جایگاه مناطق گردشگری در رونق این صنعت:

مناطق نمونه به محدوده‌های گردشگری تبدیل می‌شوند

تعدد مناطق نمونه گردشگری استان و مــوفــقیــت‌آمیــز نبــودن سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در مناطق واگذاری، دولت را به اجرای طرح پالایش این مناطق و تبدیل آنها به محدوده‌های گردشگری مصمم کرده است. این رویکرد در 42‌منطقه نمونه گردشگری استان دنبال می‌شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار یزدی ها( یزدی نیوز)  به نقل از همشهری تعیین مناطق نمونه گردشگری دستاورد سفرهای استانی دولت‌های نهم و دهم بود که با گذشت سالیان سال از تصویب این مناطق در استان تعداد محدودی از آنها به شکل واقعی به منطقه گردشگری تبدیل شده‌اند و بخش اعظمی از آنها هنوز واگذار نشده و یا واگذاری‌های انجام شده موفقیت‌آمیز نبوده است. ۱۴‌منطقه نمونه گردشگری استان از ۴۲‌منطقه مصوب استان در سال‌ها‌ی گذشته و ۲‌منطقه جدیدی که امسال مجوز گرفته‌اند، به سرمایه‌گذاران واگذار شده است. در این میان تنها ۲ طرح، شامل منطقه نمونه گردشگری سریزد و منطقه نمونه گردشگری روستای تاریخی خرانق به مرحله بهره‌برداری رسیده است.

مناطق نمونه گردشگری
مناطق نمونه گردشگری به محدوده‌ای جغرافیایی اطلاق می‌شود که در این محدوده یک یا چند یا مجموعه‌ای از جاذبه‌های تاریخی، طبیعی و فرهنگی وجود دارد که وجود آنها انگیزه‌ای برای سفر و اقامت گردشگران خواهد بود.
عرصه مورد نیاز برای احداث تأسیسات گردشگری اعم از اقامتی و پذیرایی و زیر‌ساخت‌های مورد نیاز در این محدوده‌های جغرافیایی به حسب ظرفیت و مساحت عرصه در ۴‌سطح محلی ‌با حداقل ۳۰ هکتار، استانی با ‌حداقل ۵۰ هکتار، ملی با حداقل صد هکتار و بین المللی با حداقل ۳۰۰ هکتار ‌سطح‌بندی شده است.  مناطق نمونه گردشگری فرصتی برای سرمایه‌گذاری قابل عرضه برای سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی در صنعت گردشگری کشور محسوب می‌شود که متاسفانه بازدهی آنها تاکنون برای تحقق اهداف توسعه‌ای طرح مناسب نبوده است.
سرمایه‌گذارانی که برای بهره‌برداری از مناطق نمونه گردشگری استان ورود کرده‌اند، باید پس از اخذ موافقت اصولی اولیه و سپس اخذ جواز تأسیس در مناطق نمونه، ظرف ۶ ماه برای تهیه طرح‌های جامع و تفصیلی از سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اقدام کنند که تاکنون تنها دو سرمایه‌گذار به این مرحله رسیده‌اند.  سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور برای مدیریت این مناطق و فراهم کردن فرصت ورود سرمایه‌گذاران توانمند برای رونق صنعت گردشگری وارد عمل شده و با پالایش مناطق و همچنین سرمایه‌گذاران در حال ساماندهی مناطق نمونه گردشگری شهرهای مختلف است.

