آغاز خواب زمستانی هتل‌ها در یزد:

کافی نبودن زیرساخت‌های اقامتی در استان یزد/ توجه گردشگران به کیفیت سرویس‌دهی

ضریب اشغال هتل‌های استان با توجه به افزایش ورود گردشگران خارجی به استان در سال جاری به 70 درصد هم رسیده بود اما این روزها و با نزدیک‌شدن به زمستان، شاهد خالی بودن آنها از مسافر و آغاز خواب زمستانی آنها هستیم؛ خوابی که یکی از مهم‌ترین معضلات فعالان حوزه هتلداری در یزد محسوب می‌شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار یزدی ها( یزدی نیوز) تقویت زیرساخت‌های گردشگری به ویژه زیرساخت‌های اقامتی از جمله هتل‌ها قطعا رونق گردشگری استان را به همراه دارد چرا که تعداد مراکز اقامتی مورد استقبال گردشگران خارجی در استان محدود است.
در سال‌های گذشته، عمده رونق زیرساخت‌های اقامتی صنعت گردشگری استان به ایجاد هتل‌های سنتی در خانه‌های بافت تاریخی محدود شده و سرمایه‌گذاری برای ساخت هتل به دلیل کاهش حجم مسافران چشمگیر نبوده است.
تحولات سیاسی دولت جدید راه را برای ورود گردشگران خارجی به ویژه گردشگران اروپایی به کشور باز کرد که نتیجه آن در استان یزد افزایش ۵ برابری آمار گردشگران خارجی و اشغال بالای ظرفیت هتل‌های استان بود.
این وضعیت در فصل بهار به خوبی ملموس بود اما دوباره در فصل تابستان هتل‌ها به تعطیلات رفتند تا خود را برای فصل گرم گردشگری یعنی پاییز آماده کنند که نتیجه این آمادگی، اشغال ۷۰ درصدی ظرفیت هتل‌ها بود.
دوباره زمستان از راه رسید تا بازار صنعت گردشگری استان را بازهم کساد کند، اما فعالان این صنف انتظار دارند با حمایت مسئولان و برنامه‌ریزی برای رونق گردشگری استان در فصل بهار و با توجه به نامگذاری سال ۹۵ به نام سال خوش‌آمدگویی، رونق دوباره‌ای را در مراکز اقامتی استان شاهد باشند.

کافی نبودن زیرساخت‌های اقامتی استان
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان از افزایش ضریب اشغال هتل‌های استان به ۷۰ درصد در فصل پاییز با توجه به گرم شدن بازار گردشگری خارجی در استان خبر داد.
«سیدمصطفی فاطمی» با بیان این‌که این استقبال رفته رفته با سرد شدن هوا، رو به کاهش است، ادامه داد: در این فصل هتل‌ها و مراکز اقامتی استان بسیار خلوت می‌شوند.
وی با بیان این‌که ظرفیت‌های اقامتی استان برای توسعه گردشگری خارجی مطلوب نیست، افزود: استان فاقد هتل ۵ ستاره است و تعداد هتل‌های ۴ ستاره نیز کمتر از انگشتان یک دست است.
این مسئول با اشاره به شروع به ساخت هتل‌های چندستاره در استان، اظهار کرد: نامگذاری سال ۹۵ به نام سال خوش‌آمدگویی تمرینی برای تقویت زیرساخت‌های گردشگری استان از جمله واحدهای اقامتی بود.
وی با تاکید بر این‌که این نامگذاری برای جذب گردشگران صورت نگرفته است، گفت: به‌منظور ایجاد آمادگی برای پذیرایی از گردشگران در سال ۹۵ اقداماتی برای تقویت زیرساخت‌های گردشگری صورت گرفته است.
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان از جمله این اقدامات را ساخت هتل و مراکز پذیرایی، ساماندهی معابر بافت تاریخی و ایجاد اقامتگاه‌های بوم‌گردی بیان کرد.
وی افزود: ساخت ۹۰ اقامتگاه بوم‌گردی در استان در دستور کار قرار گرفت که ۳۰ اقامتگاه آن تا پایان سال به بهره‌برداری خواهد رسید.
فاطمی با اشاره به ساماندهی بناهای تاریخی و جاذبه‌های گردشگری استان، اضافه کرد: امیدواریم با این تلاش‌ها شاهد افزایش روز به روز آمار گردشگران استان و رونق اقتصادی فعالان صنعت گردشگری استان باشیم.

توجه گردشگران به کیفیت سرویس‌دهی
رئیس جامعه هتلداران استان نیز با اشاره به خلوت شدن دوباره مراکز اقامتی به ویژه هتل‌های مدرن استان، گفت: رزرو هتل‌های استان برای تورهای خارجی قبل از شروع سال میلادی برای فصل بهار انجام می‌شود.
«طباطبایی» با اشاره به پیش‌بینی‌های افزایش ضریب اشغال هتل‌های استان در سال ۹۵ که سال خوش‌آمدگویی نامگذاری شده است، ادامه داد: ضریب اشغال هتل‌های استان از سوی گردشگران خارجی به طور متوسط در طول سال ۱۰ تا ۱۵ درصد است.
وی درباره کیفیت مراکز اقامتی استان برای استقبال تورهای خارجی نیز گفت: گردشگران داخلی و خارجی فارغ از ستاره‌های هتل‌ها به کیفیت سرویس‌دهی نیز توجه می‌کنند.
این مدیر هتل اضافه کرد: هر چند هتل‌های سنتی استان در دنیا معروف است اما هتل‌های مدرن هم به همان اندازه مورد توجه و اقبال گردشگران خارجی قرار دارد.
وی با بیان این‌که آماری از تفکیک میزان استقبال گردشگران از هتل‌های سنتی و مدرن نداریم، افزود: در شرایطی که سرویس‌دهی خوبی در هتل‌های سنتی انجام شود، گردشگران نیز از آنها استقبال می‌کنند.
رئیس جامعه هتلداران استان خانه‌های استیجاری را سرطان در حال رشدی دانست که صنعت هتلداری استان را نابود خواهد کرد.
وی با تاکید بر این‌که برخورد با این خانه‌های غیرمجاز برای مسئولان استان دشوار نخواهد بود، افزود: این خانه‌ها که بدون نظارت به اسکان مسافران اقدام می‌کنند، معضلات امنیتی و اجتماعی زیادی را برای استان به همراه دارند.
طباطبایی با تاکید بر این‌که خانه‌های استیجاری صنعت هتلداری استان‌های شمال کشور را نابود کرد، ادامه داد: نباید اجازه دهیم این تجربه تلخ در استان یزد تکرار شود.
وی با پیش‌بینی وجود ۵۰۰ خانه استیجاری در شهر یزد، افزود: زیرساخت‌های اقامتی استان برای پاسخگویی به نیاز فعلی کافی است و نیازی به خانه‌های استیجاری احساس نمی‌شود.
وی ادامه داد: در شرایطی که ظرفیت مراکز اقامتی استان حتی مهمانپذیرها خالی هستند، مسافرانی که به استان سفر می‌کنند با هدایت مافیایی و با همکاری رانندگان برای اسکان به این خانه‌ها هدایت می‌شوند.

مناسب بودن نرخ اقامت در هتل‌ها
«سیدمصطفی فاطمی» معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان نرخ اقامت در هتل‌های استان را به نسبت سایر استان‌های کشور مناسب می‌داند.

همشهری

بخش نظردهی بسته شده است..