افزود: بهزیستی استان پس از دسته‌بندی این اطلاعات، موارد مورد نیاز را به بهزیستی کشور منتقل خواهد کرد.  وی درباره اشتغال خانگی معلولان نیز گفت: اداره کل بهزیستی استان برای مشاغلی مانند قالی‌بافی، صنایع دستی و سایر فعالیت‌های هنری، تسهیلات ۵ میلیون تومانی با کارمزد ۴ درصد اختصاص داده‌ است.
قائم مقام معاون مشارکت‌های بهزیستی استان به سطح گسترده خدمات‌رسانی بهزیستی که بخش کوچکی از آن مربوط به معلولان جسمی و حرکتی، قطع نخاعی، زنان بدسرپرست و بی‌سرپرست، ایتام، زنان آسیب‌دیده، سالمندان و مواردی از این دست می‌شود، اشاره کرد. وی گفت: تاکنون خیران استانی مشارکت خوبی با اداره کل بهزیستی استان داشته‌اند، اما بهزیستی خواستار مشارکت بیش از پیش خیران استان است.

مشارکت بخش خصوصی برای اشتغال معلولان
قائم مقام معاون مشارکت‎های بهزیستی استان با بیان این‌که معلولان استان از توانایی‌های بالایی برخوردارند و موفقیت‌های بسیاری نیز کسب کرده‌اند، گفت: معلولان یزدی مانند افراد سالم برای اشتغال و خودکفایی توانایی دارند.  «سیدمهدی حسینی» با بیان اینکه دستگاه‌های دولتی و غیردولتی استان می‌توانند از توانمندی معلولان بهره بگیرند، افزود: بهزیستی از شرکت‌هایی که معلولان را به اشتغال بگیرد حمایت و بخشی از حق بیمه آنان را پرداخت می‌کند. وی اظهار داشت: ۹۰۰ خیر با اداره کل بهزیستی استان همکاری می‌کنند که ۳۵۰ نفر از آنها مشارکت دائمی با بهزیستی دارند.  به گفته این مسئول، اداره کل بهزیستی استان ۱۵۰ فرایند کاری تعریف شده دارد که مهم‌ترین آن حمایت از معلولان است.

همشهری

بخش نظردهی بسته شده است..