آمادگی شهرداری یزد برای ساخت تاسیسات گردشگری

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار یزدی ها( یزدی نیوز)متولیان صنعت گردشگری استان عقیده دارند که شهرداری باید با حذف یا تعدیل عوارض ساخت هتل، از سرمایه‌گذاران تاسیسات گردشگری حمایت کند. تعداد مراکز اقامتی استان با توجه به رونق روزافزون صنعت گردشگری و آمار بالای گردشگران داخلی و خارجی برای بازدید از جاذبه‌های تاریخی و طبیعی استان، مناسب نیست. در این میان سرمایه‌گذاری برای ایجاد مراکز اقامتی در استان به تغییر کاربری خانه‌های قدیمی و تبدیل آنها به هتل‌های سنتی محدود شده است در حالی که گردشگران در کنار علاقه به بافت‌های سنتی به اقامت در هتل‌های مدرن هم علاقه‌مند هستد.
 

  • ضرورت ورود شهرداری

معاون سرمایه‌گذاری و طرح‌های اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بر ضرورت حمایت شهرداری از سرمایه‌گذاران ساخت هتل با حذف یا تعدیل عوارض تاکید کرد.
«محمدرضا نصیری» با اشاره به تجربه این اقدام در شهرهای گردشگرپذیری مانند اصفهان و شیراز  ادامه می‌دهد: تاسیسات اقامتی گردشگری در استان کم است از این رو باید دست سرمایه‌گذاران ساخت هتل را به گرمی بفشاریم.
وی با اشاره به نارضایتی سرمایه‌گذاران از دریافت عوارض سنگین ساخت هتل از سوی شهرداری، از مسئولان شهرداری‌ شهرهای استان خواست تا با حذف یا تعدیل این عوارض، از سرمایه‌گذاران برای ایجاد تاسیسات گردشگری حمایت کنند.
این مسئول گفت: حتی برخی از سرمایه‌گذاران، خواهان پرداخت عوارض بعد از ساخت و بهره‌برداری از هتل‌ها هستند و شهرداری می‌تواند با تعریف راهکارهای مناسب، سرمایه‌گذاری را برای علاقه‌مندان تسهیل کند.
نصیری همچنین پیشنهاد مشارکت شهرداری را برای ایجاد زیرساخت‌های اقامتی گردشگری مطرح کرد و افزود: شهرداری‌ها مالکیت برخی از زمین‌های مناسب برای ساخت هتل را در اختیار دارند. وی ادامه داد: شهرداری‌ها می‌توانند با مشارکت بخش خصوصی فرصت ساخت هتل در این زمین‌ها را فراهم کنند و در این میان امتیازاتی نیز برای خود قائل شوند.
 

  • استقبال نکردن سرمایه‌گذاران از ساخت هتل

شهردار یزد هم با اشاره به کمبود سرمایه‌گذار برای ساخت هتل در استان از حمایت شهرداری یزد از سرمایه‌گذاران با وصول‌نکردن عوارض ساخت وساز خبر داد.
«محمدرضا عظیمی‌زاده» با بیان این‌که تا کنون هیچ عوارض ساخت و سازی از هتل‌سازان در شهر یزد دریافت نشده است، ادامه داد: با توجه به استقبال کم سرمایه گذاران برای ساخت هتل، آماده مشارکت و هم‌فکری با مسئولان اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان هستیم. وی درباره پیشنهاد ایجاد تاسیسات گردشگری در زمین‌های شهرداری نیز گفت: مسئولان ایجاد زیرساخت‌های گردشگری با بازدید از املاک شهرداری، املاکی را که برای این تغییر کاربری مناسب هستند، به شهرداری معرفی کنند.
 

  • الگوبرداری از شهرهای گردشگرپذیر کشور

رئیس جامعه هتلداران استان هم بر ضرورت حمایت از سرمایه‌گذاران برای ساخت هتل در استان تاکید کرد و افزود: ساخت هتل به عنوان یک زیرساخت نیازمند حمایت‌های ویژه‌ای است.
«سید امیر ناصر طباطبایی» با اشاره به نقش هتل برای احیای هر منطقه، ادامه داد: تاکنون دیدگاه‌های موجود به سرمایه‌گذاران ساخت هتل بیشتر دیدگاه تجاری بوده است.
وی با اشاره به تغییر دیدگاه مسئولان استان اظهار کرد: ساخت هتل‌ در استان، هنوز به صرفه و دارای توجیه نیست از این رو برای ایجاد این نوع زیرساخت‌ باید از سرمایه‌گذاران حمایت کرد.
طباطبایی با اشاره به ضرورت نوسازی و بازسازی برخی از هتل‌های استان افزود: باید توجه کرد که افزایش تخت‌های اقامتی و ساخت هتل در استان باید با بررسی و بر اساس برنامه‌های توسعه‌ای صورت گیرد.
رئیس جامعه هتلداران استان گفت: هر چند تعداد هتل‌های چند ستاره در استان کم است اما باید توجه داشت که هزینه نگهداری این هتل‌ها بسیار بالاست. وی افزود: شهرداری یزد تا این لحظه از سرمایه‌گذاران جدید ساخت هتل حمایت ویژه‌ای نکرده است اما امیدواریم با تغییر دیدگاه‌ها و پی بردن به اهمیت ساخت هتل در استان، این حمایت‌ها افزایش یابد.
طباطبایی با اشاره به مزیت‌های رونق گردشگری در شهر برای شهرداری یزد، ادامه داد: وقتی این مزیت‌ها به حد اعتلای رشد برسد همه آحاد جامعه از آن بهره‌مند خواهند شد، از این رو لازم است که همه برای تقویت زیرساخت‌های گردشگری اقدام کنند.
وی با تاکید بر این‌که قابلیت‌های بالقوه استان در حوزه گردشگری باید به فعلیت برسد، اظهار کرد: می‌توان از تجربه موفق شهرهای گردشگر‌پذیر برای حمایت از سرمایه‌گذاران ساخت هتل الگوبرداری کرد.

مکث
ساخت هتل از ملزومات رونق گردشگری استان

رئیس شورای اسلامی شهر یزد بر ضرورت ارائه لایحه‌ای از سوی شهرداری برای تصویب مصوباتی برای حمایت از سرمایه‌گذاران ساخت هتل به عنوان یکی از ملزومات صنعت گردشگری استان تاکید کرد. حجت‌الاسلام «عباس زارع» با استقبال از نتایج تجربه شهرهای دیگر کشور در وصول عوارض از سرمایه‌گذاران ساخت هتل، افزود: این تجربه باید به صورت شفاف از سوی مسئولان اداره کل میراث فرهنگی به شهرداری و شورای شهر ارائه شود. وی با اشاره به رویکرد مثبت شورای شهر و شهرداری برای حفاظت و رونق بافت تاریخی ادامه داد: قطعا رونق گردشگری موجب رونق شهر خواهد بود. این عضو شورای شهر یزد با تاکید بر این‌که تنها منبع درآمدی شهرداری یزد، بافت تاریخی است، افزود: باید از این ظرفیت به بهترین نحو بهره گرفت. زارع اظهار کرد: به طور قطع تقویت مراکز اقامتی برای استقبال هر چه بیشتر از گردشگران، به افزایش درامدهای شهرداری و ایجاد منابع درآمدی پایدار منجر خواهد شد.

همشهری

بخش نظردهی بسته شده است..