۹۰مجموعه بوم گردی در یزد افتتاح می شود

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار یزدی ها( یزدی نیوز) مدیرکل میراث فرهنگی استان یزد گفت:۹۰ مجموعه بوم گردی شامل ۴۵واحد در شهرستان یزد و مابقی در سایر شهرستانها پیش بینی شده که ۳۰مورد آن تا پایان سال به بهره برداری می رسد.

محمدمهدی شرافت با اشاره به لزوم افزایش فضاهای پذیرایی از گردشگران و بازدیدکنندکان از یزد گفت: سال جاری آمار ورود گردشگر به استان نسبت به سال گذشته حدود پنج برابر افزایش داشته و این در حالی است که این آمار در سطح کشور دو و نیم برابر رشد داشته است.

وی افزود: این امر نشان دهنده فعالیت های مثبت و مناسب استان در زمینه معرفی پتانسیل ها و جاذبه های گردشگری بوده و موجب جذب چشمگیر گردشگر از اقصی نقاط جهان بویژه کشورهای اروپایی شده است.
مدیرکل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان یزد اضافه کرد: این استان از نظر بازدید گردشگران بعد از استان های اصفهان و فارس در جایگاه سوم کشوری قرار دارد که نظر به تعدد اماکن و ابنیه فرهنگی، تاریخی و وجود جاذبه های گردشگری در استان می بایست اقدامات موثری در زمینه ساخت اقامتگاههای مناسب برای گردشگران صورت گیرد .
شرافت تصریح کرد : از این رو مهمترین محور و ظرفیت سرمایه گذاری در حوزه میراث فرهنگی استان ساخت هتل ، افزایش تخت های اقامتی و ایجاد زیرساختها گردشگری است.
وی یادآور شد: ولی به دلیل پایین بودن سودآوری و دیربازده بودن این حوزه در مقایسه با برخی بخش ها و به بن بست رسیدن ساخت هتلهای سنتی بخاطر طرحهای شهری ، طرحی نو و ابتکاری با عنوان بوم گردی ارائه کردیم که در تهران مصوب شده است.
این مسئول با بیان اینکه تحقق این امر لزوم همکاری، همدلی و وحدت رویه همه دستگاههای مرتبط را می طلبد ، ادامه داد: متاسفانه یک مشکل اساسی در این کار وجود دارد و آن کمبود اعتبار و تسهیلات است از این رو تقاضا دارم برای اجرای این طرح یکسری وام خرد ارائه شود.
شرافت توجه ویژه به موضوع گردشگری و برجسته کردن داشته های بومی از تمام جنبه های آداب و رسوم، نحوه زندگی ، صنایع دستی و غذاهای سنتی را از اهداف افتتاح مجموعه های بوم گردی در استان عنوان کرد.
اقامتگاه بوم گردی نوعی از محل های اسکان برای مسافران است که بر خلاف هتل ها که ویژگی یکسانی دارند، دارای ویژگی خاص محیطی خود بوده و به نوعی اقامتگاهی بومی و محلی است که عمدتاً در خانه های قدیمی بازسازی شده و با شیوه ای که مطلوب برای مسافران باشد اداره می شوند و تقریباً در همگی این اقامتگاهها ارائه خدمات به صورت خانوادگی صورت می گیرد و سعی بر این است تا میهمانان با شیوه سنتی زندگی در آن محل خاص آشنا شده و از غذاهای محلی آنجا نیز استفاده کنند و در محیطی کاملاً بومی و طبیعی سفر خود را به انجام برسانند.
چند روز قبل نیز یک اقامتگاه بوم گردی با حضور امیری معاون امور مجلس، حقوقی و امور استان ها سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور در شهر یزد افتتاح شد.
استان یزد ۲۲۷۰ هکتار بافت تاریخی دارد که شهر یزد به عنوان نخستین شهر خشت خام و دومین شهر تاریخی جهان دارای بافت تاریخی به مساحت عرصه ۷۴۳ هکتار و مساحت حریم پنج هزار هکتار در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.
یزد گنجینه ای از هنر، فرهنگ و تمدنی ایرانی را در خود دارد که از آن جمله می توان به بناهای مذهبی، بقعه، مساجد، حسینیه ها، زیارتگاههای زرتشتیان، خانه های تاریخی، آب انبارها، باغ های تاریخی ، بادگیرها و بازارچه ها اشاره کرد.
یزد همچنین با عناوینی همچون شهر بادگیرها، شهر نساجی ، شهر کار و کاریز و کاهگل، دارالعباده، دارالعلم و دارالعمل، حسینیه ایران، شهر دوچرخه ها، شیرینی، شهر قنات و قنوت و قناعت و شهر آتش و آفتاب شناخته می شود.
منبع: ایرنا

بخش نظردهی بسته شده است..