مشروح سخنان فرماندار یزد در برنامه « خودمانی »؛

استفاده از خردجمعی در صدر همه اقدامات شهرستان یزد

فرماندار یزد گفت: از ابتدای سال 93 همه ادارات و نهادهای شهرستان یزد مکلف به ارائه برنامه ها شده اند، زیرا معتقدیم اگر سازمان و یا مدیری برنامه نداشته باشد به روزمرگی دچار و بدون تردید در رسیدن به اهداف و سیاست های سازمانی خود ناکام خود بود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار یزدی ها( یزدی نیوز)، فرماندار یزد با حضور در برنامه «خودمانی» مرکز صدا و سیمای یزد ضمن تشریح وظایف فرمانداری به سؤالات مردم و مجری این برنامه پاسخ گفت.

" محمود شاکری شمسی " در ابتدای این برنامه در پاسخ به این سئوال مجری که چه مقدار فرد نقد پذیری هستید؟ گفت: مردم باید در این مورد قضاوت کنند ولی در مدت مسئولیتم در سمت ها مختلف بر ضرورت وجود انتقاد سازنده تأکید داشته ام.

فرماندار یزد با بیان اینکه نقد سازنده موجب اصلاح در امور و رفتار هر فردی می شود اظهار داشت: امر به معروف و نهی از منکر در دین اسلام نیز بر همین پایه و اساس است و مردم  نیز باید بتوانند نقدهای سازنده خود را نسبت به مسئولین بیان کنند.

وی با تأکید به اینکه مسئولین باید ظرفیت و پذیرش نقد سازنده از سوی مردم را در خود ارتقاء دهند افزود: البته مردم نیز باید جسارت انتقاد داشته باشند زیرا نقد سازنده نیاز امروز مدیران و مسئولان است.

عالی ترین مقام اجرایی شهرستان یزد در بخشی دیگر از سخنان خود با اشاره به عمده وظایف فرمانداری تصریح کرد: استانداری ها و فرمانداری ها به عنوان نماینده عالی دولت در منطقه خودشان بوده و مجری سیاست های عمومی دولت در سطح استان ها و شهرستان ها هستند.

" شاکری شمسی " ادامه داد: برقراری، حفظ و ارتقاء نظم و امنیت، هماهنگی بین دستگاه های اجرایی، اجرای طرح ها به منظور توسعه و پیشرفت هر منطقه و اجرای قوانین و مقررات از دیگر فعالیت های مهم فرمانداری ها در سطح شهرستان می باشد.

فرماندار یزد با اشاره به مدت فعالیت خود در سمت فرماندار شهرستان یزد گفت: از ابتدای سال ۹۳ فرصت خدمت گزاری به مردم در سطح شهرستان مرکز استان با جمعیت بالغ بر ۵۰۰ هزار نفر که بیش از ۶۰ درصد جمعیت استان را در خود جای داده نصیب اینجانب شده است.

وی با اعلام اینکه در طول این مدت برنامه محوری در صدر همه اقدامات و فعالیت های انجام شده در سطح شهرستان یزد بوده است خاطرنشان ساخت: از ابتدای سال ۹۳ همه ادارات و نهادهای شهرستان یزد مکلف به ارائه برنامه ها شده اند، زیرا معتقدیم اگر سازمان و یا مدیری برنامه نداشته باشد به روزمرگی دچار و بدون تردید در رسیدن به اهداف و سیاست های سازمانی خود ناکام خود بود.

فرماندار یزد اضافه کرد: حوزه معاونت برنامه ریزی، اداری و مالی فرمانداری برنامه ی دستگاه های اجرایی شهرستان را جمع بندی و در طول سال کنترل نموده است که با توجه به اقدامات انجام شده بالغ بر ۶۰ درصد شاخص های تعیین شده، با تلاش مدیران محقق شده است.

" شاکری شمسی " استفاده از خردجمعی و نظرات کارشناسان را در مدیریت لازم و ضروری دانست و تصریح کرد: در زمینه مدیریت شهر و اداره شهرستان با همه افرادی که به صورت رسمی و غیر رسمی دارای مسئولیت های بوده اند نظیر ائمه محترم جمعه، نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، اعضای شورای اسلامی شهر و روستاها و … دیگر استفاده شده است.

فرماندار یزد توجه به بحث سلامت محوری را از دیگر رویکردهای فرمانداری در یک سال و نیم گذشته ذکر کرد و افزود: در حال حاضر مردم یزد از برخی بیماری ها رنج می برند که در این راستا و با توجه به وجود زیر ساخت ها لازم در صدد کاهش مسائل و مشکلات در حوزه سلامت مردم هستیم.

وی در ادامه اضافه کرد: شهرستان یزد در حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از آثار و ابنیه تاریخی منحصر به فردی بهره مند است که این خود می تواند زمینه را برای توسعه صنعت گردشگری به عنوان یک صنعت سبز فراهم کند.

