عارف در جمع دانشجویان :

سکوت نکرده‌ام/ من هم می‌توانم شعار تند بدهم

رئیس شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان در واکنش به دانشجویی که او را به محافظه کاری و انفعال متهم کرد گفت: من منفعل نیستم. من نمی خواهم داخل نظام زور آزمایی کنم زیرا زورآزمایی ما در مقابل دشمنان و براندازان نظام است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار یزدی ها( یزدی نیوز) محمد رضا عارف  در دانشگاه صنعتی شریف در مراسمی به مناسبت ۱۶ آذر با اشاره به اینکه ما می خواهیم موثر باشیم و به حل مشکلات کمک کنیم ، خاطر نشان کرد: گاهی ما یک مسأله فرعی را جدی می گیریم و از مسأله اصلی غافل می شویم و من همواره تاکید کردم که باید بر اساس مشترکات حرکت کنیم.

 

وی همچنین افزود: اگر مطالبات دانشجویی در سالهای قبل آرامتر مطرح می‌شد تا کنون آن‌ها حل شده بودند، شعار تند دادن که کاری ندارد. ما با جریان اصولگرا ۸۵ درصد اشتراک داریم و آن‌ها را برادر خود می دانیم و مثل برخی ها به طرف مقابلمان بدگویی نمی کنیم. ما با اصولگرایان رقابت جدی داریم و فردای هفت اسفند دنبال رفاقت با آن‌ها هستیم.

عارف در ادامه تاکید کرد: من هم می توانم در اینجا شعار تند بدهم و شما به به و چه چه کنید، اما این اقدام ااگر خیانت به شما نباشد کم لطفی به شما است.

وی در پاسخ به دانشجویی که پرسید که آیا اصلاح طلبان با چهره اصلاح طلبی فقط ۱۵ درصد با پایداری‌ها اختلاف دارند گفت: اشتراک ما با اصولگرایان زیاد است اما پایداری‌ها بخش کوچک از اصولگراها هستند که خیلی هم مورد قبول آن‌ها نیستند.

بر اساس این گزارش موضع گیری عارف نسبت به وقایع سال ۸۸ بخش دیگری از سوالات دانشجویان بود و دانشجویان عارف را متهم کردند که چشم خود را نسبت به سال ۸۸ بسته است که وی در پاسخ گفت: من چشم خود را بر مسائل ۸۸ نبسته ام من اگر فرصت داشته باشم اتفاقات سال ۸۸ و ۸۴ را چاپ می کنم اما الان صلاح نمی دانم به این مسائل بپردازم. دوستان از دیدگاه های من در این باره اطلاع دارند. البته این حق شما است که بدانید که چرا که کاندیدای رئیس جمهوری بودم رئیس ستاد انتخابات خاتمی شدم. این مسائل باید باز شود که الان جایش نیست. در یک فضای کارشناسی و بدون هدف مچ گیری باید اتفاقات گذشته آسیب شناسی شود. من هیچ گاه سکوت نکردم فقط صحبت های خود را رسانه‌ای نمی کنم.

در ادامه دانشجویی از عارف پرسید که شما برای حل مشکلات دانشجویان تا الان چه کردید ، که عارف در پاسخ گفت: من همه مسائل دانشجویان را در دانشگاه و در خارج پیگیری کردم، اما آن‌ها را رسانه‌ای نکردم.

وی با اشاره به اینکه باید شرایط زمانه را هم در نظر گرفت خاطر نشان کرد: ما می خواهیم از شرایط قبل از خرداد ۹۲ به یک شرایط مطلوب برسیم که این مسأله زمان بر است و باید سعه صدر داشته باشیم زیرا افرادی در بیرون از دانشگاه دنبال سکوت دانشگاه بودند و از هر نهادی برای فشار به دانشگاه استفاده می‌کنند. مشکل دیگر ما هم این است که برخی مدیران دانشگاه نحوه تعامل با دانشجویان را بلد نیستند. گاهی هم تصمیم یک مدیر دانشگاه مورد قبول خود او هم نیست.

