احیای حسینیه‌ها در حسینیه ایران

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار یزدی ها( یزدی نیوز)  به نقل از همشهری «یزد، حسینیه ایران» این روزها به یک برند برای شهر تاریخی و دارالعباده یزد مبدل شده و مسئول دبیرخانه یزد، حسینیه ایران را به شناسنامه دار کردن حسینیه‌های استان واداشته به طوری که تا امروز ۳۰۰ حسینیه استان شناسایی و ۱۵ حسینیه شناسنا‌مه‌دار شده‌اند.
پیش‌بینی می‌شود که بیش از هزار حسینیه در استان وجود داشته باشد که شناسایی، گردآوری و ثبت اطلاعات و شناسنامه‌دار کردن آنها مستلزم صرف زمان و هزینه است.
هر محله در شهرهای مختلف استان دارای یک حسینیه برای برگزاری مراسم مذهبی به ویژه در ایام عزاداری امام حسین(ع) در ماه‌های محرم و صفر است و شناسنامه‌دار کردن این فضاهای فرهنگی برای احیای آنها ضروری است.

شناسنامه دار کردن ۱۵ حسینیه استان
مسئول دبیرخانه یزد، حسینیه ایران با اشاره به اهمیت شناسایی و شناسنامه‌دار کردن حسینیه‌های استان‌ می‌گوید: پیش‌بینی‌ها حاکی از وجود بیش از هزار حسینیه در استان است.
«سیدحسن حسینی» می‌افزاید: طرح «احیای یزد، حسینیه ایران» بر اساس ۳ محور اصلی قدمت و کثرت حسینیه‌ها و همچنین سبک خاص عزاداری مردم در این مراکز جمعیتی دنبال می‌شود.
وی ادامه می‌دهد: تاکنون ۳۰۰ حسینیه استان شناسایی و اطلاعات آنها جمع‌آوری شده و برای شناسنامه‌دار کردن ۱۵ حسینیه مطرح استان نیز اقدام شده است.
مسئول دبیرخانه یزد، حسینیه ایران اظهار می‌کند: دبیرخانه یزد، حسینیه ایران به صورت پایلوت به شناسنامه‌دار کردن ۱۵ حسینیه استان اقدام کرده است.
حسینی پیش‌بینی می‌کند؛ برای شناسنامه‌دار کردن تمام حسینیه‌های استان نزدیک به ۱۰۰‌میلیون تومان اعتبار نیاز است که باید با همکاری دستگاه‌های متولی این فضاهای فرهنگی، تامین شود. وی گام بعدی بعد از شناسایی و شناسنامه‌دار کردن حسینیه‌های استان را احیای مراسم قدیمی ‌خاص این حسینیه‌ها اعلام می‌کند و می‌افزاید: برداشتن این گام‌ها در ثبت حسینیه‌های استان در فهرست آثار ملی بسیار موثر خواهد.

