ایجاد تصفیه‌خانه‌های محلی در شهر یزد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار یزدی ها( یزدی نیوز) ایجاد تصفیه‌خانه‌های محلی در یزد برای بهره‌برداری از پساب برای آبیاری فضای سبز، پیشنهادی به‌منظور تامین آب مورد نیاز این بخش با توجه به تکمیل نشدن ظرفیت تصفیه خانه شهر است.
بحران آب موجب بروز مشکلاتی برای نگهداری فضای سبز شهر شده، در حالی که مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری یزد معتقد است بهترین راهکار برای آبیاری فضای سبز شهر، استفاده از پساب تصفیه خانه است.
به طور قطع، تنها راه توسعه پایدار فضای سبز شهر یزد استفاده از آب‌های بازیافتی است که در این راه ایجاد تصفیه‌خانه‌های محلی معروف به «لوکال» می‌تواند موثر باشد.
 

  • تجربه موفق شهر مشهد برای تولید پساب

مدیر عامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری یزد با اشاره به این‌که دبی پساب استحصالی از تصفیه خانه فاضلاب شهر یزد، کفاف نیاز شهرداری‌های بهره‌بردار را نمی‌دهد بر ضرورت ایجاد تصفیه‌خانه‌های محلی در شهر یزد تاکید کرد.
«محمد صفدرپور» با اشاره به تجربه موفق شهرداری مشهد با ایجاد تصفیه‌خانه‌های محلی برای تامین آب مورد نیاز برای آبیاری فضای سبز شهری، ادامه داد: به طور قطع تا زمانی که ظرفیت تصفیه‌خانه فاضلاب تکمیل شود و پساب استحصالی مناسب باشد، تصفیه‌خانه‌های محلی می‌توانند کمبود آب برای آبیاری فضای سبز را جبران کنند.
وی ادامه داد: البته شنیده شده که برای ساخت هر تصفیه‌خانه محلی ۱۰میلیارد تومان اعتبار نیاز است اما اگر با این سرمایه‌گذار بتوانیم آب مورد نیاز برای نگهداری از فضای سبز موجود و توسعه فضای سبز شهر را تامین کنیم، اقدام اساسی انجام خواهد شد.
این مسئول با اشاره به این‌که برای ساخت این تصفیه خانه‌ها به هزار مترمربع زمین نیاز است، گفت: دبی آب استحصالی از آن نیز ۵۰ لیتر در ثانیه است در حالی که اکنون مجموع آب استحصالی از تصفیه‌خانه فاضلاب شهر یزد که به شهرداری‌های یزد، زارچ و اشکذر اختصاص یافته در مجموع ۵۰‌لیتر در ثانیه است.
وی از بررسی‌های شهرداری یزد برای ایجاد تصفیه‌خانه‌های محلی در نقاط مختلف شهر از جمله آزادشهر و امامشهر خبر داد و افزود: امیدواریم با تعامل دستگاه‌های مسئول بتوانیم این طرح را ازطریق سرمایه‌گذاری شهرداری و با موفقیت در شهر یزد اجرا کنیم.
 

