عملکرد دستگاه‌های دولتی زیر ذره‌بین بازرسان یزدی

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار یزدی ها( یزدی نیوز)  به نقل از همشهری اداره کل بازرسی استان در سال جاری ۶۰‌پرونده از بازرسی‌های موردی در دستگاه‌های دولتی و نهادهای عمومی غیردولتی تشکیل داده که نشان دهنده افزایش بازرسی در استان است.
رویکرد سازمان بازرسی پیشگیری از وقوع جرم و برخورد با سوء‌جریان‌ها در دستگاه‌های دولتی، نهادهای عمومی و بانک‌هاست و با انجام بازرسی‌های برنامه‌ای، موردی و فوق‌العاده به این وظیفه جامه عمل می‌پوشاند.
از نظر موضوعی، هیچ موضوعی نیست که بازرسان اداره کل بازرسی استان حق ورود و بررسی آن را نداشته باشند.
عمده اطلاعات واصله به اداره کل بازرسی استان، اطلاعات مردمی از جمله مراجعان دستگاه‌ها و کارکنان اداره‌ها و دستگاه‌های دولتی، نهادهای عمومی غیردولتی و غیره است.

انجام سالانه ۲۰ بازرسی برنامه‌ای در استان
مدیر کل بازرسی استان در گفت‌و‌گو با همشهری از انجام سالانه ۲۰ مورد بازرسی برنامه‌ای بر اساس اولویت‌بندی آسیب‌ها در استان، وجود گلوگاه‌های فساد و مشکلات شهرها خبر می‌دهد.
حجت‌الاسلام «اکبر طالبی» می‌افزاید: بازرسی‌های برنامه‌ای بعد از انتخاب از سوی اداره کل بازرسی استان برای تایید نهایی به سازمان بازرسی کشور ارسال و پس از تایید نهایی برای اجرا به اداره کل بازرسی استان ابلاغ می‌شود. وی ادامه می‌دهد: اولویت‌های بازرسی برنامه‌ای استان بررسی عملکرد بانک‌ها، شهرداری‌ها، پرونده‌های مالیاتی برای برخورد با فرارهای مالیاتی و همچنین جلوگیری از تغییر کاربری غیرمجاز اراضی کشاورزی است. این مسئول از شناسایی آسیب‌های استان برای تدوین بازرسی‌های برنامه‌ای اداره کل بازرسی استان برای سال آینده خبر می‌دهد و می‌افزاید: نتیجه این بررسی‌ها برای تصویب نهایی و تدوین برنامه بازرسی سال آینده تا دی ‌ماه جمع‌آوری و به سازمان بازرسی کشور ارسال می‌شود. وی از دیگر انواع بازرسی‌ها، به بازرسی موردی اشاره می‌کند و می‌افزاید: این موارد ناشی از شکایت مردم، اطلاعات بازرسان افتخاری و نظارت همگانی است. طالبی می‌گوید: امسال ۶۰ پرونده نظارت موردی در استان تشکیل شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل با رشد همراه بوده است.
وی اضافه می‌کند: پایگاه اطلاع‌رسانی اداره کل بازرسی استان به نشانی www.shekayat.bazrasi.ir ، سامانه ۱۳۶ و شماره تلفن ۳۷۲۶۰۰۷۲ آماده دریافت شکایات مردم از تخلفات دستگاه‌های دولتی و نهادهای عمومی غیردولتی است.

