کودکان آسیب‌پذیرترین قشر:

۱۰ درصد کودکان یزدی سوء تغذیه دارند/ سوء تغذیه در کودکان کمتر از ۶ سال

حدود 10 درصد یعنی 10 هزار نفر از کودکان استان سوء‌تغذیه دارند که سوء تغدیه نیمی از آنها ناشی از کم‌خوراکی است و نیم دیگر نیز از پرخوری رنج می‌برند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار یزدی ها( یزدی نیوز)  به نقل از همشهری کارشناسان تغذیه عقیده دارند که سوء تغذیه فقط کم خوردن نیست؛ بلکه پرخوری نیز نوعی سوء‌تغذیه محسوب می‌شود؛ کودکانی که گاه با بی‌توجهی خانواده‌ها و گاه در اثر فقر دچار ‌سوءتغذیه می‌شوند.
تصور ما از سوء تغذیه، بدن‌هایی با پوست و استخوان و شکم برآمده از فقر و قحطی است. اما این همه واقعیت در مورد عبارت «سوء تغذیه» نیست.
بیاییم ذهن خود را از تصاویری که در مورد سوء تغذیه در کشورهایی مانند آفریقا در رسانه‌ها منتشر می‌شود به سوی کشورهای مرفه‌ای که در آنجا خوراکی‌ و نوشیدنی‌ با درصد بالای قند و چربی فراوان است سوق دهیم.
این مواد جزو ارزان‌ترین و محبوب‌ترین مواد غذایی مصرفی‌اند و تهیه آنها به راحتی برای همه امکان‌پدیر است. در این کشورها درصد بالایی از افراد چاق هستند و این چاق‌بودن ناشی از سوءتغذیه است. این نوع سوء تغذیه را سوء تغذیه ناشی از مصرف زیاد مواد غذایی یا پرخوردن می‌گویند.
سوءتغذیه در هر سن و سال و هر منطقه جغرافیایی این کره خاکی وجود دارد. در این میان آسیب‌پذیرترین افراد، کودکان و زنان باردار و آسیب‌پذیرترین اقشار، اقشار کم‌درآمد هستند.
با توجه به این‌که نیمی از کودکان استان در اثر کم‌خوراکی به سوء تغذیه مبتلا شده‌اند، برنامه مشترکی با همکاری مرکز بهداشت استان و کمیته امداد امام خمینی(ره) برای حمایت از آنها آغاز شده است.
 

  • ۱۰ هزار کودک یزدی سوء تغذیه دارند

کارشناس مسئول تغذیه مرکز بهداشت استان با بیان این‌که ۱۰ درصد از کودکان استان دچار سوء تغذیه هستند، ادامه می‌دهد: به این ترتیب پیش‌بینی می‌شود که ۱۰ هزار کودک یزدی به این عارضه دچار هستند.
«یوسف نقیایی» ادامه می‌دهد: نیمی از این کودکان در اثر کم خوردن و نیم دیگر در اثر پرخوری به سوء‌تغذیه دچار شده‌اند.
این مسئول با اشاره به درک نادرست بسیاری از مردم در مورد اصطلاح «سوء تغذیه» این عبارت را به معنای بد تغذیه‌شدن می‌داند و در خصوص انواع آن در گروه‌های سنی مختلف توضیح می‌دهد.
وی با بیان این‌که سوء تغذیه را می‌توان به ۲‌دسته «کمتر از نیاز خوردن» و «بیشتر از نیاز خوردن» تقسیم‌کرد، می‌گوید: هر کدام از این انواع برای همه گروه‌های سنی وجود دارد.
این پزشک با اشاره به اینکه، خانواده‌ها به اشتباه چاق بودن بچه‌هایشان را یک نقطه قوت می‌دانند ادامه می‌دهد: لازم ‌است خانواده‌ها بدانند که افزایش بیش از اندازه وزن کودکان نیز سوء‌تغذیه تلقی می‌شود.
وی با تاکید بر این‌که خانواده‌های یزدی باید هر چه زودتر جلوی اضافه شدن ‌وزن فرزندان خود را بگیرند تا درمان آنها آسان‌تر شود، می‌افزاید: باید توجه‌ داشت که جلوگیری از افزایش وزن کودکان نباید به‌صورت رژیم‌های غیراصولی باشد.
نقیایی می‌گوید: این کاهش وزن باید با مشاوره متخصصان و کارشناسان تغذیه انجام شود تا کودک از دریافت مواد غذایی مغذی برای رشد محروم نشود.

