افت آبدهی منابع آبی روستاهای استان یزد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار یزدی ها( یزدی نیوز) مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان از تاثیر شدید خشکسالی بر کاهش آبدهی منابع آبی روستاهای استان خبر می‌دهد.
به گزارش همشهری «محمدرضا حاتمی» می‌افزاید: با توجه به خشکسالی‌های اخیر آبدهی منابع آبی با کاهش شدیدی مواجه شده که این وضعیت در روستاهای شهرستان تفت شدت بیشتری دارد. وی ادامه می‌دهد: این شدت به حدی است که برای مثال متوسط آبدهی منابع آبی در روستاهای شهرستان تفت ۱/۸۴ لیتر بر ثانیه کاهش یافته و این وضعیت جز در شهرستان یزد که تا حدی وضعیت مناسبی دارد، در سایر شهرستان‌ها نیز مشاهده می‌شود.
این مسئول می‌گوید: وضعیت ناگواری که خشکسالی به وجود آورده، باعث شده تعداد زیادی از منابع آبی روستاهای استان در ۲ سال گذشته به دلایل مختلف از جمله خشکیدن و همچنین آلودگی از مدار خارج شوند. وی با بیان این‌که این وضعیت خسارت جبران‌ناپذیری را از لحاظ مادی و همچنین آبرسانی به روستاها وارد آورده، می‌افزاید: در این سال‌ها ۷۷ منبع آبی استان از مدار بهره‌برداری خارج شده است.
حاتمی با اشاره به تاثیر خشکسالی بر عمق چاه‌های آب آشامیدنی روستایی می‌گوید: متوسط عمق چاه‌های روستاهای استان، ۱۲۲/۷‌متر است. وی همچنین ارتفاع عمیق‌ترین چاه و کم‌عمق‌ترین چاه استان را نیز به ترتیب ۳۲۰ متر در شهرستان ابرکوه و ۱۲ متر در شهرستان‌های مهریز و بهاباد معرفی می‌کند.
مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان همچنین متوسط حداکثر آبدهی چاه‌های روستاهای استان را ۱۵ لیتر در ثانیه بیان می‌کند و می‌افزاید: متوسط حداقل آبدهی چاه‌های استان نیز۱/۸ لیتر در ثانیه است. به گفته وی بیشترین دبی آب چاه‌های روستاهای استان را ۲۰ لیتر در ثانیه در شهرستان‌های خاتم و ابرکوه و ۲ لیتر در ثانیه در شهرستان تفت است.

بخش نظردهی بسته شده است..