به بهانه سفر معصومه ابتکار به یزد:

ترسیم آینده” بد “از آلودگی های یزد

شنبه هفته آینده در حالی معصومه ابتکار معاون رییس جمهور ورییس سازمان محیط زیست به استان یزد سفر می کند که این استان ترسیم آینده خوشی از آلودگی های زیست محیطی ندارد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار یزدی ها( یزدی نیوز) شواهد موجود نشان می دهد که بالغ بر ۸۰ درصد صنایع استان در مساحت ۱۳۰ کیلومتری در دشت یزد – اردکان مستقر شده‏‏‌اند به نحوی که با این اقدام، آینده بدی را برای استان ترسیم کرده است.اتفاقات ناگواری که برای محیط زیست استان با استقرار نادرست صنایع بدون در نظر گرفتن آمایش انجام شده است.

به نظر می رسد باید تمهیدات لازم در خصوص مشخص شدن محدوده مورد نظر از نظر آلایندگی زیست محیطی در دشت مهریز – اردکان صورت گیرد و مراقبت شود تا در این محدوده، اقدامات موثر جهت رفع آلودگیها صورت پذیرد.
استقرار صنایع بزرگ و رشد روز افزون صنایع، ترافیک حمل و نقل، طوفان خیز بودن این منطقه، وضعیت آب و هوایی شهرستان و جهت وزش باد غالب از علل عمده آلودگی هوا در دشت یزد- اردکان است. این در حالی است که بیش از ۸۰ درصد صنایع در این محدوده به طول ۹۰ کیلومتر و شعاع دو کیلومتر مستقر شده‌اند.
بنابراین گزارش بخشی از آلودگی و تخریب عرصه‏‏‌های زیست محیطی متوجه صنعگران و معدنکاران است و بخشی نیز از سوی سایر اقشار جامعه انجام می‎شود. استان یزد با وجود ۳۰۰ معدن در حال بهره‏‏ برداری با مشکلات عدیده زیست ‏‏محیطی مواجه است و این در حالی است که ۶۰۰۰ مجوز بهره ‌‏‏برداری از معادن استان صادر شده که در این صورت دیگر نمی‌‏‏توان در این استان زندگی کرد.
همچنین مشکل دیگر این استان وجود ریزگردها است. وجود ریزگرد‌ها در هوا انسان را از تنفس هوای مطلوب محروم می‌کنند. ایجاد تنگی نفس، تشدید مشکلات زمینه‌ای برای افرادی که مشکل تنفسی دارند، کاهش میزان اکسیژن خون، درد قفسه سینه برای افرادی که بیماری قلبی عروقی دارند از جمله عوارض این ریزگرد‌ها است. ذرات معلق و گرد و غباری که در هوای شهرهای استان وجود دارد، حامل آلودگی صنایع نیز هست و این موضوع تاثیر سوء آنها بر سلامت مردم را افزایش می‌دهد.
بررسی های موجود بیانگر این نکته است که سال گذشته ماهانه ۳روز آلوده در یزد وجود داشته است و امسال این میزان به ۶ روز افزیش یافته است.
 بر اساس اطلاعات ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوای استان یزد، از بین ۵ پارامتر اصلی در آلودگی هوا یعنی ذرات معلق، مونوکسیدکربن، اوزن، اکسیدهای نیتروژن و دی‌اکسید گوگرد اصلی‌ترین عامل آلودگی هوای استان، ذرات معلق هستند که در اثر خشکسالی‌ها و ناپایداری خاک به وجود می‌آیند.
بحران کم آبی دراستان یزد و حاشیه های مرتبط با انتقال آب از دیگر مسائلی است که این استان را با روزهای ناخوشی در این حوزه مواجه کرده است.
تابناک

بخش نظردهی بسته شده است..