استقرار صنایع آلاینده تولید قیر در شهرک فولاد یزد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار یزدی ها( یزدی نیوز) اگرچه این روزها با اظهار نظر مسئولان مبنی بر اعمال محدودیت برای استقرار صنایع آلاینده و توسعه صنایع های‌تک در استان مواجه هستیم اما چند کارخانه آلاینده تولید قیر که از همه جا رانده شده‌اند، در نهایت در یکی از شهرک‌های صنعتی استان یعنی شهرک فولاد مستقر شدند.
مسئولان با اشاره به محدودیت‌های کشور برای واردات قیر، حمایت از تولید داخلی را دلیل این اقدام عنوان می‌کنند. صنایع آلاینده این روزها اصلی‌ترین منبع آلودگی هوای شهرهای استان به ویژه شهر یزد هستند و متاسفانه استقرار آنها در مسیر بادهای غالبی که وارد استان می‌شود، تاثیرات آلایندگی را تشدید کرده است. افزایش روزافزون روزهای آلوده استان، رهاورد تصمیمات اشتباه گذشته در جانمایی و آمایش صنایع است. اگر قرار باشد باز هم محیط زیست قربانی توسعه یافتگی استان شود، آیندگان عملکرد مسئولان فعلی را زیر سوال خواهند برد.
 

  • هزینه‌های سنگین جلوگیری از بهره‌برداری

معاون منابع انسانی اداره کل حفاظت محیط زیست استان درباره صدور مجوز فعالیت به کارخانه‌های تولید قیر در شهرک فولاد استان گفت: سیاست اداره حفاظت محیط زیست استان بر این است که مجوزهای لازم را برای فعالیت به کارخانه‌هایی که محیط زیست استان را هم از نظر منابع آبی و هم آلایندگی تهدید می‌کنند، صادر نکنیم.
«محمدرضا کوچک‌زاده» ادامه داد: کارخانه‌های قیر نیز در محلی قرار گرفته‌اند که تامین سوخت آن با گاز و مازوت امکان‌پذیر است، این در حالی است که سوخت مازوت اصلا مورد تایید سازمان حفاظت محیط زیست نیست و از این‌رو می‌توان به صراحت اعلام کرد که ورود این صنعت به استان و جانمایی آن صحیح نیست.
وی اظهار کرد: از سال ۹۱ طبق ماده ۱۸۸ قانون پنجم توسعه، مجوز استقرار واحدهای صنعتی به سازمان صنعت، معدن و تجارت واگذار شده اما سوال ما اینجاست که دست‌اندر کاران صنعت استان با توجه به اقلیم شکننده‌ای که با آن مواجه هستیم، با چه رویکردی مجوز فعالیت کارخانه‌های تولید قیر در استان را صادر کرده‌اند.
وی با طرح این سوال که چرا مسئولان استان با استقرار این صنایع آلاینده که هیچ استان دیگری به آنها مجوز استقرار نداده است، موافقت می‌کنند؟ گفت: جالب اینجاست که این کارخانه‌ها در استان نه تنها مجوز فعالیت دریافت کرده‌اند بلکه زمین نیز به آنها واگذار شده است.
 

  • طرح‌های آمایشی ضعیف برای استقرار صنایع

کوچک‌زاده با بیان این‌که سازمان حفاظت محیط زیست با نگاه آمایشی به منطقه، مکانی مطلوب را برای استقرار کارخانه‌ها مشخص می‌کند، افزود: مسئولان سازمان صنعت، معدن و تجارت باید بدانند که صنایع پرآب‌خواه و آلاینده نباید در استان آن هم به طور غیرکارشناسی مستقر و جانمایی شوند؛ هرچند باید گفت که در سطح کلان، طرح‌های آمایشی که در کشور برای استقرار صنایع تهیه شده، ضعیف است. وی تاکید کرد: مسئولان صنعت استان باید از ابتدا جواز تاسیس واحدهای آلاینده تولید قیر را در شهرک صنعتی شهرستان مهریز به دلیل برخورداری از سوخت گاز صادر می‌کردند که این اتفاق نیفتاده است.
کوچک‌زاده اضافه کرد: استقرار این صنایع در شهرک صنعتی مهریز به مراتب آلودگی کمتری به همراه داشت اما متاسفانه بدون نظر کارشناسان سازمان حفاظت محیط‌زیست، به جانمایی و صدور مجوز ساخت این واحدها اقدام شده است.
معاون محیط انسانی اداره کل حفاظت محیط زیست استان با اشاره به این‌که این واحدها بدون نظر اداره کل حفاظت محیط زیست در شهرک صنعتی فولاد مستقر شده‌اند، تاکید کرد: سوخت این واحدها تنها مازوت است و با این اوصاف، کارشناسان اداره حفاظت محیط زیست استان در زمان بهره‌برداری و پس از سرمایه‌گذاری و هزینه‌های کلان سرمایه‌گذاران، از این اقدام مطلع شده‌اند.
وی با تاکید بر این‌که کسانی که مجوز ساخت برای این واحدها صادر کرده‌اند، باید در برابر آلودگی آنها پاسخگو باشند، ادامه داد: تصمیم‌گیرندگان توسعه استان متولی صادر شدن یا صادر نشدن مجوز برای واحدهای صنعتی هستند. کوچک‌زاده تصریح کرد: با صدور مجوز استقرار به این واحدهای آلاینده می‌توان گفت که این مسئولان از دغدغه‌های زیست‌محیطی غفلت کرده‌اند و نباید آلودگی‌های زیست محیطی استان را از چشم کارشناسان حفاظت محیط زیست دید؛ در صورتی که این تصمیم‌گیرندگان صنعت استان هستند که دلسوز نیستند.
 