 

به گزارش ایسنا مسأله حصر بخشی از سوالات دانشجویان از عارف بود که وی در پاسخ به آن‌ها گفت: رفع حصر از وعده های رئیس جمهور است و امیدوارم فردا که رئیس جمهور به این دانشگاه می آید خبرهای خوبی داشته باشد. من معتقدم باید در شرایط منطقه ای با رایزنی این مسأله حل شود.

 

وی در ادامه در برابر اصرار دانشجویی برای توضیح بیشتر عارف درباره مسأله حصر اظهار کرد: من رئیس جمهور نیستم و شما باید این مسأله را از طریق رئیس جمهور پیگیری کنید. من چه کاره‌ام که شما از من پاسخ می خواهید. من تعبیر استخوان لای زخم را درباره حصر به کار برده ام و معتقدم این مسأله باید حل شود. در دو سال گذشته هم در حد وظیفه خود این مسأله را پیگیری کردم اما اکنون نمی خواهم گزارش بدهم که با چه مسئولانی در این رابطه صحبت کردم. البته سمتی هم ندارم که گزارش کار بدهم.

 

رئیس بنیاد امید ایرانیان همچنین در پاسخ به سوالی درباره احتمال رد صلاحیت نامزدهای اصلاح طلبان در انتخابات گفت: انتظار ما این است که همه مسئولان بر اساس قانون عمل کنند . با فتوای رهبری درباره حق الناس بودن رای مردم هم بسیاری از مشکلات گذشته را دیگر نخواهیم داشت. ما باید الگوی انتخابات ۹۲ را دنبال کنیم. ما هم کارگروه رایزنی در شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان تشکیل داده ایم و با مسئولان انتخابات رایزنی داریم و اگر هم حقی از ما از بین رفت از طریق قانونی آن را دنبال می‌کنیم.

 

در ادامه دانشجویی از عارف پرسید چرا باید الگوی انتخابات ۹۲ را دنبال کنیم در حالیکه در‌آن انتخابات آیت الله هاشمی رد صلاحیت شد که عارف در پاسخ به این پرسش خاطر نشان کرد: هنگامی که آیت الله هاشمی در انتخابات ۹۲ ثبت نام کرد من ستادهای انتخاباتی خود را تعطیل کردم و ما دنبال حمایت از آیت الله هاشمی بودیم. اگر من گفتم الگوی انتخابات ۹۲ را دنبال کنیم منظورم مربوط به روند برگزاری انتخابات است نه رد صلاحیت آیت الله هاشمی.

 

وی تاکید کرد: چاره ای جز تسلیم در برابر قانون نداریم. کار دیگری هم نمی توانیم انجام دهیم ما طراح زمین بازی و داور نیستیم و گاهی هم انتخاب بازیکنان دست ما نیست.

 

رئیس بنیاد امید ایرانیان همچنین در پاسخ به پرسشی درباره اختلاف اصلاح طلبان در سال ۸۴ و پیروزی رقیب آن‌ها در اثر همین اختلافات اظهار کرد: من در سال ۸۴ معاون رئیس جمهور بودم و همه انتظار داشتند که کاندیدای اصلاح طلبان باشند اما شما اجازه بدهید که من وارد گذشته نشوم زیرا اگر وارد این بحث شوم موجب ایجاد چند دستگی میان اصلاح طلبان می‌شود. اتفاقات سال ۸۴ خوب نبود و ما اکنون از آن تجربه استفاده کرده‌ایم.

 

دانشجویی از عارف پرسید که اگر شما در سال ۸۸ به جای مهندس موسوی در آن انتخابات بودید آیا اتفاقات سال ۸۸ می افتاد یا نه ؟ که وی گفت: من الان نمی توانم جوابی بدهم و تحلیلی ندارم به هر حال روند به سمتی رفت که مهندس موسوی و کروبی در آن ماندند ما از تجربه‌های گذشته استفاده کردیم و در سال ۹۲ با هم مبارزه نکردیم.

