گلایه شهروندان مهریز از کاهش وسعت شهر

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار یزدی ها( یزدی نیوز)  به نقل از همشهری شهروندان مهریز با اعتراض به کاهش وسعت شهر بر اساس طرح جامع خواستار بازگشت وسعت شهر خود به مساحت قبلی شدند چرا که بر اساس طرح جامع این شهر، یک سوم وسعت شهر کاهش یافته است.
طرح جامع شهر مهریز از ۴‌ماه پیش برای اجرا به شهرداری ابلاغ شده است، این طرح در اواخر سال‌92 در شورای عالی شهرسازی و معماری ایران به تصویب رسید.
شورای عالی شهرسازی و معماری ایران در تصویب این طرح تاکید کرد که باغ‌ها و اراضی زراعی لبه‌های محدوده شهر باید از محدوده شهر خارج شود و باغ‌ها و اراضی زراعی داخل شهر نیز در صورت ممکن نبودن خروج از محدوده شهر، به عنوان اساس طرح لحاظ شود.
به این ترتیب هرگونه ساخت و ساز در این محدوده‌ها تابع ماده ۱۴ قانون زمین شهری خواهد بود.  همچنین مقرر شد که اراضی مسکونی جنوب غرب شهر نیز از محدوده شهر خارج و خط محدوده بر لبه معبر شمالی ـ جنوبی مجاور منطبق شود و همچنین دامداری‌ها و اراضی بایر ضلع جنوب شرقی حذف و از محدوده شهر خارج و خط محدوده در این بخش به لبه مسکونی موجود منطبق شود.
مطابق این مصوبه آن دسته از اراضی که در خارج از محدوده و درون حریم شهر قرار دارند، در صورت ایجاد حقوق مکتسبه ناشی از تغییر کاربری و پروانه‌های ساختمانی صادره دارای مجوزهای قانونی تا زمان تصویب طرح در شورای عالی شهرسازی و معماری ایران با همان کاربری در حریم شهر تثبیت می‌شوند.
به دنبال اجرای طرح جامع در شهرداری مهریز، خروج اراضی باغی و زراعی از محدوده شهر باعث نارضایتی برخی از شهروندان مهریزی شد.

گلایه شهروندان
«رضا زارع‌زاده» از ساکنان محله مهرپادین می‌گوید: شهرداری بخشی از وسعت شهر را از محدوده خارج کرده که باعث گلایه شهروندان مهریزی است. وی ادامه می‌دهد: این اراضی در گذشته در محدوده شهر قرار داشته و بعضا مورد ساخت و ساز قرار گرفته است اما شهرداری بدون توجه به ساخت و سازهای انجام شده، اراضی را در خارج از محدوده شهر قرار داده است. این شهروند با بیان این‌که ساکنان محله‌های مختلف مهریز با این تغییر، برای دریافت خدمات و امور اداری با مشکلات زیادی مواجه می‌شوند از شهرداری خواست به بازگرداندن شهر به مساحت قبلی اقدام کند.
یکی دیگر از شهروندان ساکن محله استهریج هم با اشاره به مشکلات ناشی از خارج کردن باغ‌های محله از محدوده شهر، ادامه می‌دهد: این وضعیت ساکنان محله‌های مختلف شهر را نگران آینده اراضی کرده است.
«ناصر قدیری» با بیان این‌که این اراضی در محدوده شهر قرار داشته و ارزش و اهمیت زیادی دارند خروج این اراضی از محدوده شهر را منجر به کاهش ارزش اراضی و فراهم شدن فرصت تخریب‌ باغ‌ها می‌داند. این شهروند نیز خواستار اصلاح مساحت مهریز در طرح جامع شهر می‌شود و از شهرداری می‌خواهد تا این خواسته شهروندان را به گوش مسئولان تهیه طرح در استان برساند.
یکی دیگر از شهروندان این شهر هم تفکیک اراضی باغی و زراعی از محدوده شهر را باعث فراهم شدن شرایط تخریب باغ‌ها و مزارع می‌داند و می‌افزاید: اگر هدف از این تفکیک، جلوگیری از تخریب باغ‌ها بوده، راه درستی انتخاب نشده است.
«موسی رحمتی» می‌گوید: نظارت بر تغییر کاربری این اراضی زمانی که در محدوده شهر قرار دارند، به مراتب راحت‌تر از زمانی است که باغ‌ها و مزارع در حریم شهر قرار می‌گیرند.
وی ادامه می‌دهد: شهروندان مهریزی که تا امروز باغ‌ها و مزارع را حفظ کرده‌اند به طور قطع از این پس هم همکاری لازم را برای حفظ کاربری باغ‌ها خواهند داشت و خارج کردن اراضی از محدوده شهر راهکار مناسبی نیست.

