بهره‌برداری از غسالخانه جدید ابرکوه

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار یزدی ها( یزدی نیوز) غسالخانه شهر ابرکوه با قدمت ۳۰‌ساله فرسوده است و به همین دلیل، شهرداری در تلاش برای تجهیز غسالخانه جدید شهر و تعطیل کردن غسالخانه قبلی است. در این میان شهروندان ابرکوهی نیز از کیفیت غسالخانه موجود و ظرفیت محدود آن راضی نیستند و انتظار دارند که شهرداری هر چه سریع‌تر به تجهیز غسالخانه جدید شهر اقدام کند.
 

  • خواسته‌های شهروندان

یکی از شهروندان ابرکوه می‌گوید: غسالخانه این شهر بیش از۳۰ سال قدمت دارد و ساختمان آن به شدت فرسوده شده است.
«رضا رمضانی» می‌افزاید: ظرفیت سردخانه این غسالخانه نیز تنها ۲ متوفی است و در مواقعی مردم برای غسل دادن متوفیان با کمبود ظرفیت مواجه می‌شوند. وی ادامه می‌دهد: غسالخانه قدیمی شهر برای تامین نیاز شهروندان کافی نیست، در حالی که مدت‌هاست غسالخانه جدید شهر ساخته شده اما هنوز به بهره‌برداری نرسیده است.
این شهروند از شهرداری خواست تا هر چه سریع‌تر، به تجهیز غسالخانه جدید شهر در بهشت زهرا اقدام کند تا شهروندان برای غسل دادن و دفن کردن متوفیان با مشکل مواجه نشوند.
یکی از روستاییان شهرستان ابرکوه نیز نیز با اشاره به غسل دادن متوفیان روستایی در غسالخانه بهشت‌زهرای ابرکوه بر ضرورت ایجاد غسالخانه جدید در این شهر تاکید می‌کند.
«احسان توکلی» می‌افزاید: در برخی از ایام سال مردم روستاها برای استفاده از ظرفیت غسالخانه شهر ابرکوه با مشکل مواجه می‌شوند و لازم است که ظرفیت غسالخانه قدیمی افزایش یابد یا هر چه سریع‌تر از غسالخانه جدید بهره‌برداری شود. وی با تاکید بر این‌که برای تجهیز غسالخانه جدید باید به نیاز روستاییان نیز توجه شود، اظهار کرد: اهالی روستاها نیز باید به‌راحتی از امکانات غسالخانه استفاده کنند تا برای تدفین متوفیان خود با مشکل مواجه نشوند.
این ساکن بخش بهمن ابرکوه بر لزوم ساخت یک غسالخانه در این بخش نیز با توجه به جمعیت قابل توجه آن تاکید می‌کند. وی می‌افزاید: اگر قرار است غسالخانه شهرستان به طور متمرکز در مرکز شهرستان ایجاد شود، باید تجهیزات مناسبی برای تامین نیاز همه جمعیت شهرستان، در آن ایجاد شود، در غیر این صورت باید فکری برای سایر بخش‌ها کرد.
 

  • فرسودگی غسالخانه فعلی

یکی دیگر از شهروندان ابرکوه به ساختمان فرسوده غسالخانه جدید اشاره می‌کند و می‌افزاید: ساختمان غسالخانه قدیمی دیگر کارایی لازم برای خدمات رسانی به متوفیان را ندارد و باید نوسازی شود.
«نادر احمدی» ادامه می‌دهد: غسالخانه جدید شهر مدتی است که ساخته شده اما هنوز به بهره‌برداری نرسیده است در حالی که ساکنان نقاط دور شهرستان همیشه به دلیل کمبود تجهیزات و ظرفیت غسالخانه موجود، دچار مشکل می‌شوند.
وی ادامه می‌دهد: غسالخانه قدیمی شهر همچنین فاقد سیستم ریلی است و عملیات شست‌وشو و غسل متوفیان با دست انجام می‌شود؛ در حالی که این سیستم در بسیاری از شهرهای کشور، مکانیزه شده است.
 

  • تلاش برای را‌ه‌اندازی غسالخانه جدید

مسئول خدمات شهری شهرداری ابرکوه با تایید فرسودگی غسالخانه قدیمی این شهر از تلاش شهرداری برای تجهیز غسالخانه‌ جدید در مجاورت غسالخانه قدیمی شهر و بهره‌برداری از آن تا پایان سال خبر می‌دهد. «محسن فلاح‌زاده» ادامه می‌دهد: ظرفیت این سردخانه تنها برای ۲ متوفی کافی است و در مواقع افزایش تعداد متوفیان یا از ظرفیت سردخانه بیمارستان استفاده می‌شود یا متوفیان به صورت متراکم در سردخانه غسالخانه جای داده می‌شوند. وی می‌افزاید: اگرچه ساختمان فعلی مجهز است اما غسالخانه جدیدی در کنار غسالخانه قبلی ساخته شده که شهرداری در حال تحویل و تجهیز آن است. این مسئول اظهار می‌کند: غسالخانه جدید مجهز به سردخانه مناسب و ریل است اما به دلیل بدهی پیمانکار به مجریان بخش‌های مختلف، هنوز به شهرداری واگذار نشده است.
فلاح‌زاده می‌گوید: در نظر داریم که با تحویل غسالخانه جدید، غسالخانه بهشت زهرا به غسالخانه جدید انتقال یابد و غسالخانه قدیمی تعطیل شود. این مسئول می‌افزاید: البته سردخانه غسالخانه قبلی قابل انتقال به غسالخانه جدید است و باید غسالخانه مناسبی نیز خریداری شود که به ۲۵ میلیون تومان اعتبار نیاز دارد.
 

  • نیاز ۲۰۰ میلیون تومانی برای تکمیل غسالخانه جدید

مسئول خدمات شهری شهرداری ابرکوه با بیان این‌که تکمیل و تجهیز غسالخانه جدید به ۲۰۰‌میلیون تومان اعتبار نیاز دارد، می‌گوید: هیات امنای آرامستان ابرکوه نیز در حال جذب حمایت‌ خیران برای تجهیز این غسالخانه هستند. وی با بیان این‌که سالانه حدود ۲۵۰‌متوفی در غسالخانه بهشت زهرا غسل داده می‌شوند ادامه می‌دهد: غسالخانه جدید دارای ساختمان اداری مناسبی نیز هست.
فلاح‌زاده تاکید می‌کند: با توجه به این‌که غسالخانه موجود شهر در برخی از روزهای سال به دلیل افزایش تعداد متوفیان جوابگو نیست، لازم است که غسالخانه جدید هر چه سریع‌تر راه‌اندازی شود. وی با بیان این‌که غسالخانه جدید شهر برای تامین نیاز همه شهرستان تجهیز خواهد شد، ادامه می‌دهد: امیدواریم تا پایان سال غسالخانه جدید به بهره‌برداری برسد.

همشهری

بخش نظردهی بسته شده است..