پیشرفت ۵۰ درصدی بهسازی روستاهای استان یزد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار یزدی ها( یزدی نیوز)طرح بهسازی روستاهای استان از سال ۶۸ در ۳۵۴ روستای بالای ۲۰‌خانوار استان شروع شد و اکنون اجرای آن با پیشرفت متوسط ۵۰ درصدی ادامه دارد.
۲۲۰ روستای استان در اولویت اجرای طرح بهسازی روستاها قرار گرفتند و به این ترتیب بنیاد مسکن استان در خصوص تهیه طرح بهسازی در این روستاها اقدام کرد. طرح بهسازی ۲۰ درصد روستاهای دارای طرح به طور کامل اجرا شده اما طرح بهسازی ۸۰ درصد روستاها کامل نشده است.
عملیات بهسازی روستاها شامل کف سازی و بدنه‌سازی معابر روستا و اجرای سنگفرش است که مورد استقبال بسیاری از روستاییان قرار گرفته تا جایی که انتظار دارند این طرح‌ها به سرعت در همه معابر روستاهایشان اجرا شود.

ضرورت تکمیل سنگفرش روستای گل‌افشان
یکی از اهالی روستای گل‌افشان در شهرستان مهریز می‌گوید: عملیات کف‌سازی منطقه پلان از سوی بنیاد مسکن انجام شده و روستاییان انتظار دارند که این شیوه کف‌سازی با سنگ در سایر معابر روستا نیز اجرا شود.
«نورسته ملک‌زاده» با اشاره به ضرورت بهسازی معابر روستاهای شهرستان مهریز به ویژه روستای گل‌افشان ادامه می‌دهد: اهالی روستا حتی حاضر به مشارکت برای اجرای این طرح هستند چرا که از مزایای آن بهره‌مند می‌شوند.
وی از مسئولان بنیاد مسکن شهرستان مهریز می‌خواهد اعتباری را که برای بهسازی روستاها اختصاص می‌یابد برای تکمیل اقدامات در یک روستا هزینه کنند.
این بانوی روستایی می‌افزاید: به این ترتیب بنیاد مسکن می‌تواند بعد از اتمام طرح در یک روستا و جلب رضایت کامل روستاییان، روستای دیگری را به عنوان محل اجرای طرح انتخاب کند.

بهسازی معابر بافت تاریخی فهرج
یکی از اهالی روستای فهرج در شهرستان یزد هم خواستار تسریع عملیات کف سازی و بهسازی معابر بافت تاریخی این روستاست.
«رضا عابدی» می‌افزاید: در شرایطی که تمایل به گردشگری در روستاها و بهره‌گیری از جاذبه‌های طبیعی افزایش یافته، رسیدگی بیشتر به کیفیت معابر روستایی بیش از پیش اهمیت پیدا کرده است.
وی با اشاره به گردشگرپذیر بودن روستای فهرج بر لزوم اختصاص اعتبار ویژه به بهسازی معابر این روستا تاکید می‌کند و می‌افزاید: روستاهای مورد توجه گردشگران باید در اولویت جذب اعتبار بهسازی روستاها قرار گیرند.
یکی از اهالی روستای بنادک سادات هم از مسئولان بنیاد مسکن می‌خواهد برای بهسازی معابر این روستا وارد عمل شوند.
«فاطمه دهقان» با بیان این‌که هنوز اقدام جدی برای بهسازی معابر این روستا انجام نشده است می‌گوید: روستای بنادک سادات دارای ظرفیت مناسبی برای طبیعت‌گردی است.
وی با بیان این‌که همه روستاهای ییلاقی با توجه به اقلیم گرم و خشک استان، گردشگرپذیر هستند خواستار تخصیص اعتبار مناسب برای بهسازی معابر روستاهای مهم استان به ویژه در دامنه شیرکوه می‌شود.
این بانوی روستایی با بیان این‌که هنوز بسیاری از معابر این روستا خاکی است، می‌افزاید: روستاییان برای زندگی کردن در روستا و مهاجرت نکردن به شهرها نیازمند ارائه خدمات در روستا و از جمله وجود معابر مناسب هستند.
وی با اشاره به غفلت مسئولان از ظرفیت روستاها، ادامه می‌دهد: بسیاری از مصالح مورد نیاز بهسازی معابر روستاها به طور طبیعی در روستا وجود دارد که می‌تواند هزینه بهسازی را کاهش دهد.

اجرای طرح بهسازی در ۲۲۰ روستای استان
معاون عمران روستایی بنیاد مسکن استان با اشاره به تهیه طرح بهسازی روستاها برای ۲۲۰ روستای استان، ادامه می‌دهد: عملیات اجرای سنگفرش در معابر بیش از ۲۰۰روستای استان آغاز شده و ادامه دارد.
«سیدضیاء طباطبایی» با اشاره به پیشرفت ۵۰ درصدی اجرای طرح بهسازی در روستاهای استان ادامه می‌دهد: هرسال تعدادی از روستاهای استان به تناسب اعتبار تخصیص یافته، در فهرست اجرای این طرح قرار می‌گیرند.
طباطبایی با تاکید بر این‌که بهسازی روستاها نیازمند اعتبار بسیار است، اظهار می‌کند: هرسال این روستاها با هماهنگی بخشداری و فرمانداری اولویت‌بندی و انتخاب می‌شوند.
وی ادامه می‌دهد: کمبود اعتبار، روند اجرای طرح بهسازی روستاها را کند کرده به طوری که تخصیص اعتبارات از سال ۹۱ تاکنون تنها در حد ۱۰ تا ۱۲ درصد بوده است.

محقق نشدن اعتبارات
معاون عمرانی روستایی بنیاد مسکن استان با اشاره به تحقق ۵۲ درصدی اعتبار بهسازی روستاهای استان در سال گذشته، می‌افزاید: امسال ۸ میلیارد تومان برای اجرای این طرح در روستاهای استان پیش‌بینی شده که هنوز ابلاغ نشده است.
وی با بیان این‌که امسال اجرای طرح بهسازی روستاها در بیش از ۱۰۰ روستای استان دنبال می‌شود، می‌گوید: این عملیات شامل زیرسازی، نصب سنگ جدول، آسفالت و محوطه‌سازی است.
طباطبایی می‌افزاید: طرح بهسازی ۲۰ درصد از روستاهای استان به پایان رسیده و این طرح در ۸۰ درصد باقیمانده روستاها نیز با پیشرفت متوسط ۵۰ درصدی در حال انجام است.

اجرای طرح بهسازی روستاهای استان
طرح بهسازی با هدف ایجاد و اصلاح معابر، سنگفرش گذرها و محوطه‌سازی در ۲۲۰ روستای بالای ۲۰‌خانوار استان آغاز شده است. طرح بهسازی ۲۰ درصد از این روستاها به پایان رسیده و در ۸۰‌درصد باقی‌مانده نیز با متوسط پیشرفت ۵۰ درصدی در حال اجراست. تخصیص نیافتن اعتبارات تخصیص یافته، بهسازی معابر روستاها را با کندی همراه کرده است.

همشهری

بخش نظردهی بسته شده است..