بی‌توجهی مسئولان به نیازهای روشندلان یزدی

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار یزدی ها( یزدی نیوز) به نقل از همشهری نابینایان استان همواره از نامناسب‌بودن محیط‌های شهری برای عبور و مرور روزانه گلایه می‌کنند اما گلایه‌های آنها راه به جایی نمی‌برد به طوری که حتی تنها مرکز تخصصی نابینایان استان یعنی کتابخانه نابینایان استان هم مناسب‌سازی نشده است.
نابینایان از این‌که مجبور باشند از زمان خروج از منزل تا رسیدن به مقصد به حمایت دستان دیگران محتاج باشند، عذاب می‌کشند و ترجیح می‌دهند که از خانه خارج نشوند؛ در حالی که اگر محیط شهر برای تردد این روشندلان مناسب‌سازی شود، دیگر محدودیتی برای حضور در اجتماع نخواهند داشت.

درددل‌های روشندلان
یکی از نابینایان استان با انتقاد از بی‌توجهی مسئولان به نیازهای نابینایان برای مناسب سازی معابر گفت: سه‌راه تعاون به دلیل نزدیکی به اداره کل بهزیستی استان و مجتمع امام علی(ع) که محل فعالیت کتابخانه تخصصی نابینایان است، برای تردد آنان نامناسب است.
«افسانه» افزود: نابینایان برای تردد به کتابخانه تخصصی و دریافت خدمات از اداره کل بهزیستی استان مداوم از سه راه تعاون عبور می‌کنند و حتی تصادفات منجر به جرح هم برای آنها اتفاق افتاده است.
وی با تاکید بر این‌که مسئولان استان تا نابینایی در این سه راه جان خود را از دست ندهد، به لزوم نصب پل عابرپیاده واقف نخواهند شد، ادامه داد: بهتر است قبل از وقوع هر حادثه جبران ناپذیری، دسترسی نابینایان به فضاهای فرهنگی و خدماتی حاشیه سه راه تعاون با نصب پل عابرپیاده فراهم شود. یکی دیگر از نابینایان استان هم گفت: دسترسی نابینایان به سایر فضاهای فرهنگی از جمله کتابخانه‌ها، سالن‌های نمایش و تئاتر و سینماها هم دشوار است.
«نادر» افزود: تا زمانی که کتابخانه تخصصی نابینایان برای استفاده آنها مناسب نباشد، نباید انتظار داشت که نابینایان از استفاده از سایر فضاهای فرهنگی از جمله سینماها و سالن‌های نمایش استقبال کنند.
وی نگاه ترحم آمیز همراه با برخوردهای تحقیرآمیز را رهاورد حضورنیافتن نابینایان در فضاهای فرهنگی شهر دانست و افزود: از این رو استفاده نابینایان از فضاهای فرهنگی شهر به تنها کتابخانه تخصصی آنها در مجتمع امام علی(ع) محدود می‌شود.
این نابینای یزدی اظهار کرد: فرهنگسرای شهرداری به عنوان یکی از مراکز فرهنگی شهر برای استفاده معلولان مناسب‌سازی نشده است.
«احمد» هم یکی از مشکلات دسترسی نابینایان به فضاهای فرهنگی شهر را مناسب‌سازی نشدن پیاده‌روها بیان کرد و افزود: حتی پیاده‌روی ورودی مجتمع امام‌علی(ع) برای دسترسی نابینایان به کتابخانه تخصصی نابینایان نیز هنوز آسفالت است و برای نصب نشانگر برای نابینایان هیچ اقدامی نشده است.
وی ادامه داد: این در حالی است که استفاده از سنگ‌فرش‌های زرد برجسته برای راهنمایی نابینایان به‌منظور عبور از پیاده‌روها در بسیاری از شهرهای کشور مرسوم است. وی با اشاره به اجرای طرح مناسب‌سازی پیاده‌روهای شهر یزد برای نابینایان در شهر یزد، گفت: دستاورد این طرح هنوز آن چنان ملموس نیست چرا که بسیاری از معابر مهم شهر فاقد این مناسب‌سازی است.این نابینای یزدی حتی از نامناسب‌بودن دسترسی به جامعه نابینایان گلایه کرد و افزود: نابینایان حتی به محلی که به نام آنها و برای ارائه خدمات به آنها ایجاد شده نیز دسترسی مناسبی ندارند.

بی‌نتیجه بودن پیگیری‌ها
رئیس جامعه نابینایان استان با اشاره به پیگیری‌های مکرر صورت گرفته برای الزام مدیران شهری به مناسب‌سازی معابر شهر گفت: به این نتیجه رسیدم که با حرف زدن کاری از پیش نمی‌رود و باید در عمل این نیاز را به مسئولان ثابت کنیم.
«روح‌الله رنجبر» افزود: جامعه نابینایان استان ۲۵ سال است که کار می‌کند اما هنوز نتوانسته مدیران شهری را با اهمیت مناسب‌سازی معابر آشنا کند و اقدامات مقطعی که صورت گرفته نیز نشات گرفته از انتقاداتی است که گاه و بی‌گاه از جامعه مطرح شده است.
وی ادامه داد: این در حالی است که اگر معابر شهر برای حضور نابینایان مناسب‌سازی شود، بسیاری از نیازهای نابینایان از جمله نیاز به اشتغال به خوبی رفع می‌شود.
رنجبر افزود: بی‌توجهی مسئولان به نیازهای نابینایان به ویژه نامناسب بودن مسیرها درشهر، تبعات منفی به همراه دارد چرا که نابینایان را از حقوق شهروندی آنها محروم می‌کند.
وی اضافه کرد: متاسفانه شهروندان یزدی به جامعه نابینایان توجهی ندارند، کمک‌های آنها به نابینایان نه تنها خودجوش نیست بلکه گاهی از پاسخ به خواسته نابینایان هم امتناع می‌ورزند.
این نابینای یزدی بر ضرورت ایجاد پل عابرپیاده، اصلاح پیاده‌روها و مناسب‌سازی مبلمان شهری برای دسترسی نابینایان به کتابخانه تخصصی و ادارات واقع در مجتمع ادارات به ویژه سازمان بهزیستی تاکید کرد.
وی با اشاره به ادعای مسئولان مبنی بر نداشتن امکان فنی برای نصب این پل گفت: سال‌ها قبل اعلام شد که پل بعدی عابرپیاده در این نقطه شهر نصب می‌شود، پل‌های زیادی دراین بازه زمانی ساخته شد جز پلی در سه راه تعاون.
رنجبر با اشاره به هزینه هنگفتی که برای ساخت پل عابرپیاده بلوار آیت‌الله طالقانی صرف شده است، ادامه داد: شهرداری می‌توانست سرمایه این سرمایه‌گذار را برای ساخت چندین دستگاه پل از جمله پل تقاطع تعاون هدایت کند، اما این اتفاق نیفتاده است.

مناسب‌سازی معابر؛ لازمه اشتغال نابینایان
رئیس جامعه نابینایان استان مناسب‌سازی معابر را یکی از ملزومات اشتغال نابینایان دانست و افزود: زمانی که محیط جامعه برای حضور نابینایان مناسب‌سازی شود، آنها فرصت‌های اشتغال مناسب خود را درمی‌یابند. «روح‌الله رنجبر» ادامه داد: بیکاری یکی از دغدغه‌های مهم نابینایان یزدی است و متاسفانه دستگاه‌های مسئول از جمله بهزیستی و اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای تامین آن هچ اقدامی انجام نداده‌اند.

بخش نظردهی بسته شده است..