لزوم ورود بخش خصوصی و خیران سلامت برای ساخت مرکز جامع:

محرومیت قطب پزشکی یزد از مرکز جامع تصویربرداری

یزد از استان‌های پیشرو در ارائه خدمات درمانی است و قطب پزشکی کشور شناخته می‌شود. جایگاه این استان در حوزه خدمات تشخیصی نیز درخور تحسین است چرا که از حیث ارائه خدمات تشخیصی تصویربرداری و رادیولوژی نیز در رتبه دوم کشور قرار دارد، با این حال هنوز از داشتن یک مرکز تصویربرداری جامع محروم است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار یزدی ها( یزدی نیوز)  به نقل از همشهری خدمات تشخیصی نقش موثری در شناسایی بیماری و انتخاب راه‌های درمان دارند و یکی از تجهیزات و خدمات مورد نیاز برای تشخیص بیماری‌ها نیز خدمات تصویربرداری و رادیولوژی است. تا زمانی که خدمات و تجهیزات تشخیصی به خوبی در کنار مراکز درمانی و دارویی مستقر نشوند، به طور قطع، نتیجه درمان و تجویز دارو نیز رضایت‌بخش نخواهد بود، از این رو در کنار توسعه مراکز درمانی و دارویی در استان، شاهد رشد چشمگیر مراکز خدمات تشخیصی از جمله واحدهای رادیولوژی هستیم.

مدیر گروه رادیولوژی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد با اشاره به نبود یک مرکز جامع و کامل تصویربرداری در استان گفت: برای استفاده از تجهیزات تصویربرداری، هر بیمار زمان زیادی صرف می‌کند و حتی در مواقعی بیماران باید با سرعت از این خدمات تشخیصی استفاده کنند؛ ازاین رو راه‌اندازی یک مرکز جامع تصویربرداری در استان یکی از نیازهای اصلی فرایند درمان است.
«رضا نفیسی» تاکید کرد: راه‌اندازی مرکز تصویربرداری برای هدر نرفتن زمان درمان و تشخیص به موقع لازم است تا به این ترتیب خدمات تشخیصی نیز در حد خدمات درمانی و دارویی استان به بیماران بومی و غیربومی ارائه شود. وی ادامه داد: بسیاری از استان‌های کشور در شرایطی که خدمات درمانی آنها قابل مقایسه با استان یزد نیست حداقل یک یا چند مرکز جامع تصویربرداری دارند اما در قطب پزشکی کشور حتی یک مرکز تصویربرداری هم وجود ندارد.
این مسئول تاکید کرد: خیران سلامت و بخش خصوصی باید این حلقه مفقوده در فرایند درمان را مد نظر قرار دهند و با ایجاد یک مرکز شبانه‌روزی، برای به ارتقای خدمات تشخیصی برای بیماران تلاش کنند.
نفیسی درباره امکان ساخت این مرکز با اعتبارات دولتی نیز گفت: به بودجه زیادی برای ساخت و تجهیز این مرکز نیاز است و به طور قطع اعتبارات دولتی کفاف آن را نخواهد داد و با درخواست‌های دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی برای تخصیص این اعتبار موافقت نشده است.

جایگاه دوم استان در ارائه خدمات رادیولوژی
مدیر گروه رادیولوژی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد گفت: البته در شرایط فعلی نیز از دستگاه‌های تصویربرداری استان برای انجام خدمات تشخیصی حجم قابل ملاحظه‌‌ای از بیماران استفاده می‌شود و تنها کمبودی که اکنون برای انجام خدمات تشخیصی در مراکز رادیولوژی استان مشهود است، کمبود شدید در ارائه خدمات ام.آر.آی است.
نفیسی با اشاره به جایگاه دوم استان در ارائه خدمات تصویربرداری و رادیولوژِی با وجود کمبودها در این حوزه افزود: با این حال باید این خدمات تخصصی به فراخور نیاز بیماران با توجه به این‌که استان قطب درمان و پزشکی کشور و محل مراجعه بیماران بسیاری از استان‌ها و حتی کشورهای دیگر است، ارائه شود. وی ادامه داد: متاسفانه به دلیل کمبود دستگاه‌های تشخیصی ام.آر.آی برخی از بیماران باید برای دریافت نوبت و استفاده از خدمات مراکز درمانی استان زمان زیادی در انتظار بمانند.
نفیسی با اشاره به موفقیت‌های استان در ارائه خدمات تصویربرداری در کشور، گفت: استان در تشخیص و نمونه‌گیری از تومورهای مختلف، عملکرد قابل قبولی ارائه کرده است. وی تاکید کرد: تعداد بسیاری از بیمارانی که از این خدمات بهره می‌گیرند، غیربومی و از استان‌های کرمان، سیستان و بلوچستان، فارس، هرمزگان و بعضی هم از کشورهای آسیایه میانه و عراق هستند و همواره تلاش شده است که نیازهای همه بیمارانی که برای درمان به مراکز درمانی استان مراجعه می‌کنند، برطرف شود.
وی ادامه داد: اگر اعتبارات خوبی از سوی دولت و خیران دریافت شود، خدمات تشخیصی مراکز درمانی و بیمارستانی استان را ارتقا خواهیم داد.