تعیین تکلیف سرمایه‌گذاران
معاون سرمایه‌گذاری و طرح‌های اداره کل میراث فرهنگی استان می‌گوید: تاکنون ۱۴ متقاضی برای بهره‌برداری از ۴۴ منطقه نمونه گردشگری در استان انتخاب شده‌اند اما فقط ۲‌ سرمایه‌گذار در مناطق سریزد و خرانق موفق به بهره‌برداری از این مناطق شده‌اند.
«محمدرضا نصیری» می‌افزاید: شیوه‌نامه جدید تعیین تکلیف مناطق نمونه گردشگری کشور بر اساس مصوبه شورای عالی معماری و شهرسازی ایران در خصوص ساماندهی مناطق نمونه گردشگری به استان‌ها ابلاغ شده است. وی می‌گوید: مناطق نمونه گردشگری مناطقی است که در کنار محدوده جاذبه‌های تاریخی، طبیعی، فرهنگی و یا اماکن دارای ظرفیت ایجاد تاسیسات گردشگری برای ارائه خدمات به گردشگران با بخش خصوصی ایجاد می‌شود.
این مسئول اظهار می‌کند: در این شیوه‌نامه ۳‌معیار برای ارزیابی مناطق و سرمایه‌گذاران تعیین شده است. به گفته نصیری، معیار اول مربوط به سرمایه‌گذاران است به طوری که سرمایه‌گذاران به نوعی مورد تدقیق و بررسی توانمندی مالی، صلاحیت و اهلیت قرار می‌گیرند. وی ادامه می‌دهد: همچنین نظرها، پیشنهادها و موافقت سایر دستگاه‌های مرتبط نظیر اداره کل منابع طبیعی، اداره کل حفاظت محیط‌زیست و جهاد‌کشاورزی استان نیز مورد نظر قرار خواهد گرفت.
این مسئول می‌افزاید: معیار بعدی مالکیت اراضی است که بر اساس آن اقدامات و درصد پیشرفت فعالیت‌ها در مناطق مورد بررسی قرار می‌گیرد.
نصیری می‌گوید: در صورتی که پیشرفت فعالیت‌ها در مناطق مناسب بود سرمایه‌گذار به فعالیت ادامه خواهد داد در غیر این صورت به تعیین تکلیف سرمایه‌گذار اقدام خواهد شد.
معاون سرمایه‌گذاری و طرح‌های اداره کل میراث فرهنگی استان می‌افزاید: معیار سوم نیز انطباق طرح مناطق گردشگری با طرح‌های فرادستی و استانی است و در صورت مشاهده انحرافات، طرح، تعیین تکلیف خواهد شد. وی اظهار می‌کند: با بررسی‌های انجام شده در استان مشخص است که برخی از مناطق گردشگری باید از حالت منطقه به مجموعه‌های گردشگری نظیر سایت‌های تفرجگاهی، کمپ‌های گردشگری و سایر موضوعات تغییر کنند.
نصیری بیان می‌کند: با توجه به دستورالعمل جدید ساماندهی مناطق نمونه گردشگری استان، بیش از نیمی از مناطق نمونه گردشگری استان قابلیت تبدیل شدن به سایر مجموعه‌های گردشگری را دارند. وی با بیان این‌که ۱۴ منطقه از ۴۴ منطقه نمونه گردشگری استان دارای سرمایه‌گذار است، می‌افزاید: تنها ۲ منطقه نمونه گردشگری استان به بهره‌برداری رسیده است که منطقه نمونه گردشگری سریزد موفق‌ترین آنهاست.
معاون سرمایه‌گذاری و طرح‌های اداره کل میراث فرهنگی استان ادامه می‌دهد: مناطق گردشگری روستای محمدآباد میبد و چرخاب شهرستان اشکذر نیز که در سال گذشته مجوز گرفته‌اند، در مراحل شروع عملیات اجرایی هستند.

جایگاه مناطق گردشگری در رونق این صنعت
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان هم از عمل نکردن سرمایه‌گذاران به تعهداتشان در مناطق نمونه گردشگری استان خبر می‌دهد.
«سیدمصطفی فاطمی» می‌افزاید: در سال‌های گذشته زمین‌های وسیعی به نام مناطق نمونه گردشگری برای راه‌اندازی فعالیت‌های گردشگری واگذار شده که یا اصلا اقدامی در آنها صورت نگرفته و یا اقدامات انجام شده بسیار ناچیز است. وی با تاکید بر ضرورت تعیین تکلیف سرمایه‌گذاران مناطق نمونه گردشگری استان، ادامه می‌دهد: مناطق نمونه گردشگری باید محل اجرای تاسیسات مورد نیاز این صنعت باشد. این مسئول می‌افزاید: هر مجموعه گردشگری که در استان ایجاد شود برای افزایش ماندگاری گردشگران موثر است اما اگر قرارباشد این مجموعه‌ها تا مدت‌ها بعد از واگذاری زمین به بهره‌برداری نرسد، تاثیری در رونق این صنعت نخواهد داشت.

معرفی مناطق نمونه گردشگری استان
معاون سرمایه‌گذاری و طرح‌های اداره کل میراث فرهنگی استان با معرفی مناطق نمونه گردشگری استان می‌گوید: شهرستان تفت دارای ۷ منطقه نمونه گردشگری، شهرستان میبد دارای ۲ منطقه نمونه گردشگری و شهرستان اشکذر هم دارای ۲ منطقه نمونه گردشگری است. «محمدرضا نصیری» ادامه می‌دهد: در هریک از شهرستان‌های یزد، اردکان، خاتم و مهریز نیز هر کدام یک منطقه نمونه گردشگری به سرمایه‌گذار، واگذار شده است.  وی می‌افزاید: این مناطق شامل بام تفت، غار نباتی، کوه پلنگی، نیر، سانیج، ده بالا و سایت شماره ۲ شیرکوه در شهرستان تفت، روستای خرانق در شهرستان اردکان و کویر رستاق و چرخاب در شهرستان اشکذر است. این مسئول نهرمسیح در شهرستان خاتم، روستای سریزد در شهرستان مهریز، نارین قلعه و روستای محمدآباد در شهرستان میبد و روستای فهرج در شهرستان یزد را نیز از مناطق گردشگری استان معرفی می‌کند.

بخش نظردهی بسته شده است..