  • ورود مسئولان برای جلوگیری از بهره‌برداری

مدیر عامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان درباره این واحدهای آلاینده در یکی از شهرک‌های صنعتی استان با تاکید بر این‌که باید ارزش افزوده را در کشور افزایش دهیم گفت: با توجه به اعمال محدودیت برای واردات قیر به کشور، باید به تولید داخلی این محصول بها داد.
«سیدمسعود عظیمی» درباره آلایندگی این کارخانه‌ها نیز افزود: هر واحد تولیدی به‌طورطبیعی آلاینده است؛ بنابراین باید بر رعایت ضوابط محیط زیستی از سوی آنها نظارت کرد تا این آلایندگی به حداقل برسد. در صورتی هم که واحدی این الزامات را رعایت نکند، باید از فعالیت آن جلوگیری شود.
وی ادامه داد: سازمان محیط زیست، صدور مجوز ساخت کارخانه‌های صنعتی را به سازمان صنعت، معدن و تجارت واگذار کرده و مسئولان اداره حفاظت محیط زیست تنها موظف به تشخیص و ارزیابی ملاک‌های محیط زیستی، نظارت و صدور مجوز بهره‌برداری کارخانه‌هاست.
عظیمی ادامه داد: طبق قوانین شرکت شهرک‌های صنعتی، صنایع از گروه ۱ تا ۶ می‌توانند در شهرک‌های صنعتی استقرار پیدا کنند و صدور ارزیابی محیط‌زیستی و اجازه بهره‌برداری این واحدها به عهده سازمان حفاظت محیط زیست است. وی گفت: بر همین اساس در چند ماه گذشته ۳ واحد قیر درخواست فعالیت در شهرک‌های استان را مطرح کردند که مجوز ساخت آنها دریافت شده و در حال حاضر در شهرک فولاد مستقر شدند.
مدیر عامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان با تاکید بر این‌که از ۳ سال گذشته هیچ واحد صنعتی در شهرک صنعتی فولاد مستقر نشده است، افزود: به این واحدها هشدار داده شده که الزامات زیست محیطی را رعایت کنند و چنانچه اداره حفاظت محیط زیست استان با بهره‌برداری این کارخانه‌ها مخالف است، مجاز است که اجازه بهره‌برداری را صادر نکند.
 

  • مجوزی برای استقرار صنایع آلاینده صادر نشود

معاون محیط انسانی اداره کل حفاظت محیط زیست استان با بیان این‌که استراتژی توسعه صنعتی استان را سازمان صنعت، معدن و تجارت طراحی می‌کند، ادامه داد: در صورتی که برنامه‌ای برای توسعه صنعتی استان تدوین نشود، عواقب زیادی از جمله بیکاری گریبان استان را خواهد گرفت. «محمدرضا کوچک‌زاده» تاکید کرد: چه بهتر که از همان ابتدای امر، مجوزی برای استقرار صنایع آلاینده در استان صادر نشود تا چنین عواقبی هم بروز کند. وی افزود: اگر از ابتدای کار، مجوزی برای استقرار کارخانه‌های آلاینده‌ای همچون واحدهای تولید قیر صادر نشود و صنعت همسو با طرح آمایش صنعتی استان توسعه یابد، این مشکلات کمتر بروز خواهد کرد.

همشهری

بخش نظردهی بسته شده است..