پیگیری درخواست‌های مردمی
شهردار مهریز با تاکید بر این‌که با تصویب طرح جامع شهر مهریز، یک‌سوم از اراضی باغی و زراعی در محله‌های مهرپادین، بغدادآباد، استهریج و منگاباد از وسعت شهر کاسته شده است، می‌گوید: این طرح از سوی اداره کل راه و شهرسازی استان و با انتخاب مشاور، تهیه شده است.
«محمدرضا زارعیان» با تایید اعتراض‌های مردمی‌ به دلیل کاهش وسعت شهر و خارج شدن اراضی باغی و زراعی از محدوده، می‌افزاید: نارضایتی‌های مردمی‌از این اقدام به مسئولان اداره کل راه و شهرسازی استان منعکس شده است.
وی ادامه می‌دهد: البته در برخی اراضی از محدوده خارج شده، پلاک‌های مسکونی نیز وجود دارد که در تلاش هستیم تا با پیگیری‌های اداره کل راه و شهرسازی استان، آنها را به وسعت شهر اضافه کنیم.
این مسئول با بیان این‌که ۴ ماه از ابلاغ طرح جامع شهر به شهرداری مهریز می‌گذرد، اضافه می‌کند: در این مدت بارها با اعتراضات مردمی‌ ناشی از تغییر مساحت شهر و خارج شدن اراضی باغی و زراعی از محدوده شهر مواجه بودیم.
وی می‌گوید: مغایرت‌های طرح با وضع موجود شهر به اداره کل راه و شهرسازی استان اعلام شده تا در صورت امکان اراضی مسکونی به داخلی محدوده بازگردد.

جلوگیری از تغییر کاربری اراضی باغی و زراعی
معاون شهرسازی اداره کل راه و شهرسازی استان تاکید می‌کند: اراضی باغی و زراعی مهریز به تشخیص شورای عالی شهرسازی و معماری کشور از محدوده خارج شده است.
«مسعود جعفریان» می‌افزاید: البته بعد از تدقیق محدوده برای تهیه طرح تفصیلی امکان اضافه کردن اراضی مسکونی خارج شده از محدوده شهر وجود دارد.
وی ادامه می‌دهد: برای تهیه طرح تفصیلی شهر، محدوده شهر به صورت پلاک به پلاک تدقیق و تطبیق می‌شود؛ از این رو امکان بازگرداندن املاک مسکونی از محدوده خارج شده به محدوده شهر وجود دارد.
این مسئول در پاسخ به اعتراضات شهروندان مهریز به تغییر مساحت شهر، اظهار می‌کند: شورای عالی شهرسازی و معماری همه اراضی باغی و زراعی کشور را از محدوده شهرها خارج کرده است.
جعفریان اضافه می‌کند: قرارگرفتن اراضی باغی و زراعی در محدوده شهر، احتمال تغییر کاربری را تشدید می‌کند؛ از این رو خروج آنها از محدوده شهر با هدف جلوگیری از تغییر کاربری در دستور کار این شورای عالی قرار دارد.

بازگرداندن اراضی مسکونی به محدوده شهر
معاون شهرسازی اداره کل راه و شهرسازی استان از ممکن بودن بازگرداندن اراضی مسکونی به محدوده شهر خبر می‌دهد و می‌افزاید: شهرداری باید مستندات لازم برای اصلاح این وضعیت را به اداره کل راه و شهرسازی ارائه کند. «مسعود جعفریان» می‌گوید: طرح تفصیلی شهر مهریز تا۱/۵ سال آینده تهیه خواهد شد؛ اما شهرداری باید در اسرع وقت به اعلام وضعیت پلاک‌های مسکونی که بر اساس طرح جامع از محدوده شهر خارج شده، اقدام کند.

بخش نظردهی بسته شده است..