پرداخت حداکثر 40 میلیون تومان تسهیلات نوسازی

استقبال سرد از دریافت تسهیلات بازسازی بافت‌ فرسوده در یزد

پرداخت تسهیلات 40 میلیون تومانی بازسازی بافت فرسوده برای مراکز استان‌ها و شهرهای بالای 200 هزار نفر جمعیت در استان با شکست مواجه شد چرا که در طول یک‌سال ازابلاغ این تسهیلات به استان تنها 32 واحد مسکونی این تسهیلات را دریافت کردند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار یزدی ها( یزدی نیوز)   به نقل از همشهری ناکافی بودن تسهیلات پرداختی برای بازسازی بافت‌های فرسوده، بالا بودن سود تسهیلات و سنگینی اقساط از مهم‌ترین عوامل استقبال سرد یزدی‌ها از این تسهیلات ویژه بافت فرسوده بود.
پرداخت تسهیلات بازسازی بافت فرسوده در دولت قبل متوقف شده بود اما دولت جدید در اولین اقدام خود در سال گذشته، بازسازی و بهسازی این بافت‌ها را با تخصیص تسهیلات بانکی، در اولویت قرار داد.
دولت، تسهیلات بهسازی و بازسازی بافت فرسوده در شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت را تا سقف ۴۰ میلیون تومان مصوب کرد اما سود تسهیلات و شرایط بازپرداخت  ، بسیاری از ساکنان بافت فرسوده را که منتظر ابلاغ سیاست‌های تسهیلاتی دولت جدید در خصوص بافت فرسوده بودند، ناامید کرد.
در عین حا  ل، بهره‌برداری مناسبی از ظرفیت بافت‌های فرسود استان نیز نمی‌شود و این بافت‌ها به دلایل متعدد، کمتر مورد استقبال شهروندان برای ساخت و سازهای جدید هستند.
استقبال پایین شهروندان یزدی از بهسازی بافت‌های فرسوده باعث تغییر چهره بافت به شکلی ناهنجار شده و این تصور را به وجود ‌آورده است که باید منتظر سرنوشتی ناگوار برای تمام ارزش‌های بافت بود.

اعطای تسهیلات فقط در مرکز استان
مدیر عامل شرکت مسکن‎سازان یزد از بهره‌مندی ۳۲ واحد مسکونی استان از تسهیلات جدید بازسازی بافت‌های فرسوده شهری خبر داد و افزود: همه این تسهیلات در شهر یزد پرداخت شده است.
«کاظم فروغی نسب» با بیان این‌که استان دارای ۵۲۳۷ هکتار بافت فرسوده است، افزود: بیشترین وسعت بافت فرسوده استان با ۲۶۲۰ هکتار وسعت در شهر یزد قرار دارد و همه تسهیلات بازسازی بافت‌های فرسوده نیز به متقاضیان یزدی پرداخت شده است.
وی ادامه داد: شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی با نمایندگی شرکت مسکن‎‎سازان و همکاری شهرداری‎‎ها، مداخله در بازسازی بافت‌های باارزش و تاریخی و همچنین فرسوده را برای احیای آنها در دستور کار دارد.
فروغی‌نسب افزود: شرکت مسکن‌سازان برای عمل به مسئولیت خود در مورد بافت‌های فرسوده به ثبت نام متقاضیان برای استفاده از تسهیلات بازسازی بافت‌های فرسوده استان اقدام کرده است.
این مسئول گفت: تسهیلات پرداخت شده شامل پرداخت تسهیلات به یک مجتمع ۳۰ واحدی و ۴‌واحد ویلایی است که تا سقف ۴۰ میلیون تومان به متقاضیان پرداخت شده است.
وی دلیل استقبال اندک یزدی‌ها از دریافت تسهیلات بازسازی بافت‌های فرسوده را بالا بودن سود تسهیلات و همچنین اقساط سنگین بازپرداخت وام دانست.
فروغی‌نسب افزود: این تسهیلات در طول ۲ سال دوره مشارکت به صورت مرحله‌ای به متقاضیان پرداخت می‌شود و متقاضیان باید در پایان دوره ۲‌ساله مشارکت به پرداخت سود مشارکت ۲۴‌درصدی به صورت نقدی اقدام کنند.
وی ادامه داد: دولت پرداخت ۹ درصد از سود دوران مشارکت را متعهد شده است اما هنوز هیچ‌کدام از متقاضیان به مرحله پرداخت سود مشارکت نرسیده‌اند.
فروغی‌نسب اظهار کرد: سهم سود مشارکت متقاضیان استان تقریبا ۵ میلیون تومان است که باید در پایان ۲ سال دوره مشارکت به صورت نقدی پرداخت شود که البته بسیاری از متقاضیان به دلیل ناتوانی در پرداخت این سود مشارکت، تمایلی به دریافت تسهیلات ندارند.
مدیرعامل شرکت مسکن سازان استان گفت: بعد از پرداخت سود دوران مشارکت از سوی متقاضیان، دوران بازپرداخت تسهیلات در بازه زمانی ۱۰‌ساله با سود ۲۱‌درصد آغاز می‌شود.
وی اقساط بازپرداخت ماهانه تسهیلات ۲۱‌درصدی را نیز نزدیک به ۸۰۰ هزار تومان اعلام کرد و افزود: بسیاری از متقاضیان بهسازی و بازسازی پلاک‌های بافت‌های فرسوده توانایی پرداخت این اقساط را ندارند.

