بهره مندی۵۰هزار معلول یزدی از خدمات بهزیستی

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار یزدی ها( یزدی نیوز) مدیر کل بهزیستی استان یزد گفت: ۵۰ هزار معلول بصورت مستمر و غیر مستمر از خدمات این سازمان بهره مند هستند.

جلیل عفتی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه معلولیت این افراد شامل جسمی، حرکتی، ذهنی و ضایعه نخاعی است افزود: ۵۰ درصد عامل معلولیت عوامل ژنتیکی و مابقی غیر ژنتیکی شامل حوادث، سوانح و بیماریهای است.

وی با اشاره به ۲۹۴ معلول ضایع نخاعی در این استان اظهار کرد: علت معلولیت این افراد ناشی از حوادث و سوانح بوده است.
عفتی ازدواج های فامیلی را از دیگر علل و عوامل معلولیت در استان بیان کرد و گفت: تمام افراد باید برای پیشگیری از تولد فرزند معلول مشاوره ژنیتک و ازمایش ان را انجام دهند.
مدیر کل بهزیستی استان یزد از ارائه رایگان بودن خدمات مشاوره ژنتیک قبل از ازدواج در شهرستانهای میبد، مهریز، اشکذر و بافق خبر داد و اضافه کرد: خدمات ژنتیک هزینه های بالایی دارند به همین لحاظ مردم دچار مشکل هستند.
وی پیشگیری را در بروز معلولیتها موثر خواند و گفت: در یکسال گذشته همچنین از تولد ۲۰ کودک معلول با سقط درمانی جلوگیری شد.
وی رویکرد طرح نظام سلامت را بیشتر بر محور درمان دانست و افزود: معتقدم بخشی از هزینه های این طرح به بحث پیشگیری تخصیص می یافت موثرتر خواهد بود.
عفتی هزینه خدمات پیشگیری بسیار گران بیان کرد و گفت: امکانات برای پیشگیری از معلولیت خوب است اما افراد بدلیل گران بودن آزمایشات و تحت پوشش بیمه قرار ندارد از این امر خود داری می کنند.
مدیر کل بهزیستی استان یزد افزود: سازمان بهزیستی بخشی از هزینه آزمایشگاه ژنتیک به خصوص نیازمند را بصورت یارانه پرداخت می کند.
وی با اشاره به طرح غربالگری ناشنوایی از سال ۸۴ تاکنون افزود: در این مدت ۱۳۰ هزار کودک مورد غربالگری قرار گرفت که از این تعداد ۲۰۰ نوزاد مورد مشکل شنوایی داشتند.
عفتی سن قبل از شش ماهگی را دوره طلایی تشخیص کم شنوایی عنوان کرد و افزود: هر چه درمان سریعتر انجام شود نتیجه موفق تر خواهد بود.
وی با بیان اینکه طرح پیشگیری از تنبلی چشم به مدت ۲۰ سال در استان اجرا می شود گفت: در این مدت ۴۹۰ هزار کودک سه تا شش سال مورد معاینه چشم قرار گرفتند که از این تعداد چهار هزار و ۲۰۰ نوزاد به مراکز درمانی تخصصی معرفی شدند.
مدیر کل بهزیستی استان یزد تعداد مراکز ویزیت در منزل را ۲۲ مرکز اعلام کرد و گفت: از این تعداد ۱۱ مرکز مخصوص بیماران روانی مزمن، پنج مرکز سالمندان و چهار مورد معلولان جسمی حرکتی و دو مرکز معلولان ذهنی است.
وی افزود:در این مراکز گروههای تخصصی شامل پزشک عمومی ، فیزیوتراپ، کاردرمان، پرستار، گفتار درمان ، روانشناس و مددکار اجتماعی حضور دارند.
وی در ادامه با اشاره طرح توان بخشی مبتنی بر جامعه در محیط روستاها افزود: در اجرای این طرح از جمعیت ۱۸۵ هزار نفری یکهزار و ۲۰۰ روستا، پنج هزار و ۸۹۳ معلول شناسایی شد.
وی اظهار کرد: از این تعداد ۷۸۸ نفر معلول نابینایی ، ۷۵۵ معلول شنوایی ، ۳۲۰ معلول اختلال تکلمی، یکهزار و ۹۶۲ معلول جسمی و حرکتی ، ۱۳۵ معلول ذهنی و ۹۳۳ اختلال روانی بودند.
مدیر کل بهزیستی استان یزدخاطر نشان کرد: ۸۰ شورا توان بخشی در جهت مشکلات و مسائل این معلولان تشکیل شده است.
مدیر کل بهزیستی استان یزد گفت: تا کنون یکهزار و ۱۱۵ به معلولان استان واگذار شد که تا پایان سال هم ۴۳۰ واحد دیگر هم به معلولان تحویل داده می شود.
براساس آمار یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر معلول شدید در کشور داریم که ۴۵ درصد آنها معلول جسمی- حرکتی هستند و از این تعداد ۱۸ هزار نفر قطع نخاع شده اند.
همچنین بر اساس آمار سازمان بهداشت جهانی حدود ۱۰ تا ۱۵درصد افراد هر جامعه را معلولان تشکیل می دهند اما این آمار همه معلولیتهای خفیف تا شدید و حتی افرادی که گاهی دچار سردرد میگرنی می شوند، را هم شامل می شود.
سازمان بهزیستی کشور معلولان کشور را افرادی می داند که دچار معلولیت شدید هستند به طوری که امکان زندگی عادی برای آنها فراهم نیست .
منبع: ایرنا

بخش نظردهی بسته شده است..