کنترل ۲۰ گردنه برفگیر استان یزد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار یزدی ها( یزدی نیوز)  به نقل از همشهری طول راه‌های مواصلاتی استان بسیار است تا جایی که۲۰ گردنه برفگیر استان مشمول اجرای طرح‌ راهداری زمستانی می‌شود و ۲۴‌راهدارخانه نیز با پوشش جاده‌های منتهی به این گردنه‌های برفگیر، اسکان اضطراری مسافران را بر عهده دارند.
استان دارای ۶۴۵ کیلومتر بزرگراه، ۶۳۲ کیلومتر راه اصلی، ۸۴۵ کیلومتر راه فرعی، ۲۰۷۹ کیلومتر راه روستایی آسفالته و ۳۴۳ کیلومتر راه روستایی خاکی است که اگرچه بیشتر آنها در دشت قرار دارند اما وجود برخی از گردنه‌های برفگیر، اجرای طرح‌های راهداری زمستانی را ضروری کرده است.
طرح راهداری زمستانی هر سال از نیمه آذرماه آغاز شده و تا نیمه اسفندماه ادامه دارد اما با توجه به هشدارهایی درخصوص برودت زودرس هوا و شدت بارش‌ها در زمستان امسال، طرح‌های راهداری زمستانی  ، زودتر از موعد یعنی از ابتدای آبان‌ماه آغاز شده و تا نیمه اسفندماه ادامه خواهد داشت.
اولویت اجرای طرح‌های راهداری زمستانی نیز در گردنه‌های برفگیر استان است که بیشتر آنها در تفت، مهریز و اشکذر قرار دارد.

ایجاد ۲۶ اکیپ راهداری
مدیر راهداری اداره کل راه و شهرسازی استان با اشاره به آغاز طرح راهداری زمستانی از ابتدای آبان‌ماه، از فعالیت ۲۶ اکیپ راهداری در محورهای برفگیر استان خبر داد.
«جواد ذاکر» افزود: ۳۴۶ نیروی راهداری با ۲۴۸‌دستگاه ماشین در این طرح مشارکت می‌کنند تا جاده‌های استان برای تردد خودروها در فصول سرد سال آماده باشند.
وی ادامه داد: استان دارای ۲۰ گردنه مهم برفگیر به طول ۱۹۴‌کیلومتر است که مهم‌ترین آنها در تفت، اشکذر و مهریز قرار دارند.
این مسئول با اشاره به فعالیت ۲۴ راهدارخانه استان در طرح راهداری زمستانی برای اسکان اضطراری مسافران، گفت: جلسات هماهنگی با سایر دستگاه‌های امداد جاده‌ای از جمله پلیس راه، هلال احمر، اورژانس انجام شده است تا بهترین خدمات به مسافران ارائه شود.
ذاکر اظهار کرد: هماهنگی‌های لازم با اداره‌های راه و شهرسازی استان‌های همجوار نیز انجام شده است تا در صورت نیاز از امکانات دیگر استان‌ها برای پوشش ایمنی راه‌های استان در فصول سرد سال استفاده شود.
وی مهم‌ترین گردنه‌های برفگیر استان را در محورهای یزد-شیراز، یزد- انار و یزد- طبس معرفی کرد و افزود: این گردنه‌ها در طرح‌های راهداری زمستانی در اولویت بازگشایی قرار دارند.
ذاکر از ایجاد یک راهدارخانه جدید در گردنه علی‌آباد خبر داد و افزود: با توجه به این‌که این گردنه از مهم‌ترین گردنه‌های برفگیر استان است به ایجاد این راهدارخانه و استقرار ماموران پلیس راهور در آن اقدام شده است.
مدیر راهداری اداره کل راه و شهرسازی استان همچنین از پوشش کامل و ویژه راه‌های دسترسی به روستاهای ده بالا، طزرجان، سخوید و… در زمان بارش خبر داد.
وی درباره لغزندگی محور یزد- مهریز نیز گفت: این محور از پرترددترین محورهای مواصلاتی استان است که روزانه ۱۶ هزار خودرو از آن تردد می‌کنند‎؛ از این رو آلودگی مسیر نیز تشدید شده و سطح جاده را به شدت آلوده و لغزنده می‌کند.
ذاکر ادامه داد: هر ساله با شروع بارش‌ها، آلودگی‌های سطحی منجر به لغزندگی بیش از حد جاده و واژگونی خودروها و تصادفات زنجیره‌ای ناشی از کم تجربه بودن برخی از رانندگان می‌شود.
این مسئول گفت: در فصل زمستان نیز سطح این محور به علت برودت هوا دچار یخ‌زدگی می‌شود اما تلاش می‌شود که با حضور به موقع راهداران، به نمک‌پاشی مسیر اقدام شود تا واژگونی‌ها به حداقل برسد.
وی از اتخاذ تمهیدات خاص برای مسیر یزد- مهریز در فصول سرد امسال خبر داد و افزود: پیش‌بینی می‌شود با تمهیدات اندیشیده شده از جمله در اولویت قرار گرفتن این مسیر برای رفع یخ‌زدگی جاده، واژگونی‌ها در این مسیر به حداقل برسد.
مدیر راهداری اداره کل راه و شهرسازی استان از خرید ۱۵۰۰ تن نمک و ۱۰ هزار تن شن و نمک برای رفع یخ‌زدگی جاده‌های استان در زمان برودت هوا خبر داد و افزود: تعداد دستگاه‌های نمک‌پاش و تیغه برف روب استان در سال جاری نسبت به سال گذشته به ترتیب ۴ و ۶ دستگاه افزایش یافته است.
وی بر ضرورت حضور پلیس برای استفاده از تجهیزات زمستانی و جلوگیری از بروز حوادث جاده‌ای تاکید کرد.
ذاکر عمده نقاط حادثه‌خیز محورهای مواصلاتی استان در فصول سرد سال را گردنه‌ها و پل‌های بزرگ اعلام کرد و افزود: عمده اقدامات راهداری برای کاهش تصادفات در این نقاط، رفع یخ‌زدگی سطح جاده‌ها است.

استقرار پلیس در راهدارخانه گردنه علی‌آباد
رئیس پلیس راه استان از استقرار نیروی پلیس راه در راهدارخانه گردنه علی‌آباد در طرح راهداری زمستانی خبر داد و افزود: گردنه‌ها و جاده‌های برفگیر در اولویت اجرای طرح راهداری زمستانی قرار دارند.
«احمد مظفری» ادامه داد: در کنار توجه به نقاط برفگیر، توجه به لغزندگی محور یزد – مهریز هم باید مورد توجه مسئولان اداره کل راه و ترابری استان قرار گیرد.
وی با اشاره به لغزندگی و یخ زدگی سطح این جاده و تراکم بالای ترافیک، بر ضرورت تعریض این مسیر و استقرار اکیپ‌های راهداری برای نمک‌پاشی و رفع یخ‌زدگی تاکید کرد.

اجرای طرح راهداری در گردنه و محورهای برفگیر استان
استان دارای ۲۰ گردنه برفگیر به طول ۱۹۴ کیلومتر است که تحت پوشش طرح راهداری زمستانی قرار دارند. ۲۶ اکیپ راهداری برای پوشش جاده‌های استان و ۲۴ راهدارخانه فعال برای رفع نیازهای اضطراری مسافران در طرح راهداری زمستانی مجهز و آماده فعالیت هستند.

بخش نظردهی بسته شده است..