یک مقام مسئول در دانشگاه علوم پزشکی یزد خبر داد:

۲۵۰ بیمار مبتلا به اچ آی وی و ایدز در یزد تحت درمان هستند

کارشناس ایدز دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد گفت: بر اساس امارها هم اکنون 250 نفر بیمار مبتلا به اچ آی وی و ایدز در این استان شناسایی و تحت مراقبت و درمان قرار دارند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار یزدی ها( یزدی نیوز) مرجان پدرزاده  به مناسبت بزرگداشت روز جهانی ایدز و اطلاع رسانی در زمینه این بیماری (۱۲ تا ۱۸ آذرماه ) در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بیشترین این افراد را مردان تشکیل می دهد که از این تعداد ۶۰ نفر مبتلا به ایدز و بقیه به ویروس اچ آی وی آلوده شده اند.
وی اظهار کرد: زمانی که فرد به ویروس مولد اچ آی وی آلوده می شود تا شروع بیماری ایدز ممکن است ۱۰ سال طول بکشد که طی این مدت فرد در ظاهر سالم بوده و می تواند به کار و فعالیت ادامه دهد اما زمانی که وارد فاز بیماری شود و علائم آن نمایان گردد به ایدز مبتلا شده است.
پدر زاده، بیشترین گروه سنی مبتلا به ایدز در استان را سنین بین ۲۵ تا ۳۴ سال ذکر کرد و گفت: شایعترین راه انتقال این بیماری، اعتیاد تزریقی است.
وی استفاده مشترک از وسایل ترزیق یا سایر ابزار تیز و برنده ، انتقال خون و فرآورده های خونی آلوده، مادر انتقال دهنده به نوزاد در دوران بارداری و خالکوبی را از جمله راههای انتقال ویروس اچ ای وی ذکر کرد.
پدر زاده با بیان اینکه در حال حاضر زن باردار مبتلا به اچ ای وی در استان وجود ندارد افزود: اما در سالهای اخیر ۱۳ زن باردار مبتلا به اچ ای وی (ایدز) در استان شناسایی شده اند این افراد تحت کنترل و مراقبت قرار گرفته و موفق به تولد نوزادان سالم شدند.
این کارشناس با اشاره به اینکه ابتلا به آچ آی وی در اثر رفتارهای پر خطر است نه در اثر تماس با بیمار افزود: بیماران مبتلا به این ویروس را نباید طرد کرد.
وی ادامه داد: این بیماری از طریق تماس معمولی مانند دست دادن، در آغوش کشیدن، بوسیدن، نشستن در کنار فرد مبتلا ، خوردن و آشامیدن ، گزش حشرات، استفاده از توالت ، حمام و استخرهای شنا منتقل نمی شود.
پدرزاده برپایی همایش های مختلف در زمینه پیشگیری از ایدز، اتوبوس ایدز در مناطق شهر یزد، توزیع بروشور، برگزاری مسابقات مختلف ورزشی و نقاشی، بازدید مسوولان از مرکز مشاوره بیماریهای رفتاری،اطلاع رسانی در زمینه پیشگیری از رفتارهای مخاطره امیز و افتتاح شرکت تعاونی نازک دلان کویر بیماران اچ وی را از برنامه های این هفته بزرگداشت روز جهانی ایدز بیان کرد.
وی شعار روزجهانی این هفته را 'درمان اچ آی وی کلید پیشگیری است ، بیماران را برای درمان حمایت کنیم ' اعلام کرد
اول دسامبر/ دهم آذر ماه، روز جهانی مبارزه با ایدز نامگذاری شده است و این روز در سراسر جهان گرامی داشته می شود.
ایدز(AIDS)یا سندرم نقص ایمنی اکتسابی(Acquired immune deficiency syndrome)، نوعی بیماری است که در دستگاه ایمنی و توسط ویروس نقص ایمنی(HIV) ایجاد می شود.
ایدز از سوی سازمان بهداشت جهانی ششمین بیماری کشنده نام گرفته و هم اکنون حدود ۳۵ میلیون نفر در سراسر جهان به ویروس اچ آی وی (HIV) آلوده هستند و تا به حال حدود ۳۹ میلیون نفر جان خود را بر اثر این بیماری از دست داده اند.

بخش نظردهی بسته شده است..