فرماندار یزد در خصوص اقدامات انجام شده در خصوص رفع مشکل کم آبی استان و شهرستان یزد گفت : یزد در اقلیم خشک کشور قرار دارد و خشکسالی های اخیر در استان باعث شده تا مسئولین موضوع کم آبی را به عنوان مهمترین مطالبه و خواسته عمومی مردم در همه جلسات بیان کنند.

" شاکری شمسی " افزود: در سطح استانی موضوع انتقال خط دوم آب و طرح های دیگر در حال پیگیری و اقدام است و در سطح شهرستان نیز سعی داشته ایم با برگزاری جلسات و همایش ها مختلف در زمینه مدیریت بهینه مصرف آب نیز گام برداریم.

فرماندار یزد در پاسخ به سئوال شهروندان مبنی بر اینکه اعتبارات دولتی چگونه و تحت چه شرایطی به هر منطقه ای اختصاص می یابد؟ گفت: اعتبارات دولتی شهرستان ها در جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه استان به ریاست استاندار محترم و دبیری سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان و سایر دستگاه های عضو این شورا تصویب و ابلاغ می گردد.

وی افزود: پس از ابلاغ اعتبارات شهرستان براساس دستور العمل های بودجه، جلسه کمیته برنامه ریزی شهرستان نیز تشکیل و اعتبارات مربوط به هر دستگاه اجرایی مشخص و تخصیص می یابد.

فرماندار یزد با بیان اینکه بخشی دیگر از اعتبارات شهرستان مربوط به اعتبارات عمران شهری می شود اظهار داشت: این اعتبارات مربوط به مباحث مدیریت شهری است که پس از پیشنهاد توسط شهرداری به شورای اسلامی شهر به عنوان لایحه در کمیسیون مربوطه بررسی و در ادامه در صحن علنی شورای اسلامی شهر مورد تصویب قرار می گیرد و پس از تأیید کمیته انطباق در فرمانداری جهت اجرا به شهردار ابلاغ می شود.

" شاکری شمسی" اضافه کرد: در حال حاضر دولت با توجه به وجود طرح های نیمه تمام بی شمار، به پروژه هایی که بالغ بر ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته اند، اعتبار اختصاص می دهد.

عالی ترین مقام اجرایی شهرستان در ادامه به سئوال مجری برنامه مبنی بر اینکه تاکنون در رابطه با ساماندهی اتباع بیگانه در سطح شهرستان چه اقداماتی انجام شده است ؟ اینگونه پاسخ داد که در طول این مدت در هر محله ای برای دیدار با مردم حضور یافته ایم این موضوع به عنوان اولین و یا دومین خواسته مردم بوده است.

وی با بیان اینکه بحث ساماندهی اتباع بیگانه به ویژه افاغنه در استان و شهرستان به صورت جدی در حال پیگیری است خاطرنشان کرد: البته مردم باید توجه داشته باشند که بخشی از این موضوع کشوری و حتی بین المللی است که باید اجرایی شود.

فرماندار یزد اعلام کرد: طرح ساماندهی اتباع بیگانه در حوزه معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری تدوین و پس از تصویب در شورای تأمین استان به معاونت امنیتی و انتظامی وزارت کشور ارسال شده است.

" شاکری شمسی" از تشکیل اکیپ هایی به منظور برخورد با اتباع بیگانه غیر مجاز در سطح شهرستان خبر داد و افزود: تاکنون اجرای این طرح موفقیت آمیز بوده و توانسته ایم نسبت به دستگیری و ترد این اتباع غیر مجاز اقدام کنیم.

فرماندار یزد مشارکت مردم در بحث ساماندهی اتباع بیگانه مهم و تأثیرگذار دانست و اظهار داشت: متأسفانه برخی از مردم به این افراد منازل خود را اجاره داده و یا از آنها در شغل های مختلف استفاده می کنند که این باعث می شود امر ساماندهی مختل شود.

وی افزود: در سطح شهرستان شورای اسلامی شهرها و روستاها به عنوان واسط میان مردم و دولت می توانند با شناسایی این افراد نسب به دستگیری و ترد اتباع بیگانه غیرمجاز کمک شایانی را کنند.

فرماندار یزد در بخشی دیگر از سخنان خود با اذعان به وجود به مشکلات ترافیکی در سطح شهر یزد اظهار داشت: خوشبختانه با حمایت معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری کلیه طرح های مربوط به مباحث ترافیکی شهرستان در جلسات شورای ترافیک شهرستان مورد بحث و تبادل نظر قرار می گیرد و پس از تصویب جهت تأیید نهایی و اجرایی شدن به جلسات شورای ترافیک استان ارسال می شود.

" شاکری شمسی" با بیان اینکه در طول این مدت اقدامات خوبی در زمینه رفع مسائل و مشکلات ترافیکی توسط راهور و شهرداری انجام شده است گفت: در هر موضوعی نقش مردم کمرنگ باشد، مشکلات ایجاد می شود که البته این به معنای سلب مسئولیت دستگاه های اجرایی نیست.

