بحران انتخاباتی در جناح راست

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار یزدی ها( یزدی نیوز)  از همان روز که آیت‌الله محمد یزدی و آیت‌الله مصباح‌یزدی در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ٩٢ بر سر حمایت از ولایتی، قالیباف یا جلیلی حرف‌شان شد و به گفته آیت‌الله یزدی، آیت‌الله مصباح کار را به جایی رساند که ممکن بود جامعه مدرسین حوزه علمیه قم دچار انشعاب شود، قابل حدس بود که اصولگرایان برای انتخابات مجلس دهم با موانع جدی روبه‌رو شوند؛ موانعی که حالا در دوسطح فقها و نیروهای عملیاتی پیش پای اصولگرایان قرار گرفته است. آنها با وجود اینکه بر محوریت شورای فقها تاکید می‌کردند و سخن آخر را به خروجی جلسات آیات یزدی، موحدی‌کرمانی و مصباح گره می‌زدند حالا از یک سو شاهد بی‌نتیجه ماندن جلسات این سه فقیه هستند و از سوی دیگر در سطح نیروهای سیاسی نیز با اختلافاتی کم نظیر مواجه شده‌اند.

شورای فقهای اصولگرایان قرار بود همان نقشی را ایفا کند که سال‌های قبل مرحوم مهدوی کنی و آیت‌الله یزدی به عنوان دبیران کل جامعتین بازی می‌کردند. آنها می‌خواستند با ریش سفیدی و حکمیت اختلافات احتمالی را کاهش دهند اما به نتیجه نرسیدن این ساز و کار از دوسال قبل معلوم شد. آنجا یکی از کاندیداها پاسخ تماس‌های آیت‌الله مهدوی‌کنی را نمی‌داد و نتیجه عمل دیگری با نقش‌آفرینی و حمایت آیت‌الله یزدی کار را به انشعاب در جامعه مدرسین کشاند.  روز جمعه مصباحی‌مقدم، سخنگوی جامعه روحانیت رسما بی‌نتیجه ماندن جلسات شورای فقها را اعلام و دلیل آن را این‌گونه بیان کرد: دلیلش عدم استقبال هر دو نفر یعنی آیت‌الله یزدی و آیت‌الله مصباح بود. پیگیری‌ها بیشتر از طرف آیت‌الله موحدی‌کرمانی انجام می‌شد. آن هم با توجه به اصراری بود که دوستان ما در جبهه پایداری داشتند. این پیگیری‌ها منجر به تشکیل جلسه‌ای شد که آن جلسه هیچ خروجی نداشت. همان جمع هشت نفره – آقایان حداد عادل، زاکانی، فدایی، بادامچیان، حبیبی، آقاتهرانی، محصولی و باهنر- به سه آیت‌الله نامه نوشتند و از آنها خواستند تا با توافق خودشان مجموعه اصولگرایان را به یک جمع‌بندی برسانند. سه آیت‌الله هم بعد از گفت‌وگو‌هایی که با هم داشتند نامه‌ای به این هشت نفر نوشتند و خطاب به آنها گفتند که شما بیایید و اصولگرایان را به ما معرفی کنید و بگویید شامل چه کسانی می‌شوند. شاید اگر این نامه پاسخ داده می‌شد آن وقت اقداماتی صورت می‌گرفت. اما نتیجه‌ای که آیت‌الله موحدی‌کرمانی از آن جلسات گرفتند این بود که عزمی برای اینکه این گروه سه نفره بخواهد رهبری کار را بر عهده بگیرد وجود ندارد.

چه کسی اصولگراست؟

حالا در فاصله دو هفته مانده به ثبت‌نام کاندیداها و کمتر از سه ماه مانده به برگزاری انتخابات اصولگرایان هنوز نمی‌توانند به تعریفی واحد و مصداقی از چهره‌های اصولگرا برسند.  مصباحی‌مقدم البته خبرهایی هم دارد که نمی‌خواهد با اعلام آن جبهه آشفته اصولگرایی را بیشتر با خطر انشعاب و تفرقه مواجه کند. به همین دلیل در همان مصاحبه گفت: البته نامه هم به این شکل به آنها منتقل نشد. شاید در آینده بشود توضیحات بیشتری درباره آن داد.  نا‌امیدی مصباحی‌مقدم به اینجا ختم نشد و او پرده دیگری از اختلاف میان نیروهای سیاسی اصولگرا را این‌گونه نمایش داد: ائتلاف سه حزب موتلفه، پایداری و ایثارگران هم در شرایط جدید بهم ریخته و دیگر ادامه نخواهد یافت. به نظر ائتلاف‌کنندگان این حرکت گامی بود برای اینکه بخواهند گام‌های بعدی را در راستای وحدت اصولگرایان بردارند. اما قدم‌های بعدی با محوریت این ائتلاف سه گانه نمی‌توانست به نتیجه برسد، چرا که دیگران حاضر نبودند به دعوت آنها بیایند و محوریت آنها را بپذیرند. تاکید اکثریت گروه‌های اصولگرا بر این بود که جامعه روحانیت محور قرار بگیرد.  حالا اصولگرایان هم در رهبری و هم در نیروهای عملیاتی دچار اختلاف جدی شده‌اند؛ اختلافی که می‌تواند دوره دهم مجلس شورای اسلامی را تقدیم رقیبی کند که با اجماع برآمده از خرداد ٩٢ به دنبال کسب اکثریت مجلس است.  با این حال سخنان مصباحی‌مقدم واکنش چهره‌های دیگر اصولگرا را هم بر انگیخته است؛ چهره‌هایی که گویی هنوز نمی‌خواهند اجازه دهند بدنه نحیف هواداران‌شان اختلافات را باور کنند.

