معابر شهری اردکان برای معلولان مناسب سازی شود

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار یزدی ها( یزدی نیوز) رییس اداره بهزیستی اردکان با گله مندی از آنچه کم توجهی به معلولان خواند، مناسب سازی شهر و امکانات شهری را وظیفه شورای شهر و شهرداری دانست .

امیرولی عضدزاده در مراسم تجلیل از ورزشکاران رشته بوچیا خواستار توجه این نهادها به همه معلولان که جزئی از جامعه هستند گردید.

وی با اشاره به تعریف معلولیت اضافه کرد: کم توان یا معلول به کسی گفته می شود که بر اثر نقص جسمی ، ذهنی و یا حسی دچار درجاتی از اختلال در کارایی و کارکرد وی در جنبه های عمومی، اجتماعی، اقتصادی و حرفه ای شود ، به طوری که این اختلال، از استقلال فردی، اجتماعی و اقتصادی وی بکاهد.
وی اظهار داشت که حدود ۱۰درصد از افراد در هر جامعه ای به گونه ای معلولیت دارند و این گروه در استفاده از امکانات جامعه با موانع بسیاری مواجه اند .
رییس اداره بهزیستی با بیان اینکه این موانع شامل موانع فیزیکی ، فناوری اطلاعات ، قوانین ، تبعیضها و نگرشهای اجتماعی غلط نسبت به آنان است تصریح کرد: این موانع علاوه بر اینکه مانع از بهره گیری معلولین می شود ، به دلیل حضور نیافتن معلولان در جامعه که خود نیروهای مولدی محسوب می شوند ، باعث تاخیر و کندی در روند پیشرفت جامعه می‏شود .
عضدزاده گفت: باید تمامی موانع پیش روی را از میان برداشت و فرصتی برابر، برای دسترسی آسان و عادلانه به امکانات شهری را در اختیار آحاد شهروندان با هر سطح از توانایی جسمی و ذهنی قرار داد و ارائه چنین خدماتی به افراد دارای انواع نقص و ناهنجاری، نه یک صدقه و منت بر این قشر بلکه از اولیه و بدیهی ترین وظایف دولت ها در برابر این بخش از جامعه است و غفلت از انجام این وظیفه، شانه خالی کردن از بار مسئولیتی است که بر دوش آنان نهاده شده است.
این مسوول افزود: ایجاد شهرهای بدون مانع و مناسب سازی شده نه تنها از اولویت ها و تعهدات دولت ها در برابر شهروندان است، بلکه در جوامعی چون جامعه ما، از آرزوها و رویاهای معلولانی است که سالیانی است که در کنج خانه ها به ناحق زندانی شده و گوشه عزلت اختیار کرده و نیل به آن را چه بسا در خواب هم نمی بینند.
مسوول راه‏اندازی ورزش بوچیا در اردکان نیز در این مراسم گفت: انتظار می‏رود با همراهی و کمک مسوولان شهرستان و خیرین توسعه ورزش بوچیا (ورزش معلولان) و درخشش آنها را درمیادین کشوری و جهانی بدنبال داشته باشد.
غلامرضا سیاحتی اردکانی تصریح کرد: امروز و همراهی خیرین بزرگوار و کمک مسوولان بیش از ۱۲ نفر ورزشکار معلول در جلسات تمرین دو روز در هفته شرکت می‏کنند و مربی سخت‏کوش هاتفی آنها را همراهی می‏کند.
وی با اشاره به اینکه پس از یزد، اردکان دومین شهرستان استان است که این امکان را برای معلولین فراهم کرده است اظهار کرد : احساس شادابی و امید به زندگی اصلی ترین هدف معلولان و خانواده هایشان در این رشته است، بوچیا به آنان اعتماد به نفس می دهد.
سیاحتی تاکید کرد : چون امکانات لازم برای رفت و آمد معلولین در شهر و پارک ها نیست بسیاری از آنها خانه نشین و افسرده می شوند ، بنابراین تنها جایی که آنان می توانند با دوستان خود شاد و تحرک داشته باشند و بخندند و داد و فریاد کنند زمین ورزش است.
بوچیا رشته ورزشی است که برای معلولان فلج مغزی و افرادی با ضایعات شدید گردنی که دست آن ها را هم گرفتار کرده طراحی شده و این نکته حیرت آور بودن این رشته ورزشی است.
منبع: ایرنا

بخش نظردهی بسته شده است..