 

وی همچنین در پاسخ به پرسشی درباره چرایی انفعال دولت در برابر گروه های فشار تاکید کرد: دولت منفعل نبوده و رئیس جمهور و وزیر کشور پیگیر مسأله گروه های فشار هستند که گزارش حادثه اخیر هم آماده شده و از طریق قوه قضاییه در حال پیگیری است اما آیا باید دولت برای نشان دادن پیگیری خود کسی را اعدام کند؟

 

عارف در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه اگر شما در سال ۹۲ رئیس جمهور می شدید برنامه شما چه بود گفت : من برنامه خودم را داشتم و الان زمان مطرح کردن آن نیست، زیرا دولت با مشکلات زیادی روبرو است به هر حال اولویت اول من مبارزه با فساد بود.

 

به گزارش ایسنا،‌ در ادامه دانشجویی پرسید آیا اگر دوباره به سال ۹۲ برگردیم به نفع روحانی کنار می روید که عارف در پاسخ اظهار کرد: مسئولیت پذیری و ادای تکلیف راهبرد ما در سال ۹۲ بود. من به خرد جمعی اعتقاد دارم. گاهی در مسئولیت‌هایی که داشته‌ام نیز تصمیمی را اجرا کرده‌ام که شخصا به آن مخالفم بودم. وقتی جمعی به این نظر می‌رسد که یک نفر باید کنار برود باید آن تصمیم اجرا شود. ما این تصمیم را در سال ۹۲ اجرا کرده و نتیجه آن را هم دیدیم و اگر دوباره به همان سال برگردیم همین تصمیم را اتخاد می کنم.

 

دانشجویی از عارف خواست موضع خود را درباره آمریکا اعلام کند، که وی گفت:‌ ما ضربه‌هایی که از استکبار و آمریکا خورده‌ایم را فراموش نمی کنیم. ما آمریکا را استکبار می دانیم و در اول انقلاب هم اصلاح طلبان در انجمن های اسلامی بودند که سفارت آمریکا را تسخیر کردند. موضع اصلاح طلبان در قبال آمریکا، موضع دلسوزان نظام است.

 

رئیس بنیاد امید ایرانیان در پاسخ به پرسشی که چرا مردم از نظام می‌ترسند گفت: من این نظر را قبول ندارم زیرا ویژگی انقلاب ما مردمی بودن آن است. مردم صاحب این انقلاب اند و مسئولان نظام هم مستقیم و غیرمستقیم منتخب مردم هستند.

 

رئیس شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان در ابتدای صحبت‌های خود با اشاره به تاریخ جنبش دانشجویی و فراز و نشیب های آن اظهار کرد: آسیب شناسی جنبش دانشجویی یکی از ضرورت های امروز است. من نمی‌دانم چرا این آسیب شناسی به ویژه در دو دهه اخیر انجام نمی گیرد. ما باید نقش جنبش دانشجویی را در گذشته با یکی دو دهه اخیر مقایسه کنیم. البته جنبش دانشجویی در سال ۹۲ نقش کلیدی داشت و آن‌ها بودند که بزرگان را به جلو هل دادند و اگر امروز چنین جلساتی برگزار می‌شود به دلیل خلق حماسه ۲۴ خرداد ۹۲ بود. باید با آسیب شناسی جنبش دانشجویی همچنان به دنبال نقش آفرینی جنبش دانشجویی باشیم.

 

وی کاهش فعالیت‌های فرهنگی،‌ پایین آمدن آستانه تحمل دانشجویان،‌ دخالت در امور اجرایی نگاه انحصار طلبانه و قیم مآبانه، دخالت احزاب در دانشگاه‌ها، دخالت‌های نهادهای بیرون از دانشگاه در مسائل داخلی دانشگاه،‌ نگرش امنیتی و فعالیت های دانشجویی، بی انگیزگی و کم انگیزگی دانشجویان را از چالش‌ها و جنبش دانشجویی دانست.