تسهیلات پرداخت شده در سال‌های گذشته
مدیر عامل شرکت مسکن‎سازان استان درباره استقبال مردم یزد از تسهیلات بافت‌های فرسوده در سال‌های گذشته نیز گفت: از سال ۸۸ تا سال ۹۰ براساس تفاهم‎‎نامه ۳ جانبه بین مسکن‎‎سازان، شهرداری‎‎ها و استانداری یزد، اقداماتی برای بهسازی بافت‌های فرسوده در شهرهای یزد، اردکان، شاهدیه، ابرکوه و حمیدیا انجام شده که بیش از ۳۱‌میلیارد ریال هزینه داشته است.
وی با اشاره به توقف پرداخت تسهیلات برای مرمت خانه‌های بافت‌های فرسوده گفت: از ابتدای سال ۱۳۹۲ تاکنون ۳۵۵ نفر موفق به دریافت تسهیلات نوسازی در این زمینه شده‎‎اند.
فروغی‎‎نسب همچنین از پرداخت تسهیلات بانکی به مالکان بافت‌های فرسوده برای نوسازی و بهسازی ساختمان‌هایشان خبر داد و افزود: در مجموع ۱۰۳۱ فقره تسهیلات برای نوسازی و بهسازی به مالکان اعطا شده است.
وی ادامه داد: در برنامه ششم توسعه نیز براساس مصوبه دولت، هر سال بیش از هزار فقره تسهیلات برای نوسازی واحدهای مسکونی در تمام شهرهای دارای بافت فرسوده در نظر گرفته خواهد شد.

ناتوانی ساکنان بافت فرسوده در بازپرداخت تسهیلات
مدیر مسکن اداره کل راه و شهرسازی استان بالا بودن سود تسهیلات و سنگین بودن اقساط بازپرداخت را مانع استقبال شهروندان یزدی از تسهیلات بازسازی بافت‌های فرسوده اعلام کرد.
«داوود دانشگر» افزود: بسیاری از ساکنان بافت‌های فرسوده توان مالی لازم را برای دریافت این تسهیلات ندارند از این رو سیاست‌های اخیر دولت برای بازسازی بافت‌های فرسوده مورد استقبال قرار نگرفته است.

پرداخت حداکثر ۴۰ میلیون تومان تسهیلات نوسازی
مدیر عامل مسکن‎‎سازان یزد با تاکید بر این‌که بسیاری از خانه‌های بافت‌های فرسوده در صورت مرمت، امکان سکونت خواهند داشت، اضافه کرد: پرداخت تسهیلات مرمت به رونق بافت‌های فرسوده کمک خواهد کرد.  «کاظم فروغی‌نسب» میزان تسهیلات پرداختی برای نوسازی خانه‌های بافت‌های فرسوده برای شهرهای مرکز استان را ۴۰ میلیون تومان و برای شهرهای غیر از مرکز استان ۳۰ میلیون تومان اعلام کرد.

بخش نظردهی بسته شده است..