ضرورت نشاط و شادکامی در یزد:

پیشنهادهایی برای داشتن شهروندان بانشاط در یزد/ نقش عوامل محیطی بر نشاط خانواده‌ها

انگار همین دیروز بود که خانواده‌ها به هر بهانه‌ای دور هم جمع می‌شدند و با هم دیدار می‌کردند اما تغییر سبک زندگی باعث شده که خانواده‌ها از این تفریحات دسته‌جمعی در فضای حقیقی فاصله بگیرند و سرگرم فضاهای مجازی و شبکه‌های اینترنتی شوند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار یزدی ها( یزدی نیوز)  به نقل از همشهری تغییر الگوی رفتاری نه تنها نشاط شهروندان را کاهش داده بلکه باعث بی‌تحرکی و چاقی منجر به شیوع بیماری‌های غیرواگیردار در بین شهروندان یزدی نیز شده است.

پیشنهادهایی برای داشتن شهروندان بانشاط
یک شهروند یزدی با یادآوری رفت و آمدهای گذشته اقوام می‌گوید: خانه‌های قدیمی که خانواده‌های امروزی تحمل زندگی در آنها را ندارند، روزگاری محل جمع شدن اعضای خانواده‌ها بود اما خانواده‌های امروزی با درگیر شدن به مسائل روزمره، فرصتی برای این دید و بازدیدها ندارند.
«سیداحمد براتی‌زاده» ادامه می‌دهد: بساط بگو و بخند خانواده‌ها با پذیرایی با خوراکی‌های سنتی از جمله انواع عرقیات و شربت‌های سنتی پهن و کام خانواده‌ها هم شیرین بود اما خانواده‌های امروزی از این شیرینی‌ها فاصله گرفته‌اند.
وی می‌افزاید: تغییر شیوه ارتباط افراد از حقیقی به شکل مجازی باعث شده که نشاط و تفریح در خانواده‌ها کمرنگ شوند.
این شهروند ادامه می‎دهد: اکنون بعضی خانواده‌ها با آمدن اینترنت و موبایل تنها شده‌اند؛ تکنولوژی خوب است اما فرهنگ بهره‌برداری از آن هم باید وجود داشته باشد.
یک مربی بازنشسته یزدی نیز می‌گوید: شاید خانواده‌ها با درگیر شدن و پر مشغله بودن، فرصت تفریح و رفتن به طبیعت را نداشته باشند، اما مناسبت‌های فرهنگی و هنری می‌تواند برای خانواده حداقل فرصتی برای سینما رفتن باهم باشد.
«علیرضا سالاری» ادامه می‌دهد: والدین باید بدانند چگونه می‌شود از دیدن یک فیلم یا مطالعه یک کتاب یا حتی مجله، زمینه یک تفریح ساده و لذت‌بخش خانوادگی را فراهم آورند.
وی اضافه می‌کند: نزدیک شدن به شب یلدا فرصت مناسبی برای دور هم جمع شدن خانواده‌ها برای تفریح و نشاط است و خانواده‌ها باید از این فرصت استفاده کنند.
به گفته این شهروند، بسیاری از اضطراب‌ها و بیماری‌ها ناشی از تفریح‌های ناسالم و به ظاهر مدرنیته است. سرگرمی ‌طولانی مدت با تلفن‌همراه و موبایل باعث تنهایی، درون‌گرایی و بی‌مسئولیتی فرزندان جامعه شده است.
«لیلا یکتایی» می‌گوید: وقتی مسئولان از بی‌نشاطی و تفریح مردم سخن می‌گویند، لازم است که برای درمان آن هم برنامه‌ریزی کنند.
وی ادامه می‌دهد: یزد از ظرفیت‌های مناسبی برای توسعه صنعت گردشگری برخوردار است اما در حوزه تفریحات سالم برای شهروندان از دیگر شهرهای کشور عقب مانده است.
این شهروند می‌افزاید: مردم به دنبال تفریح و شادی هستند اما اسباب آن از سوی مسئولان فراهم نشده است؛ آیا تا به حال مسئولان از خود پرسیده‌اند که چرا مردم در فصل تابستان در میدان امام حسین(ع) تجمع می‌کنند.
یکتایی ادامه می‌دهد: مسئولان باید بر حسب سلایق جوانان برای رفع نیاز تفریح و نشاط شهروندان برنامه‌ریزی کنند تا این نیاز به خوبی و در بهترین شرایط تامین شود.