 

وی در ادامه تاکید کرد: ۱۶ آذر فرصتی برای نقد مشفقانه نظام و ارزیابی از عملکرد جنبش دانشجویی در طول هفت دهه گذشته است.

 

عارف با توصیه به دانشجویان برای پرهیز از انشعاب و چند دستگی خاطر نشان کرد: بزرگترین آسیب جنبش دانشجویی این است که هر حزب می خواهد جای پایی در دانشگاه باشد که نتیجه آن از بین رفتن استقلال و نشاط دانشگاه است. نگاه امنیتی که نیز یکی دیگر از آسیب های دانشگاه است هیچ سازگاری با ارزش های انقلاب ندارد. گاهی یک مدیر بی عرضه که سابقه فعالیت فرهنگی و دانشجوی ندارد اجازه می‌دهد که دخالت های امنیتی در دانشگاه انجام شود. این امر موجب افزایش هزینه های فعالیت دانشجویی می‌شود. نباید با کوچکترین خطایی، بزرگترین برخورد با دانشجو انجام شود. مدیران هم مثل دانشجویان باید سعه صدر داشته باشند.

 

رئیس بنیاد امید ایرانیان در بخش دیگری از سخنان خود خاطر نشان کرد: معضل امروز ما عدم انتقال قدرت و مدیریت به نسل جوان است. مدیران کنونی نظام اجازه نمی‌دهند مسئولیت به جوانان سپرده شود در حالی‌که انتقال تجربیات مدیران نسل اول نظام یک الزام است. ما باید جوانان را برای پذیرش مسئولیت ها آماده کنیم و بزرگان نظام هم داوطلبانه مسئولیت های خود را به جوانان بسپارند و خود مشاور آن‌ها باشند.

 

وی با اشاره به اینکه موفقیت های دو سال اخیر کشور به دلیل حماسه ۲۴ خرداد است افزود: این مسیر باید با کیفیت بیشتر و برنامه ریزی درستی دنبال شود. مهمترین مسأله ما تشویق مردم برای حضور در انتخابات است. اینکه مردم به چه کسی رای می‌دهند برای ما مهم نیست و ما باید به دنبال جذب مشارکت بیشتری نسبت به انتخابات سال ۹۲ باشیم.

 

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، محمدرضا عارف در پایان این مراسم در جمع خبرنگاران درباره مواضع برخی از اعضای کارگزاران درباره انتخابات اظهار کرد: مواضع این افراد شخصی بوده ولی حزب کارگزاران با اصلاحات در انتخابات پیش رو همکاری می‌کنند.

 

وی درباره همکاری طرفداران دولت با اصلاح طلبان نیز گفت: امیدوارم طرفداران دولت نیز در میان اصلاح طلبان باقی بمانند.

 

عارف با اشاره به اینکه هنوز ما وارد تعیین مصدایق انتخاباتی نشده ایم خاطر نشان کرد: هر حوزه خودش تصمیم گیری خواهد کر د و اگر اختلافی پیش آمد شورای استان دخالت خواهد کرد. در واقع حوزه ها بر اساس معیارهایی که ما انتخاب کرده ایم نامزدها را معرفی می‌کند و اگر شورای استان ها نتوانست اختلافات را حل کند در نهایت ما داوری خواهیم کرد.

 

عارف در پاسخ به این پرسش که آیا شما از یزد یا تهران نامزد انتخابات خواهید شد، گفت :‌ من از تهران در انتخابات شرکت خواهم کرد.

 

وی همچنین درباره ائتلاف اصولگرایان گفت: من اولین بار ائتلاف نسبی با اصولگرایان را مطرح کردم و این ایده را داشتم که حداقل سی نفر بین دو لیست مشترک باشند که از این ایده استقبال نشد. آنچه امروز در نظر ماست این است که لیست اصلاحات شامل اصلاح طلبان باشد و جز عجایب است که یک اصولگرا سرلیست اصلاح طلبان شود.ایسنا

بخش نظردهی بسته شده است..