فعالیت هزار دستگاه خودپرداز در استان یزد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار یزدی ها( یزدی نیوز)  هزار دستگاه خودپرداز در استان یزد نصب شده اما تراکنش شهروندان یزدی نسبت به میانگین کشوری پایین‌تر است.
شهروندان نقاط مختلف استان از تراکم خودپردازها در معابر شلوغ و پرترافیک و همچنین کمبود آنها در معابر فرعی و کم ترافیک گلایه دارند.
آنها از عملکرد بانک‌ها برای خدمات‌رسانی از طریق دستگاه‌های خودپرداز راضی نیستند و عقیده دارند ساعات خروج دستگاه‌ها از سرویس رو به افزایش است.
شهروندان یزدی همچنین نداشتن دسترسی مناسب به خودپردازها برای افراد خاص جامعه از جمله معلولان، بانوان باردار و سالخوردگان را نیز مورد انتقاد قرار می‌دهند.

جانمایی بر اساس تعداد تراکنش
رئیس شورای هماهنگی بانک‌های استان، مهم‌ترین عامل در انتخاب محل نصب خودپردازها را بالا بردن تراکنش دستگاه‌ها اعلام کرد و افزود: بانک‌ها با توجه به هزینه خرید و نگهداری این دستگاه‌ها نقاط پرجمعیت را برای نصب خودپردازها انتخاب می‌کنند.
«محمد رضایی» افزود: خرید هر دستگاه خودپرداز ۸۰ میلیون تومان و نگهداری ماهیانه آن نیز ۵۰۰‌هزار تومان هزینه دارد از این رو بانک‌ها خودپردازها را از  نقاطی که تراکنش پایینی دارند جمع می‌کنند.
این مسئول گفت: بانک‌ها به دنبال کسب سود ناشی از نصب خودپردازها هستند چرا که کسب درآمد کارمزد هر تراکنش برای بانک‌ها مهم است.
رضایی با بیان این‌که ضوابط و قوانین مشخصی برای جانمایی نصب خودپردازها وجود ندارد، اظهار کرد: همه بانک‌های شهر می‌توانند به تجهیز شعب خود به دستگاه خودپرداز اقدام کنند. وی درباره نصب دستگاه‌های خودپرداز در شهرستان‌های استان نیز گفت: در برخی از شهرستان‌ها از جمله میبد و اردکان تراکنش بالایی وجود دارد اما تراکنش دستگاه‌های خودپرداز در برخی از شهرستان‌ها از جمله تفت، بافق، بهاباد و خاتم بسیار پایین است.
رضایی از رسیدگی به درخواست‌های مردمی برای نصب دستگاه‌های خودپرداز خبر داد و افزود: شهروندان می‌توانند نیاز خود مبنی بر نصب دستگاه‌های خودپرداز را برای بررسی به شورای هماهنگی بانک‌های استان اعلام کنند.
رئیس شورای هماهنگی بانک‌های استان درباره از دسترس خارج شدن دستگاه‌های خودپرداز نیز گفت: این مشکل ناشی از نقص فنی دستگاه‌هاست چرا که خارج از سرویس کردن دستگاه‌ها اصلا برای بانک‌ها مقرون به صرفه نیست. وی درباره مناسب‌سازی دسترسی به خودپردازها نیز گفت: ایجاد دسترسی آسان کاربران برای استفاده از خودپردازها در شعب بانک‌های استان مد نظر قرار می‌گیرد. رضایی افزود: معمولا بانک‌ها برای کسب رضایت مشتریان سعی می‌کنند نیازهای مشتریان حتی معلولان و افراد ناتوان را نیز در نظر گرفته و رفع کنند. وی ادامه داد: در صورتی که شعب بانک‌ها از رمپ‌های ویژه معلولان محروم هستند، باید به رفع این نقص اقدام کنند.

بالا بودن ضریب نفوذ خودپردازها
مدیر گروه بانکداری الکترونیک استان با اشاره به وجود بیش از هزار دستگاه خودپرداز در استان، گفت: تعداد دستگاه‌های خودپرداز استان به نسبت جمعیت زیاد است.
«محمدرضا زیبایی» با اشاره به پایین بودن تراکنش دستگاه‌های خودپرداز استان نسبت به تعداد دستگاه‌ها افزود: استان از نظر تعداد خودپردازها در رتبه هشتم کشور قرار دارد. وی ادامه داد: ضریب نفوذ دستگاه‌های خودپرداز در استان بالا اما میزان تراکنش بسیار پایین است؛ از این رو بسیاری از شعب بانک‌ها از نصب دستگاه‌های خودپرداز استقبال نمی‌کنند.
مدیر گروه بانکداری الکترونیک استان با اشاره به رقابت بانک‌ها برای نصب خودپرداز در مراکز پرجمعیت استان، افزود: بالا بودن تعداد تراکنش، مبنای انتخاب بانک‌ها برای نصب دستگاه‌های خودپرداز است. وی اضافه کرد: تراکنش پایین، باعث کاهش استقبال بانک‌ها از نصب خودپرداز در برخی از شهرستان‌های استان به ویژه شهرستان‌های نزدیک به مرکز استان است. زیبایی با بیان این‌که ۵۰ درصد منابع استان در مرکز استان، ۳۰ درصد در شهرستان‌های میبد و اردکان و مابقی در بقیه شهرستان‌هاست، افزود: به همین نسبت نیز تعداد دستگاه‌های خودپرداز در این شهرستان‌ها متفاوت است.
مدیر گروه بانکداری الکترونیک استان درباره از دسترس خارج شدن دستگاه‌های خودپرداز در برخی از ساعات روز نیز گفت: بر اساس دستورالعمل بانک مرکزی، دستگاه‌های خودپرداز باید در ساعات اولیه صبح یا آخر وقت سرویس شوند از این رو از دسترس خارج می‌شوند.
وی ادامه داد: این خروج از دسترس برای تغذیه و آماده کردن دستگاه خودپرداز برای خدمات‌دهی در ساعات باقی‌مانده روز لازم و ضروری است و بیشتر بانک‌ها ساعات پایان روز را برای این اقدام انتخاب می‌کنند.
زیبایی با بیان این‌که این سرویس‌دهی بیش از نیم ساعت طول نمی‌کشد، گفت: بسیاری از دستگاه‌های خودپرداز استان ۹۷ درصد از ساعات شبانه‌روز فعال هستند. مدیر گروه بانکداری الکترونیک استان درباره مناسب‌سازی دسترسی به خودپردازها نیز گفت: نصب رمپ برای تسهیل دسترسی اقشار مختلف جامعه به دستگاه‌های خودپرداز از ضوابط و مقررات است.
وی با اشاره به ممانعت شهرداری‌ها برای نصب رمپ در پیاده‌روها افزود: بانک‌های استیجاری بیشترین مشکل را برای نصب رمپ در پیاده روها دارند اما بانک‌های مالکیتی همگی به رمپ مجهز هستند.

همکاری شهرداری برای نصب رمپ خودپردازها
معاون فنی و عمرانی شهردار یزد درباره صدور مجوز نصب رمپ برای بانک‌های شهر گفت: بانک‌های اجاره‌ای می‌توانند با دریافت مجوز‌های محدود یکساله از شهرداری به نصب رمپ‌های فلزی اقدام کنند. «محمدرسول طهماسبی» با تاکید بر این‌که بانک‌ها نباید خودپردازها را در ارتفاع نصب کنند، ادامه داد: سازمان نظام مهندسی و شهرداری نظارتی جدی بر نصب رمپ در بانک‌های جدید دارند.

همشهری

بخش نظردهی بسته شده است..