ضرورت تجهیز بیمارستان‌های استان
مدیر گروه رادیولوژی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد با بیان این‌که اقدامات تشخیصی تصویربرداری شامل آنژیوگرافی، رادیولوژی و سونوگرافی است بر ضرورت تجهیز بیمارستان‌های استان به دستگاه‌های مجهز تصویربرداری تاکید کرد.
وی افزود: برای تشخیص تومور بیماران استان به دستگاه‌های مجهزی از جمله سی.تی.اسکن نیاز داریم که تعداد این دستگاه‌ها در استان کم است، همچنین تجهیزاتی مانند آنژیوگرافی عروق قلبی با توجه به حجم بالای مراجعان به ویژه بیماران غیربومی، یکی دیگر از نیازهای مهم برای ارائه خدمات تصویربرداری در مراکز بیمارستانی و پزشکی استان است.
نفیسی همچنین به کمبود دستگاه‌های سی.تی.اسکن مدرن کوچک اما با قدرت تشخیص بالا در استان اشاره کرد و افزود:این دستگاه‌ها برای درمان بدون درد و عوارض بیماران مبتلا به تومورهای سرطانی و یا تومورهای مغزی کارایی دارد. وی ادامه داد: به این ترتیب با روش غیرتهاجمی بر اساس اسکن دریافت شده از مغز، محل دقیق تومور مغزی و سرطانی را مشخص کرده و با تابش پرقدرت اشعه‌ای بسیار تیز و دقیق، آن را برطرف می‌کنند.
مدیر گروه رادیولوژی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد این سیستم را سیستم سایبرنایف معرفی کرد و افزود: این سیستم اثر فوق‌العاده‌ای در درمان تومورهای مغزی دارد و تاکنون سابقه بسیار خوبی از خود برجای گذاشته اما استان از داشتن این سیستم محروم است.
وی افزود: وجود این دستگاه‌ها، قدرت تشخیص انواع تومورها را در بیماران افزایش داده و زمان درمان بیماری را نیز کاهش می‌دهد از این رو مسئولان دانشگاه در حال پیگیری برای تامین این دستگاه برای استان هستند.
نفیسی با بیان این‌که تجهیزات تصویربرداری مراکز پزشکی استان فرسوده نیست، گفت: این دستگاه‌ها به دلیل مستهلک شدن سریع و همچنین ارتقای روزانه خدمات تشخیصی در جهان باید یک یا ۲‌سال یکبار عوض شوند. مدیر گروه رادیولوژی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد با اشاره به فعالیت ۲۵ نیروی متخصص رادیولوژی و تصویربرداری در استان، افزود: برای به روز رسانی دانش این متخصصان، سالانه کنفرانس‌های علمی با حضور مجرب‌ترین متخصصان تصویربرداری کشور برگزار می‌شود. وی ادامه داد: استان دارای ۳ دستگاه ام.آر.آی و ۶ دستگاه سی.تی.اسکن است وهمه مراکز خصوصی و دولتی استان نیز به دستگاه‌های رادیولوژِی و سونوگرافی مجهز هستند.

معرفی خدمات تشخیصی تصویربرداری
مدیر گروه رادیولوژی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد گفت: رادیولوژی یا اشعه ایکس، علم روش‌های مختلف تصویربرداری از بدن انسان است تا تشخیص بیماری‌ها، سریع‌تر و با دقت بالاتری انجام گیرد. «رضا نفیسی» افزود: خدمات تشخیصی شامل رادیوگرافی، فلوروسکوپی، سی.تی.اسکن، سونوگرافی، ام.آر.آی و پزشکی هسته‌ای از مهم‌ترین موارد تصویربرداری هستند که دستگاه‌های آن روز به روز در حال پیشرفت است.

بخش نظردهی بسته شده است..