بهره‌مندی معلولان از فضای پارک‌های یزد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار یزدی ها( یزدی نیوز) رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر یزد از مناسب‌سازی پارک‌ها توسط شهرداری و شورای شهر برای استفاده معلولان خبر داد.
به گزارش همشهری «سپنتا نیک‌نام» با تاکید بر ضرورت آماده‌سازی شهر برای حضور معلولان، تاکید کرد: این مناسب سازی از هر نقطه‌ای از شهر آغاز شود مطلوب است. وی افزود: افراد معلول باید مانند شهروندان سالم جامعه برای استفاده از محیط شهر با حداقل محدودیت‌ها روبه‌رو شوند.
این عضو شورای شهر گفت: بسیاری از پارک‌های شهر یزد مسطح و قابل استفاده معلولان است اما به دلیل نداشتن رمپ مناسب، دسترسی و امکان استفاده از آن برای معلولان فراهم نشده است. وی از جمله پارک‌های مناسب تردد معلولان به پارک هفتم تیر و پارک آزادگان اشاره کرد و افزود: تخلف برخی از موتورسواران با بردن موتورهایشان به پارک‌ها، منجر به مسدود کردن ورودی پارک‌ها شده که تردد را برای معلولان نیز دشوار کرده است.
نیک‌نام با اشاره به برگزاری جلسه‌ای با اعضای انجمن ضایعه نخاعی استان مناسب‌سازی پارک‌های شهر را از نیازهای مهم آنها برشمرد. وی ادامه داد: در این جلسه مشترک از معلولان این انجمن خواستیم که یکی از پارک‌های شهر را برای مناسب‌سازی به شهرداری معرفی کنند که بعد از را‌ی‌گیری، پارک کوهستان را انتخاب کردند.
نیک نام گفت: قطعا مناسب‌سازی پارک کوهستان به دلیل داشتن کوه برای استفاده معلولان دشوارتر از سایر پارک‌های شهر بود، اما شورای شهر قبول کرد که این پارک را مناسب‌سازی کند. وی افزود: تنها بخشی از پارک که برای استفاده معلولان مناسب بود دامنه آسفالت شده آن بود که معلولان هیچ دسترسی به شیب ملایم و تند کوه و عبور از بخش‌های مختلف پارک نداشتند.
رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر یزد از ایجاد یک رینگ رمپ‌دار برای دسترسی و عبور معلولان از قسمت‌های مختلف پارک خبر داد و افزود: در بخش‌هایی که شیب دامنه زیاد بود، میله‌گذاری شده است. وی با اشاره به بازدید اعضای انجمن نخاعی از اقدامات شهرداری در پارک کوهستان و اعلام رضایت آنها افزود: معلولان شهر در شرایطی که در گذشته هیچ‌دسترسی به قسمت‌های شیب‌دار پارک نداشتند، این شیب‌ها را پیمودند.
نیک‌نام با بیان این‌که این رینگ اطراف پارک اجرا شده است، گفت: در گذشته خانواده‌ها باید برای استفاده معلولان از پارک، ویلچر آنها را جابه‌جا می‌کردند، اما امروز می‌توانند به‌راحتی آنها را با ویلچر دور پارک بگردانند. وی با اشاره به مشکل تردد با ویلچر به دلیل کف‌سازی پارک کوهستان با سنگ، ادامه داد: کار درزگیری کف پارک با سیمان آغاز شده تا برای تردد ویلچرسواران مشکلی ایجاد نشود.
نیک نام حضور معلولان در این پارک را باعث شناسایی سایر مشکلات، کاستی‌های موجود و رفع آنها دانست و افزود: همچنین برای فراهم کردن فرصت ورزش کردن معلولان، ست‌های ورزشی ویژه معلولان در پارک نصب شده است. این عضو شورای شهر ادامه داد: ۲سرویس بهداشتی مجاور محوطه نصب وسایل ورزشی نیز با یکدیگر ادغام می‌شود تا معلولان فضای کافی برای استفاده از سرویس بهداشتی پارک را در اختیار داشته باشند. وی با بیان این‌که برای مناسب‌سازی و تجهیز پارک کوهستان به وسایل ورزشی که قابل استفاده معلولان باشد ۳۰۰ میلیون ریال هزینه شده است، اظهار کرد: این اولین ست وسایل ورزشی ویژه معلولان است که از شهر مشهد خریداری شده و در شهر یزد نصب می‌شود.

بخش نظردهی بسته شده است..