شیرکوه نیازمند توجه ویژه مسئولان محیط‌زیست

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار یزدی ها( یزدی نیوز) مدیرکل محیط‌زیست استان یزد با بیان اینکه شیرکوه نگین استان یزد و ریه تنفسی منطقه است، گفت: شیرکوه به خاطر شرایط خاص نیازمند توجه ویژه مسئولان سازمان محیط‌زیست است.

 

سیدحسین سادات‌موسوی در جلسه‌ای که با حضور مدیران استان یزد و رئیس سازمان محیط‌زیست در استانداری یزد برگزار شد، اظهار داشت: شیرکوه با ۴۷ هزار هکتار وسعت، نگین سبز استان یزد است و در سال ۸۰ منطقه شکار ممنوع اعلام شد.

وی با بیان اینکه شیرکوه ریه تنفسی استان یزد است، بیان کرد: اگر برای این منطقه ارتقای سطح صورت نگیرد، با توجه به اینکه معادن در حال انجام کار و استخراج مواد معدنی هستند، دیگر از شیرکوه چیزی باقی نخواهد ماند.

سادات‌موسوی در بخش دیگری از این جلسه با بیان اینکه سرو ابرکوه یکی از زیباترین و کهنسال‌ترین موجودات زنده دنیا و یک جاذبه زیست‌محیطی است، بیان کرد: سرو ۴۵۰۰ ساله ابرکوه از مواردی است که در کشور می‌تواند به عنوان پایلوت برون‌سپاری یک وظیفه از دولت به بخش خصوصی مورد توجه قرار گیرد.

مدیرکل محیط‌زیست استان یزد عنوان کرد: برای ساماندهی این سرو کهنسال ۶۰۰ میلیون ریال کمک شده اما این میزان کافی نیست و کمبود اعتبار در واقع یکی از مشکلات اساسی ساماندهی سرو ابرکوه به شمار می‌رود که امیدواریم با نظر مساعد مسئولان این مشکل حل شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه با اشاره به اینکه بیشترین آلودگی‌های زیست‌محیطی استان یزد مربوط به صنایع است، اظهار داشت: پیشنهاد ایجاد محدودیت برای ایجاد این صنایع در استان داده شده ضمن اینکه گروهی مشخص شده‌اند و هم‌اکنون در حال بررسی انتقال صنایع به داخل شهرک‌های صنعتی به عنوان پهنه کارشناسی در نظر گرفته شده برای استقرار صنایع هستند.

سادات‌موسوی همچنین از تلاش برای جمع‌آوری مرغداری‌ها و دامداری‌ها از سطح شهرها و استقرار آنها در مجتمع‌های دامداری خبر داد و عنوان کرد: این اقدام با همکاری چند دستگاه در دست بررسی و اقدام است.

این مسئول در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به پدیده گرد و غبار که در کشور مشکل ایجاد کرده است، بیان کرد: یزد از سال‌های گذشته همواره در معرض ریزگردها و شن‌های روان بوده و استان یزد در ماه سه تا پنج روز با ریزگردها دست و پنجه نرم می‌کند.

وی افزود: بعضی از استان‌ها بین شش ماه تا ۲۰۰ روز در سال درگیر پدیده ریزگردها هستند بنابراین هنوز شرایطی در استان ایجاد نشده که بخواهیم کمیته‌ای برای این منظور در استان تشکیل دهیم.

سادات‌موسوی بیان کرد: اما طرح‌های جامع کاهش آلودگی هوا و مقابل با ریزگردها هم‌اکنون در حال پیگیری است به نحوی که مطالعات طرح جامع کاهش آلودگی هوا به اتمام رسیده و یکی از اولویت‌های آن، تکمیل کمربند سبز استان یزد است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود یزد را یکی از استان‌های کویری فقیر به لحاظ پوشش گیاهی معرفی کرد و افزود: این فقر پوشش گیاهی مشکلاتی برای استان یزد ایجاد می‌کند که از جمله آنها می‌توان به تبدیل شهر یزد به یک منطقه بیابانی اشاره کرد.

منبع: فارس

بخش نظردهی بسته شده است..