جزئیات طرح شناسنامه‌دار کردن حسینیه‌ها
این احیاگر حسینیه ایران می‌افزاید: بر اساس طرح شناسنامه‌دار کردن حسینیه‌های استان، جمع‌آوری اطلاعات مکانی، فرهنگی و مذهبی حسینیه‌ها شامل محل و ویژگی‌های ساخت، مراسم مذهبی، واعظان و سخنوران و مشخص کردن محل حسینیه در نقشه جی‌.آی.اس شهری برای تک‌تک حسینیه‌های استان دنبال می‌شود.
حسینی می‌گوید: طرح مصباح‌الهدی از طرح‌های دبیرخانه یزد، حسینیه ایران برای شناسایی حسینیه‌های استان در فاز اول و سپس شناسایی حسینیه‌های کشور وخارج از کشور در فازهای بعدی است که در استان یزد کلید خورده است.
وی اظهار می‌کند: شناسایی حسینیه‌های شهر برای استفاده از این فضاهای فرهنگی در طول سال دارای اهمیت است چرا که برخی از حسینیه‌ها تنها در روزهای محدودی از سال مورد استفاده قرار می‌گیرند و در سایر روزها می‌توانند با حفظ کاربری فرهنگی، نیازهای شهروندان را تامین کنند.
مسئول دبیرخانه یزد، حسینیه ایران می‌گوید: برای مثال می‌توان از حسینیه‌ها به عنوان یکی از اجزای تاسیسات گردشگری به عنوان اقامتگاه‌های موقت در برخی از روزهای سال از جمله ایام نوروز که ظرفیت مراکز اقامتی استان تکمیل می‌شود، بهره گرفت.
حسینی همچنین از امکان توسعه ورزش‌های محلی و همگانی در فضای حسینیه‌های استان خبر می‌دهد و می‌افزاید: استفاده فرهنگی از حسینیه‌ها برای رفع نیازهای شهروندان هیچ نوع مانع شرعی ندارد.
وی همچنین به فراهم بودن امکان برگزاری کلاس‌های آموزشی و هنری برای اهالی محله در حسینیه‌ها به عنوان فرهنگسراهای هر محله اشاره می‌کند.
وی می‌گوید: حسینیه‌ها دارای ظرفیت‌های فراوانی در حوزه فرهنگی هستند و نیاز به ساخت فضاهای فرهنگی جدید را برآورده می‌کنند.
این مسئول می‌افزاید: برخی از حسینیه‌های استان دارای هیات امنا هستند که به احیا و تقویت جایگاه حسینیه‌های استان اقدام کرده‌اند و دارای صندوق‌های قرض‌الحسنه برای تامین نیازهای حسینیه‌ها هستند.
حسینی با تاکید بر ضرورت توسعه عملکرد هیات امنای حسینیه‌های موفق استان به سایر حسینیه‌ها، ادامه می‌دهد: حسینیه‌ها در گذشته در محل تلاقی محله‌ها و در اجتماعی‌ترین مرکز محله شکل می‌گرفتند تا کارکرد اجتماعی خود را حفظ کنند و این کارکرد باید دوباره در حسینیه‌های استان احیا شود.
وی با اشاره به استفاده کاربردی از فضای برخی از حسینیه‌ها به عنوان پارکینگ درون محله‌ای، خواستار توسعه ساخت حسینیه‌ها مطابق با الگوی گذشتگان برای رفع نیازهای جامعه پیرامون خود شد.

ترویج سبک گذشته برای ساخت حسینیه‌ها
مسئول دبیرخانه یزد، حسینیه ایران می‌گوید: حسینیه‌هایی که امروز ساخته می‌شوند، سالن‌های مسقفی‌اند که تنها روزهای محدودی از سال مراجعه کننده دارند در حالی‌که انواع و اقسام کاربردها برای رفع نیازهای شهروندان در حسینیه‌های قدیمی‌ فراهم شده است.
وی یکی دیگر از کارکردهای حسینیه‌های قدیمی‌ شهر در جامعه فعلی را استفاده از این فضاها برای مواقع بحران اعلام می‌کند و می‌گوید: باید فرهنگ ساخت حسینیه‌ها در استان تقویت شود تا از ساخت سازه‌هایی که تنها کاربری حسینیه دارند و در بسیاری از روزهای سال کاربرد ندارند، جلوگیری شود.
حسینی می‌گوید: فعالیت‌های خوبی برای احیای حسینیه‌های قدیمی‌ از جمله حسینیه امیرچخماق، حسینیه شاهزاده فاضل، حسینیه بعثت و غیره آغاز شده که نشان‌دهنده توجه مسئولان به جایگاه‌ حسینیه‌هاست.
وی ادامه می‌دهد: شناسنامه‌دار کردن حسینیه‌های قدیمی‌نیازمند صرف هزینه با حمایت دستگاه‌های مختلف از جمله سازمان اوقاف و امور خیریه استان به عنوان یکی از متولیان حسینیه‌های استان است.

مشارکت دانشجویان برای شناسایی حسینیه‌ها
مسئول دبیرخانه یزد، حسینیه ایران از انعقاد تفاهم نامه با دانشگاه آزاد اسلامی‌ برای اجرای طرح شناسایی حسینیه‌های استان در قالب پایان‌نامه‌های دانشجویی دانشجویان رشته معماری این دانشگاه خبر می‌دهد. «سیدحسن حسینی» می‌افزاید: اگر این تفاهم‌نامه به مرحله اجرا برسد، قطعا گام موثری در زمینه شناسایی و شناسنامه‌دار کردن حسینیه‌های استان برداشته خواهد شد.

بخش نظردهی بسته شده است..