وی با انتقاد از برخی از صنوف در سطح شهرستان ضمن اشغال پیاده رو ها در مسیر خیابان ها نیز مشکلاتی را برای تردد وسایل نقلیه ایجاد کرده اند افزود: شهر یزد با گذشته تغییراتی فراوانی داشته و با جذب شدن برخی از افراد از بیرون، ضمن بر هم خوردن یکپارچگی آن، مباحث و مسائل آن نیز گسترده تر شده است.

فرماندار یزد ادامه داد: در چند سال گذشته برای کاهش سرعت تردد وسایل نقلیه در معابر سرعت گیر نصب می شد که این با فرهنگ یزدی که اصیل و ریشه در تاریخ دارد، مغایرت دارد.

" شاکری شمسی " با تقدیر از عملکرد شهرداری در نصب و راه اندازی ۱۰۰ دوربین ثبت سرعت و نظارتی در شهر یزد گفت: با همکاری پلیس راهور ۴۰ نقطه حادثه خیز در سطح شهر یزد شناسایی شد و با نصب این دوربین ها، تصادفات در این نقاط به شدت کاهش یافته است.

وی اعلام کرد: بنابر آمارهای اعلام شده در مهرماه سال جاری آمار تصادفات در شهر یزد شکل قابل توجهی کاهش یافته که این ارزشمند و قابل تقدیر است.

فرماندار یزد ادامه مباحث خود به موضوع نان و کیفیت آن پرداخت و اظهار داشت: نان در جامعه و در دین مبین اسلام ما از اهمیت و قداست خاصی برخوردار است.

وی به برگزاری جلسات کارگروه آرد و نان شهرستان به صورت منظم اشاره کرد و اظهارداشت: یکی از مهمترین مسائلی که در این کارگروه مدنظر قرار دارد نظارت های مستمر از واحدهای نانوایی است.

" شاکری شمسی " اضافه کرد: در این بازدیدها کلیه مراحل پخت نان، مسائل بهداشتی و قیمت و وزن چانه مدنظر بازرسان قرار می گیرد.

فرماندار یزد افزود: ذائقه ی مردم یزد نان تنوری و دودی است که این از منظر مرکز بهداشت، دارای معایبی است لذا در تلاشیم تا با اقدامات فرهنگی و نظارتی ذائقه ی مردم را تغییر داده و آنها را نسبت به خرید نان هایی با شاخص های بهداشتی سوق دهیم.

" شاکری شمسی " به موضوع قانون هدفمندی یارانه ها نیز اشاره کرد و افزود: براساس این قانون تا پایان برنامه پنج ساله پنجم توسعه قیمت نان باید آزاد شود.

فرماندار یزد تصریح کرد: براساس همین قانون تاکنون واحدهایی در سطح شهرستان اقدام به پخت نان آزاد می کنند که از طریق نصب پارچه نوشته و بنر به مردم اطلاع رسانی شده است.

فرماندار یزد در خصوص دیدگاه مسئولین نسبت به استفاده از قلیان و عرضه آن در اماکن عمومی گفت: در بحث برخورد با عرضه قلیان اگر به صورت قهری عمل شود و همه مراکز عرضه آن بسته شود، قطعاً این پدیده به صورت زیر زمینی افزایش می یابد که تبعات منفی بیشتری را در پی دارد.

" شاکری شمسی " اظهار داشت: اما با توجه به قانون تداخل صنفی هیچ یک از مراکزی که وظیفه طبخ و توزیع غذا را دارند حق عرضه قلیان را ندارند.

وی همچنین تصریح کرد: با توجه به اینکه پارکها اماکن عمومی است و همه مردم حق استفاده از آن را دارند و با هماهنگی های صورت گرفته با مرکز بهداشت و سازمان پارکها و فضای سبز شهرداری، با قلیان کشیدن در این اماکن توسط برخی از افراد، ممانعت خواهد شد. .

فرماندار یزد در بحث پایانی خود با اشاره به ضرورت ارائه پرینت به مشتریان توسط واحدهای عرضه میوه فروشی در سطح شهر یزد اظهار داشت: با عنایت به برگزاری جلسات مکرر و در راستای ساماندهی و شفاف سازی امور عرضه میوه و تره بار در سطح میادین و واحدهای صنفی خرده فروشی شهرستان یزد مقرر گردیده است تا این واحدهای صنفی، فاکتور خرید را برای مشتریان صادر نمایند.

" شاکری شمسی " افزود: با اجرای این طرح کلیه عرضه کنندگان میوه و تره بار موظف به درج مشخصات کالای فروخته شده ( میوه و تره بار ) اعم از نوع ، درجه ، قیمت و…. در فاکتورها هستند.

بخش نظردهی بسته شده است..