  • کودکان آسیب‌پذیرترین قشر

کارشناس مسئول تغذیه مرکز بهداشت استان درباره اهمیت گروه‌های سنی مختلف در مورد سوء‌تغذیه می‌گوید: آسیب‌پذیرترین قشر، کودکان و زنان باردار هستند. وی در مورد دلیل آسیب‌پذیری کودکان می‌گوید: دوران کودکی، سریع‌ترین دوران رشد هر فرد است و سوء تغذیه در این دوران به شدت به روند رشد کودکان آسیب وارد می‌کند.
نقیایی اظهار می‌کند: سوءتغذیه کودک موجب کاهش ضریب هوشی او می‌شود و این نقیصه به‌هیچ‌وجه قابل جبران و بازگشت پذیر نیست.
وی با تاکید بر این‌که نحوه تغذیه دختران و پسران در دوران کودکی یکسان است، می‌گوید: از آنجا که دختران زودتر به بلوغ می‌رسند، پس از آغاز دوره بلوغ، باید مواد غذایی آهن‌دار بیشتری در مقایسه با پسران مصرف کنند.
نقیایی درباره عملکرد مرکز بهداشت استان برای شناسایی و جلوگیری از سوءتغذیه کودکان می‌گوید: طرح پایش کودکان در سراسر استان و برای همه کودکان انجام می‌شود.
وی با بیان این‌که کودکان مکمل‌های لازم را از روز پنجم تولد تا ۲ سالگی در مراکز بهداشتی دریافت می‌کنند، می‌افزاید: از ۲‌سالگی به بعد، رعایت تنوع غذایی کودکان مورد تاکید قرار می‌گیرد.
این مسئول می‌گوید: البته قطعا نباید مکمل‌ها به صورت خودسرانه مصرف شوند؛ چراکه مصرف برخی مکمل‌های غذایی ممکن است جلوی دریافت سایر مکمل‌ها را بگیرد.
کارشناس مسئول تغذیه مرکز بهداشت استان از اجرای طرح مشترک با کمیته امداد امام خمینی(ره) استان از سال ۸۱ و برای شناسایی و حمایت از کودکان در معرض و دچار سوء تغذیه خبر می‌دهد.
وی می‌افزاید: در این طرح خانواده‌هایی که بضاعت مالی پایینی دارند و کودکان آنها دچار سوء‌تغذیه هستند به طور ماهانه از بسته‌های غذایی حمایتی بهره‌مند می‌شوند.

  • لزوم حمایت از کودکان محروم

معاون حمایت و سلامت کمیته امداد امام‌خمینی(ره) استان نیز اعلام می‌کند: مجموع کودکان زیر ۶ سال که دارای سوءتغذیه و تحت حمایت بسته غذایی کمیته امداد هستند، ۱۴۰۸‌نفر هستند.
«مهدی حجازی» ادامه می‌دهد: ۱۰ درصد از این کودکان عضو خانواده‌هایی هستند که به علت فوت سرپرست خانوار، دچار فقر شده‌اند.
به گفته وی ۱۲درصد از این کودکان نیز به دلیل از کارافتادگی سرپرست خانوار و ۱۴‌درصد نیز به‌ دلیل طلاق، دچار سوء تغذیه شده‌اند و ۶۴ درصد بقیه نیز فرزندان خانواده‌های نیازمند هستند.
وی می‌افزاید: ۹۳۱‌نفر از این کودکان در مناطق شهری و ۴۷۷ نفر نیز در مناطق روستایی ساکن هستند. این مسئول همچنین از حمایت غذایی از ۱۲۶ خانوار استان که مشمول دریافت بسته غذایی کودکان زیر ۶ سال هستند، خبر می‌دهد.

مکث
سوء تغذیه در کودکان کمتر از ۶ سال

«یوسف نقیایی» کارشناس مسئول تغذیه مرکز بهداشت استان می‌گوید: نیمی از جمعیت ۱۰‌هزار‌نفری کودکان دچار سوء تغذیه استان کمتر از ۶ سال دارند. به گفته او آسیب‌پذیرترین قشر در بحث سوء‌تغذیه، کودکان و زنان باردار هستند.

بخش نظردهی بسته شده است..