سفر بیش از 2هزار زائر یزدی با خودروهای شخصی به کربلا:

شیرینی زیارت اربعین در مرز چزابه تلخ شد/ انتقاد زائران یزدی از مسئولان خوزستان

شیرینی و حلاوت زیارت اربعین در کربلای معلی که تا می‌تواند تا سال‌ها در یاد و خاطره زائران باقی بماند، در این روزها که زمان بازگشت زائران است، با برخی اقدامات نسنجیده تلخ می‌شود و لازم است مسئولان نگاهی ویژه به آن داشته باشند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار یزدی ها( یزدی نیوز) امسال از استان یزد نیز حدود ۴۰ هزار زائر در قالب کاروان‌های مختلف راهی مرزهای مشترک ایران و عراق شدند تا به کربلای معلی سفر کنند و زیارت اربعین را در جوار حرم سید و سالار خود، امام حسین (ع) قرائت کنند.

تعداد زیادی از کاروان‌ها پیاده، عده‌ای از مشتاقان زیارت از طریق مرزهای هوایی، عده‌ای با اتوبوس و البته عده‌ای نیز با خودروهای شخصی خود به این سفر رفتند.

سفر بیش از ۲هزار زائر یزدی با خودروهای شخصی به کربلا

آمار زائران مشتاقی که از یزد با خودروهای شخصی به این سفر مشرف شدند، کم نبود و بر اساس آمارهای غیررسمی حدود ۲ هزار نفر از استان یزد با خودروهای شخصی به این زیارت رفتند.

زائرانی که از این طریق سفرشان را به کربلای معلی آغاز کردند، با خودروهای خود تا مرز چزابه رفتند و پارک خودروها در بیابانی در نزدیکی‌های خروجی مرز، بقیه سفر را مانند کاروان‌های پیاده ادامه دادند.

این زائران برای رفتن شوق بسیار داشتند و در طول سفر نیز هم فضای معنوی و هم امکانات تدارک دیده شده توسط مردم عراق و نیروهای ایرانی مستقر در مسیر، آنها را از هر نیازی بی‌نیاز کرد و همه آنها از خاطرات سفر خوب خود به کربلا به نیکی یاد می‌کنند.

اما در مسیر بازگشت و پس از ورود به ایران، اتفاقاتی در مرز چزابه رخ داد که کام زائران به ویژه زائران یزدی را تلخ کرد که البته این تلخکامی نه به دلیل جنبه مالی موضوع بلکه به دلیل سوء استفاده برخی دستگاه‌ها از زائران و بی‌تدبیری مسئولان در این امر است.

حکایت از اینجا آغاز می‌شود که زائران در مرز چزابه، خودروهای خود را در بیابانی با توکل به خدا پارک کردند و بدون اینکه هیچ نشانی از پارکینگ، نگهبان و حتی قبض پارکینگ باشد، سفر خود را به خارج از مرز آغاز کردند.

بیابانی که بعد از بازگشت زائران از عراق یکباره پارکینگ شد

یکی از زائران یزدی در این مورد به خبرنگار فارس گفت: خودروهای خود را در کنار هزاران هزار خودرویی که در بیابان پارک شده بود، پارک کردیم و از مرز عبور کردیم.

مجید محمدی بیان کرد: سفر ما هفت روز به طول انجامید و پس از بازگشت به ایران و عبور از مرز، متوجه حضور تعدادی نگهبان در اطراف خودروها شدیم که با خروج هر خودرو، درخواست وجه از رانندگان می‌کردند.

وی افزود: افرادی که طی دو سه روز اخیر به عنوان نگهبان و فقط برای دریافت وجه در این بیابان به کار گرفته شده بودند، بدون هیچ‌یک از الزاماتی که نگهبان یک پارکینگ باید داشته باشد، بابت هر روز پارک خودرو در این بیابان مطالبه ۴ هزار تومان کردند که این رقم بابت خودرویی که یک هفته در پارکینگ بوده، ۲۸ هزار تومان شده است.

این زائر یزدی عنوان کرد: این نگهبانان یک نامه دست‌نویس از نیروی انتظامی داشتند و زمانی که با پلیس ۱۱۰ چزابه تماس گرفتیم، فعالیت آنها را تایید و اعلام کردند این برنامه‌ریزی توسط مسئولان شهرستان صورت گرفته است.

محمدی افزود: این اقدام عین بی‌تدبیری و نهایت سوء استفاده از زائران بود زیرا در آن بیابان نه هیچ نام و نشانی از پارکینگ بود و نه اینکه هیچ نگهبانی وجود داشت و هیچ اطلاع‌رسانی در زمینه اینکه این مکان پارکینگ است، نشده بود.

پارکینگ بدون قبض و تابلو با دریافت روزی ۴ هزار تومان هزینه پارک

وی خاطرنشان کرد: پارکینگ حداقل باید یک قبض داشته باشد که هیچ فردی برای ارائه قبض به خودروها نبود و نگهبانان ظرف یکی دو روز اخیر در این پارکینگ مستقر شده بودند.

محمدی بیان کرد: نکته جالب اینجاست که این افراد هیچ مسئولیتی در قبال خودروها بر عهده نمی‌گرفته‌اند و اگر خودرویی آتش می‌گرفت، سرقت می‌شد و یا هر اتفاق دیگری می‌افتاد، هیچکس در این زمینه مسئولیتی بر عهده نمی‌گرفت.

وی افزود: این رقم که بابت هر روز ۴ هزار تومان تعیین شده، معلوم نیست بابت چه نوع خدمتی از زائران دریافت می‌شود و اصلا مشخص نیست درآمدی که از این همه خودروی پارک شده در بیابان که آمار آن از ۲۰ هزار دستگاه می‌گذرد، عاید کدام دستگاه می‌شود.

این موضوع از سوی ده‌ها نفر دیگر از زائران یزدی که با خودروهای شخصی خود به مرز چزابه رفته بودند نیز مطرح شد و همه آنها از حس سوء استفاده‌ای که زائران شده بود، ناراحت بودند.

شاید رقم ۲۰ تا ۵۰ هزار تومان برای زائری که صدها هزار تومان برای رسیدن به کربلا هزینه کرده باشد، رقمی قابل توجهی نباشد اما نفس عمل و ناآگاه فرض کردن مردم از سوی مسئولان، برای همه زائران ناراحت‌کننده بود.

در تماس‌هایی که برخی زائران با پلیس و دستگاه‌های مختلف چزابه داشتند، این موضوع مورد تایید قرار گرفته و اعلام شده که این امر در فرمانداری بررسی شده است.

موضوع اینجاست که اگر اطلاع‌رسانی انجام شده بود یا حداقل دو سه نگهبان در زمان پارک خودروها و در طول مدت توقف آنها در پارکینگ حضور داشتند و در برابر خودروهای پارک شده، مسئولیتی قبول می‌کردند، شاید زائران با طیب خاطر و اطمینان بیشتری خودروهای خود را در آن بیابان رها می‌کردند اما اینکه بدون هیچ خدماتی و به اصطلاح با «رند بازی» زائران حرم حسینی را در مقابل عمل انجام شده قرار دهند، چندان جالب نیست.

گرچه به گفته زائران یزدی، این حرکت مورد اعتراض همه مردم و زائران قرار گرفت اما زائران یزدی به طور جدی خواستار رسیدگی مسئولان استان خوزستان به این موضوع شدند.

فارس

بخش نظردهی بسته شده است..