مشکلات تبدیل منطقه‌برف‌گیر سخوید

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار یزدی ها( یزدی نیوز) منطقه برف‌گیر «سخوید» سال گذشته از‌سوی فرمانداری این شهرستان مناسب‌سازی شده است اما باز هم مسئولان استان و شهرستان عقیده دارند که این منطقه فاقد استانداردهای لازم برای تبدیل شدن به پیست اسکی است.

جاذبه‌های طبیعی استان بیشتر به بیابان و کویر محدود می‌شود؛ اما در این میان یک منطقه برف‌گیر در استان وجود دارد که فرصت محدودی برای بازی‌های برفی و زمستانی یزدی‌ها ایجاد کرده است.
 «پیست اسکی سخوید» اصطلاح رایجی است که مردم استان برای این منطقه برف‌گیر در بخش نیر شهرستان تفت به کار می‌گیرند که البته مورد انتقاد مسئولان قرار دارد.

استانداردسازی گردنه سخوید
فرماندار یزد با تاکید بر این‌که منطقه برف‌گیر سخوید، فاقد استانداردهای لازم برای یک پیست اسکی است، به همشهری گفت: فرمانداری با توجه به حوادث ناگواری که در اثر استفاده از این منطقه در روزهای برفی سال انجام می‌شود، سال گذشته برای ساماندهی آن وارد عمل شد.
«محمود زارع» ادامه داد: در این عملیات با مشخص کردن ۲ لاین مجزا به محصور کردن محدوده آنها با لاستیک و ملایم کردن شیب گردنه اقدام شد.
وی افزود: برای تبدیل این منطقه به پیست اسکی باید بعد از انجام مطالعات و تهیه طرح، نسبت به آن اظهار نظر کرد.
زارع با اشاره به جمع‌آوری سنگ و موانع طبیعی موجود در مسیر، اظهار کرد: فرمانداری همچنین به ساخت نمازخانه و سرویس‌بهداشتی در این منطقه برف‌گیر اقدام کرده است.
وی افزود: ارائه خدمات مورد نیاز شهروندان نیز با مدیریت بهداری و شرکت تعاونی دهیاران در این منطقه دنبال شده است.
وی از استقرار نیروهای امدادی و خدماتی در روزهای تعطیل و پایان هفته در منطقه برف گیر سخوید خبر داد و افزود: شهروندان باید در استفاده از این منطقه، نکات ایمنی را رعایت کنند.
فرماندار تفت درباره شناسایی سایر نقاط برف‌گیر شهرستان برای ایجاد پیست اسکی استاندارد نیز گفت: مشاور در حال مطالعه سایر نقاط برف‌گیر شهرستان برای ایجاد یک پیست استاندارد است.

فراهم نبودن شرایط استاندارد
رئیس اداره ورزش و جوانان شهرستان تفت نیز درباره استانداردسازی پیست اسکی سخوید به همشهری گفت: این منطقه برف‌گیر، سالیان سال بدون متولی در اختیار مردم قرار داشت.
«علی‌اصغر حسینی» ادامه داد: خوشبختانه فرمانداری تفت سال گذشته اقدامات ارزشمندی برای کاهش آسیب دیدگی شهروندان در این منطقه انجام داد که آمار فوت‌شدگان و آسیب‌دیدگان را به صفر رساند.
وی با اشاره به مطلوب کردن شیب این منطقه، گفت: در این عملیات، سنگ‌های بزرگ داخل محوطه اسکی که جابه‌جایی آنها بسیار دشوار بود، خرد و از محوطه خارج شد.
حسینی اظهار کرد: حداقل امکانات رفاهی و خدماتی از جمله نمازخانه، سرویس بهداشتی و مراکز عرضه نیز در این منطقه فراهم شد تا مردم از حضور خود در گردنه سخوید لذت ببرند.
وی از برگزاری نشست در فرمانداری تفت برای ساماندهی این منطقه برف‌گیر خبر داد و افزود: ۸‌دستگاه به عنوان متولی ساماندهی این منطقه مشخص شدند.
رئیس اداره ورزش و جوانان شهرستان تفت با تاکید بر این‌که پیست اسکی باید دارای ابعاد، شیب و مساحت استانداردی باشد، افزود: این منطقه در طول سال بیش از ۶۰ تا ۷۰ روز برف ندارد از این رو قابل تبدیل به پیست اسکی نیست. وی ادامه داد: این منطقه تفرجگاهی است که می‌تواند برای گذران اوقات فراغت در اختیار مردم استان قرار گیرد اما هرگز نباید به عنوان یک پیست اسکی به آن نگاه کرد.
حسینی با اشاره به تلفات و صدمات ناشی از اسکی در مناطق غیراستاندارد گفت: البته با اقدامات فرمانداری در ۲ سال گذشته، کسی در این منطقه صدمه ندیده است اما نباید این خطرات را فراموش کرد.
وی افزود: در شرایطی که این منطقه وسیع و شیب آن ملایم شود و همچنین از دستگاه‌های برف کوب برای افزایش تراکم برف در آن استفاده شود، شاید بتوان آن را به پیست تبدیل کرد که البته از نظر اقتصادی مقرون‌به‌صرفه نیست.
رئیس اداره ورزش و جوانان شهرستان تفت با تاکید بر این‌که هیچ نقطه‌ای از استان برای ایجاد زیرساخت‌ برای ورزش‌های برفی مناسب نیست، ادامه داد: حداکثر روزهای برفی استان ۵۰ تا ۶۰ روز است که جوابگوی نیاز یک پیست اسکی نیست.
وی ادامه داد: اگر بارش برف استان به ۴ تا ۵ ماه در سال افزایش یابد، آن وقت ایجاد زیرساخت‌ برای ورزش‌های برفی مقرون به صرفه خواهد بود.
وی همچنین به فراهم بودن فرصت رونق ورزش دوچرخه‌سواری در روستاهای شهرستان تفت با توجه به شرایط آب و هوایی و اقلیم مناسب این شهرستان اشاره کرد.

همشهری

بخش نظردهی بسته شده است..