نقش عوامل محیطی بر نشاط خانواده‌ها
یک کارشناس امور اجتماعی می‌گوید: محیط و عوامل مرتبط با آن نقش عمده‌ای در ارتقای نشاط و شادکامی افراد جامعه دارند؛ از این رو مسئولان باید برای آماده‌سازی محیط و رفع این نیاز زیرساخت‌های مورد نیاز را تامین کنند.
«سیدرضا داوودی» می‌افزاید: اگر مسئولان زیرساخت‌های لازم را برای تفریح و شادی در نظر بگیرند، آسیب‌های اجتماعی نیز تا حدودی کاهش خواهد یافت.
وی ادامه می‌دهد: رشد ارتباطات و تغییر سبک زندگی مردم، فاصله بین نسل‌ها و تغییر سلایق باعث شده که تعاریف متفاوتی از نشاط در جامعه ایجاد شود اما قطعا الگوهای سنتی و تفریحات دسته‌جمعی خانواده‌ها، بهترین نوع نشاط و سرزندگی است.
داوودی به روی‌آوردن جوانان به تفریح‌هایی مانند اینترنت و شبکه‌های ارتباطی مجازی اشاره می‌کند و می‌افزاید: این تفریحات یک نوع سرگرمی ‌کاذب است و فرد را به تنهایی بیشتر سوق می‌دهد.
وی تاکید می‌کند: اگر به سبک زندگی پرنشاط خانواده‌های گذشته بازگردیم، قطعا از افسردگی و اضطراب موجود در زندگی‌های امروز فاصله خواهیم گرفت.
این کارشناس امور اجتماعی ادامه می‌دهد: طبق پژوهش‌های بین‌المللی صورت گرفته در بین ۱۵۷ کشور دنیا، شهروندان ایرانی از لحاظ سطح شادی و نشاط در رتبه ۱۱۵ قرار دارند.
وی می‌افزاید: در کشور ما در کنار مناسبت‌های عزا و ماتم، مناسبت‌های شادی از جمله میلاد ائمه و اعیاد مذهبی هم وجود دارد که بهترین گزینه برای ارتقای سطح شادی و نشاط به شمار می‌روند.
این کارشناس امور اجتماعی با انتقاد از عملکرد شبکه‌های استانی و رسانه ملی در ارتقای نشاط شهروندان، ادامه می‌دهد: آیا این شبکه‌ها توانسته‌اند مخاطبان را با تولید و پخش برنامه‌های شاد و اجرای مسابقات بانشاط کنند.
داوودی برنامه‌های طنز را حلقه مفقوده رسانه ملی می‌داند و می‌افزاید: مردم با همه سلایق دنبال چنین برنامه‌هایی هستند و استقبال مردم از برنامه‌های طنز نیز موید این علاقه است اما تعداد این برنامه‌ها برای رفع نیاز مردم بسیار کم است. وی با اشاره به طنزهای پرمخاطبی که در ماه مبارک رمضان در سال‌های گذشته پخش می‌شد، می‌گوید: دست اندرکاران فیلم و سریال و برنامه‌سازان باید به دلایل استقبال مردم از برخی از سریال‌های طنز تلویزیونی پی برده باشند؛ باید نتیجه گرفت که مردم بی‌نشاط و دل مرده نیستند، بلکه اسباب نشاط فراهم نشده است.

ضرورت تقویت دید و بازدیدهای خانوادگی
یک کارشناس اجتماعی عقیده دارد که دور هم جمع شدن خانواده‌ها و تقویت دید و بازدیدهای خانوادگی بهترین الگو برای ارتقای نشاط شهروندان یزدی است. «سید رضا داوودی» با انتقاد از این‌که برای شاد کردن مردم از الگوهای دینی به خوبی استفاده نشده است، ادامه می‌دهد: دین ما دین نشاط، شادی و اخلاق است. وی با بیان این‌که دین اسلام به کاهش ایام عزاداری به کمتر از ۳ روز تاکید کرده است، می‌افزاید: متاسفانه در کشور ما به ایام عزاداری نسبت به ایام ولادت و اعیاد توجه بیشتری صورت می‌گیرد، از این رو باید ابتدا فرهنگمان را تقویت کنیم.

بخش نظردهی بسته شده است..