تلاش برای مخفی کردن اختلاف

آیت‌الله حسن ممدوحی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در این رابطه گفت: برگزاری جلسات مشترک آیات موحدی، یزدی و مصباح باعث وحدت و یکپارچگی در بین مردم و اصولگرایان شده است. امیدواریم جلسات سه‌جانبه که در راستای وحدت بین اصولگرایان برگزار می‌شود تداوم پیدا کند.  تلاش برای جلوگیری از شکست جلساتی که بی‌نتیجه پایان یافته محدود به آیت‌الله ممدوحی نبود و دیروز سیدکمال‌الدین سجادی، سخنگوی جبهه پیروان خط امام و رهبری هم در گفت‌وگویی با تسنیم تلاش کرد شرایط را نسبتا مطلوب جلوه دهد و گفت: انسجام فعلی اصولگرایان حاصل جلسات سه جانبه آیات عظام مصباح‌یزدی، یزدی و موحدی‌کرمانی است. ما جزییات این جلسات سه‌جانبه را نداریم، اما کلیات این جلسات این است که علما برضرورت وحدت میان نیروهای اصولگرا تاکید داشته و در این زمینه کمک‌هایی را تاکنون انجام داده‌اند و امیدواریم در آینده نیز انجام دهند؛ به ویژه اینکه این سه بزرگوار نمایندگان گروه‌هایی هستند که به لحاظ جامعه‌شناسی سیاسی گروه‌های مرجع محسوب می‌شوند. گروه مرجع گروهی است که عمل، نظر و جهت‌گیری‌هایش در دیگران تاثیر زیادی دارد. وقتی به‌طور مثال جامعه روحانیت و جامعه مدرسین در مورد انتخابات مجلس شورای اسلامی موضع‌گیری می‌کنند، حتماً مورد تبعیت احزاب و شخصیت‌های اصولگرایان قرار می‌گیرد و در بین آنها تاثیر خواهد داشت.  وی به تلاش‌ جامعه روحانیت برای برگزاری جلسات وحدت اشاره کرد و افزود: جامعه روحانیت مبارز نیز به تبعیت از این جلسات سه‌جانبه تلاش‌های زیادی را برای وحدت انجام داده و در حال انجام است و این تلاش‌ها ثمرات نشست‌های پربرکت علما بوده است. باعث خوشحالی ماست که جلسات آیات عظام مصباح، یزدی و موحدی‌کرمانی ادامه یابد، چراکه نتایج این جلسات در میان اصولگرایان بسیار عالی است و ضرورت وحدت با توجه به جنس و نوع انتخابات بیشتر است.  دبیرکل حزب موتلفه اسلامی هم یک پای جلسات سه‌حزبی است. جلساتی که با بی‌میلی دیگر احزاب و شخصیت‌های اصولگرا نتوانست محور وحدت باشد و شکست دیگری در کارنامه آنها ثبت کرد. او هم دیروز تلاش کرد تا اثر گفته‌های صریح مصباحی‌مقدم را خنثی کند. به همین دلیل گفت: برگزاری جلسات سه‌جانبه حضرات آیات موحدی‌کرمانی، مصباح و یزدی در راستای وحدت بین اصولگرایان امیدوارکننده است. البته بنده خیلی در جلسات حضور نداشتم و در جریان همه جزییات و کلیات محتوای این جلسات قرار ندارم، اما معتقدم که برگزاری جلسات در راستای وحدت بین اصولگرایان امیدوارکننده است و برای جمع اصولگرایان کشور اثرات مفیدی بر جای گذاشته است. معتقدیم اگر تفاوت سلیقه‌ای بین اصولگرایان وجود داشته باشد، همه اصولگرایان فصل‌الخطاب بودن این بزرگواران را قبول دارند.  حبیبی شکست جلسات سه‌جانبه خود با دو دبیرکل دیگر اصولگرا را نیز نمی‌پذیرد. او دیروز به جلسات همگرایی و جلسات مشترک حزب موتلفه، جمعیت ایثارگران و جبهه پایداری اشاره کرد و گفت: این جلسات موضوع همگرایی نیروهای انقلاب را دنبال می‌کند و در تقویت ائتلاف اصولگرایان استان‌ها موثر بوده که بعد از این نیز اثرات بیشتری خواهد داشت.

اختلاف کهنه مانع اصلی

با وجود تلاش چهره‌هایی نظیر آیت‌الله ممدوحی، نبی حبیبی و کمال الدین سجادی به نظر می‌رسد اختلافات کهنه میان شورای فقهای اصولگرا کار خودش را کرده و آنها دیگر حاضر نیستند بر سر مصادیق انتخاباتی زیر یک سقف و دور یک میز بنشینند. همزمان شکست جلسات سه حزب اصولگرا به دلیل بی‌توجهی به سایر چهره‌ها و جریانات جبهه اصولگرایان مزید بر علت شده تا موج سردرگمی اصولگرایان ارتفاع بیشتری بگیرد.  اما هنوز این پایان کار نیست. به موازات تلاش‌های شکست‌خورده اصولگرایان چهار چهره تاثیرگذار این جریان گعده‌های سیاسی خود را جای دیگری پیگیری می‌کنند. ناطق نوری، علی لاریجانی، علی اکبر ولایتی و آیت‌الله مقتدایی تلاش خود را برای مدیریت جریان اصولگرا شتاب بیشتری بخشیده‌اند. اما آیا این چهار وزنه اثرگذار می‌توانند پرچم وحدت اصولگرایان را بلند کنند؟

روز نو

بخش نظردهی بسته شده است..