بازرسی‌های فوق‌العاده
مدیر کل بازرسی استان سومین مدل بازرسی عملکرد دستگاه‌های عمومی و نهادهای غیردولتی استان را بازرسی‌های فوق‌العاده بیان می‌کند و می‌افزاید: امسال هیچ پرونده‌‌ای در این حوزه بازرسی در استان تشکیل نشده است. وی از جمله رویکردهای اداره کل بازرسی استان را رسیدگی به تخلفات بانک‌ها در دریافت معوقات، نظارت بر واگذاری زمین‌ها و برخورد با تغییر غیرمجاز کاربری اراضی و همچنین بررسی فرارهای مالیاتی نام می‌برد. طالبی می‌گوید: گزارش‌های مردمی عمده مبنای انجام بازرسی از عملکرد دستگاه‌های اجرایی و نهادهای عمومی غیردولتی از جمله شهرداری‌ها و بانک‌هاست. وی همچنین از رسیدگی به تخلفات دستگاه‌های استان بر اساس گزارش‌های ۱۰۰ بازرس افتخاری استان خبر می‌دهد و می‌افزاید: بر اساس ماده ۱۲ قانون تشکیل سازمان بازرسی، همه حراست‌ها و بازرسی‌های اداره‌ها نیز مسئول نظارت بر حسن جریان امور و اعلام سوء‌جریان‌ها به سازمان بازرسی هستند.

حضور بازرسان برای ارتقای سلامت اداری
مدیر کل بازرسی استان از حضور مستمر بازرسان استان در اداره‌ها برای پیشگیری از وقوع جرم و فساد خبر می‌دهد و اظهار می‌کند: یکی از برنامه‌های اصلی اداره کل بازرسی استان، اعلام حضور بازرسان در دستگاه‌های استان و احساس حضور آنها از سوی کارکنان دستگاه‌های مختلف است. وی ادامه می‌دهد: بیشتر مدیران استان در برنامه‌های بازرسی با اداره کل بازرسی استان همکاری دارند و به این باور رسیده‌اند که حضور بازرسان اداره کل بازرسی برای ارتقای سطح سلامت و کیفیت کار کارکنان دستگاه‌ها لازم و ضروری است. طالبی از برنامه‌ریزی برای تدوین برنامه‌های اداره کل بازرسی استان برای سال آینده خبر می‌دهد و می‌افزاید: چالش‌ها و تهدیدهای کلان استان، مبنای تدوین برنامه‌های بازرسی است تا با نظارت بر عملکرد دستگاه‌های مربوطه، میزان رضایتمندی مردم افزایش یابد. این مسئول از ورود اداره کل بازرسی استان به مباحث مهمی از جمله بحران آب و انتقال آب، آلودگی‌ها و حضور اتباع بیگانه در استان در سال آینده خبر می‌دهد. مدیر کل بازرسی استان از ورود این دستگاه برای حل اختلافات دستگاه‌های اجرایی استان نیز خبر می‌دهد و می‌افزاید: بروز برخی مشکلات بین دستگاه‌های اجرایی استان تعامل بین دستگاه‌ها را کاهش داده از این رو اداره کل بازرسی استان در تلاش است که با رفع این مشکلات، تعامل را افزایش دهد. وی می‌گوید: جلسات مختلفی بین دستگاه‌های دارای اختلاف استان برگزار شده و از مدیران خواسته شده است که با هماهنگی بیشتر امور استان را دنبال کنند و دیدگاه مردم را درباره این اختلافات تغییر دهند.  طالبی با تاکید بر این‌که این اختلافات به ایجاد حس بی‌اعتمادی مردم به مسئولان منجر خواهد شد، از مردم خواست که موارد اختلاف دستگاه‌ها را که به بروز اختلال در خدمات‌رسانی به شهروندان منجر می‌شود به سازمان بازرسی اعلام کنند.

کشف نشدن فساد مالی در استان
حجت‌الاسلام «اکبر طالبی» مدیر کل بازرسی استان از تشکیل نشدن پرونده اختلاس در استان خبر می‌دهد و می‌افزاید: شناسایی و کشف موضوعات فساد مالی از جمله اختلاس، تحصیل مال نامشروع و رشوه یکی از وظایف اداره کل بازرسی استان است. اما امسال پرونده‌ای در این خصوص تشکیل نشده است.

بخش نظردهی بسته شده است..