  • لزوم مشارکت شهرداری برای تکمیل شبکه شهر

مجری شبکه فاضلاب شهری شرکت آب و فاضلاب استان نیز با بیان این‌که تاکنون ۶۰۰ کیلومتر شبکه فاضلاب در شهر یزد اجرا شده است، افزود: اکنون نیمی از شهر یزد دارای شبکه فاضلاب است.
«مهدی ثابتیان» ادامه داد: ظرفیت تصفیه خانه فاضلاب شهر یزد تولید ۴۰۰ لیتر در ثانیه پساب است اما به دلیل تکمیل نشدن شبکه و دبی پایین فاضلاب، دبی پساب استحصالی بسیار کمتر است.
وی با تاکید بر این‌که ۶۰ درصد از فاضلاب شهروندان یزدی همچنان در چاه‌های جذبی دفع می‌شود، افزود: این شیوه دفع فاضلاب نه‌تنها ظرفیت تولید پساب را کاهش می‌دهد بلکه موجب آلودگی منابع زیرزمینی و بروز مشکلات زیست‌محیطی هم می‌شود.
این مسئول درباره ایجاد تصفیه خانه‌های محلی برای بهره‌برداری از پساب برای آبیاری فضای سبز از سوی شهرداری نیز گفت: اجرای این طرح نیازمند تغییر در شبکه‌های فاضلاب شهری است.
وی با بیان این‌که نیمی از شبکه‌های فاضلاب در شهر اجرا شده است، افزود: شبکه فاضلاب شهر به طور کامل طراحی شده و تغییر در آن دشوار خواهد بود.
ثابتیان تاکید کرد: ایجاد تصفیه‌خانه‌های محلی باید با نظارت و تاییدیه اداره کل محیط زیست استان دنبال شود که به نظر می‌آید اجرای آن در شهر یزد با مشکل مواجه شود. وی از نصب بسته آماده تصفیه فاضلاب در سایت‌های مسکن مهر در میبد خبر داد و افزود: تاکنون از ایجاد تصفیه خانه‌های محلی برای تولید پساب برای آبیاری فضای سبز یک منطقه خاص، اطلاعی کسب نکرده‌ام.
مجری شبکه فاضلاب شهری شرکت آب و فاضلاب استان ادامه داد: شاید امکان اجرای این طرح در کلان‌شهرهای دارای شهرک‌های متعدد و دور از شهر فراهم باشد؛ اما اجرای آن برای شهر یزد مناسب نیست. وی تاکید کرد: بهتر است که شهرداری به جای ایجاد تصفیه‌خانه‌های محلی برای تکمیل شبکه شهری با شرکت آب و فاضلاب شهری همکاری کند.
ثابتیان ادامه داد: به این ترتیب شهرداری مجوز بهره‌برداری بیشتر از پساب تصفیه شده را برای آبیاری فضای سبز پیدا می‌کند.
وی فزود: شهر یزد به اجرای ۱۲۰۰‌کیلومتر شبکه فاضلاب نیاز دارد که تا کنون نیمی‌ از آن یعنی حدود ۶۰۰‌ کیلومتر اجرا شده است و روند اجرایی ۶۰۰‌کیلومتر باقیمانده نیز به کندی پیش می‌رود.
مجری طرح فاضلاب شهری شرکت آب و فاضلاب استان تاکید کرد: اعتبارات دولتی که برای اجرای شبکه فاضلاب به استان اختصاص می‌یابد، تنها جوابگوی اجرای سالانه۲۰ تا ۲۵ ‌کیلومتر شبکه فاضلاب است.
وی افزود: به این ترتیب اگر قرار باشد شبکه فاضلاب شهر با اعتبارات دولتی تکمیل شود حدود ۲۰ تا ۲۵ سال طول می‌کشد که این طرح تکمیل شود.
به گفته ثابتیان، بیشتر شبکه اجرا شده نیز در مسیرهای فرعی قرار دارد و هنوز شبکه فاضلاب در مسیرهای اصلی شهر اجرا نشده تا تصفیه خانه به ظرفیت اصلی خود نزدیک شود.

مکث
محدودیت تولید پساب در تصفیه خانه شهر یزد

ظرفیت تصفیه خانه فاضلاب شهر یزد، استحصال ۴۰۰ لیتر در ثانیه پساب است که به دلیل کامل نشدن شبکه فاضلاب شهری و تکمیل نشدن ظرفیت تصفیه‌خانه، این ظرفیت تاکنون محقق نشده است. ایجاد تصفیه‌خانه‌های محلی به عنوان شبکه‌های فرعی شبکه فاضلاب شهر یکی از راهکارهای مدیران شهرداری به‌منظور تامین آب مورد نیاز برای آبیاری فضای سبز هر منطقه شهر محسوب می‌شود که البته مورد تایید مسئولان شرکت آب و فاضلاب نیست. اکنون نیمی از شبکه فاضلاب شهر یزد یعنی ۶۰۰ کیلومتر اجرا شده و به گفته مجری شبکه فاضلاب شهری شرکت آب و فاضلاب استان اگر ۶۰۰ کیلومتر باقیمانده نیز اجرا شود، ظرفیت تولید پساب در تصفیه خانه افزایش می‌یابد و شهرداری‌ها نیز فرصت بهره‌برداری بیشتری از پساب را به دست خواهند آورد.

همشهری

بخش نظردهی بسته شده است..