تعداد مبتلایان یزدی از میانگین کشوری خیلی بالاتر است:

رابطه دامنه بحران کم آبی یزد و اتباع خارجی در افزایش ایدز

افزایش آمار معتادان و کاهش سن اعتیاد نوید روزهای سخت برای شهری همچون یزد است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار یزدی ها( یزدی نیوز) در این میان بحران هایی همچون کم آبی هم به دامنه این آسیب های اجتماعی افزوده است ،به طوریکه رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت معتقد است یکی از عوامل موثر در ابتلای به این بیماری ها در استان یزد، مساله کم آبی استان است که باید مورد اهتمام مسئولین استان قرار گیرد.

این در حالی است که بنابر اعلام مرکز مدیریت بیماری های واگیر دار یکی از عوامل موثر بر بیماری های واگیر دار استان یزد، تردد کنترل نشده اتباع خارجی است، به طوری که هر ۴ مورد کشف شده سرخک از ابتدای سال ۹۴ تاکنون مربوط به اتباع خارجی بوده است.

همچنین آمارهای وزارت بهداشت نشان می دهد، تعداد مبتلایان یزدی که به کلینیک ایدز مراجعه می کنند از میانگین کشوری خیلی بالاتر است، به طوری که میانگین کشوری ۵۹% و در یزد ۸۶% است. بررسی های ازمایشگاهی و پایش بیماان در یزد ۸۵% و میانگین کشوری ۷۰% است.

با این حال تخمین زده می شود ۹۷۰ نفر در یزد مبتلای به ایدز باشند و در یزد یک سوم موارد شناسایی شده‌اند که تعداد مشاوره های انجام شده درخصوص بیماری ایدز نیزدر استان یزد از میانگین کشوری بالاتر است.

در همین زمینه کارشناس ایدز دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد با تایید آمار ۲۵۰ نفری بیماران ایدزی در استان یزد به خبرگزاری فارس اظهار داشته است: شاید آمار ایدزی‌های استان یزد از این تعداد اندکی بالاتر باشد اما تاکنون ۲۵۰ بیمار مبتلا به ایدز در استان یزد شناسایی شده‌اند و برنامه‌های درمانی و مراقبتی برای آنها در حال انجام است.

مرجان پدر زاده یکی از راه‌های انتقال ایدز را انتقال از مادر به جنین دانست و افزود: خوشبختانه در استان یزد و در میان افراد شناسایی شده، چنین موردی وجود ندارد اما در سال‌های پیش، ۱۳ زن باردار مبتلا به ایدز که البته اغلب آنها آلوده به ویروس بودند و هنوز وارد فاز بیماری نشده بودند، شناسایی شدند و با اقدامات انجام شده پزشکی، از انتقال ویروس به جنین آنها جلوگیری شد.

وی با بیان اینکه برخی از بیماران مبتلا به ایدز در استان یزد، بی‌آنکه معتاد باشند یا روابط پرخطر جنسی و … داشته باشند، به این بیماری مبتلا شده‌اند، افزود: آمار کودکانی که به واسطه ایدزی بودن مادر از دوران جنینی مبتلا به این بیماری شده‌اند همچنین افرادی که از طریق همسران خود به این ویروس مبتلا شده‌اند، کم نیست.

تابناک

بخش نظردهی بسته شده است..