بهره مندی ۲هزار و ۱۰۰ معلول اردکانی از خدمات بهزیستی

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار یزدی ها( یزدی نیوز) رییس اداره بهزیستی اردکان در آستانه روز جهانی معلولان (۱۲ آذر) از وجود ۲هزار و ۱۰۰ معلول در شهرستان خبر داد که از خدمات این نهاد بهره مند هستند.

امیر ولی عضدزاده به تشریح شرایط معلولین و ارائه خدمات در سازمان بهزیستی پرداخت و از پرداخت کمک هزینه تحصیلی به دانشجویان معلول در این شهرستان خبر داد.

وی با اشاره به تعریف معلولیت تصریح کرد: کم توان یا معلول به کسی گفته می شود که بر اثر نقص جسمی ، ذهنی و یا حسی دچار درجاتی از اختلال در کارایی و کارکرد وی در جنبه های عمومی، اجتماعی، اقتصادی و حرفه ای شود، به طوری که این اختلال، از استقلال فردی، اجتماعی و اقتصادی وی بکاهد.
رییس اداره بهزیستی اردکان اظهار کرد: در حقیقت بر اساس تعریف سازمان بهداشت جهانی ، معلولیت حاصل وجود اختلال در رابطه بین فرد و محیط می باشد و این محیط پیرامون افراد کم توان است که آنها را توانمند کرده و یا به معلولیت دچار می سازد.
وی گفت: سازمان بهزیستی بعنوان تنها متولی ساماندهی امور معلولین کشور حداکثر توان خود را در جهت تغییر رویکرد و نگرش به معلول و معلولیت انجام داده است این تلاشها شامل وضع قوانین و مقررات در سطح کلان و جزء برای سهولت حضور معلولین در جامعه و اشتغال آنان ، ایجاد مراکز درمانی و فیزیوتراپی و … جهت کاهش معلولیت و جلوگیری از روند افزایش آن ، ایجاد مراکز نگهداری و بازتوانی معلولان ، تامین فرصتهای اشتغال و خودکفایی آنان و موارد بسیار که همه و همه در جهت ورود موفق فرد معلول به جامعه و بازتوانی وی در همه امور اجتماعی و اقتصادی است .
رییس اداره بهزیستی اردکان خدمات سازمان بهزیستی به معلولان را شامل پرداخت هزینه های درمانی ، خرید و در اختیار نهادن وسایل کمک توانبخشی ، پرداخت مستمری ماهیانه ، ارائه خدمات درمانی و توانبخشی، مساعدت در زمینه تامین مسکن معلولان، پیگیری امور اشتغال معلولین چه در ادارات دولتی و ایجاد فرصتهای شغلی در بخش خصوصی و خود اشتغالی ، برگزاری اردوهای تفریحی ورزشی و فرهنگی دانست.
وی پیشگیری را جلوگیری از بروز معلولیت را بسیار مهم دانست و تاکید کرد: سازمان بهزیستی در این زمینه خدمات پیشگیرانه متعددی از قبیل خدمات مشاوره ای پیش از ازدواج ، انجام مشاوره ژنتیک، طرح سنجش تنبلی چشم ، طرح غربالگری شنوایی نوزادان را به عموم جامعه ارائه می نماید.
عضدزاده ادامه داد: در گام دوم درمان معلولیت است که این مهم با ارجاع معلولان به متخصصین این امر صورت می پذیرد و گام سوم پیشگیری از روند افرایشی و کنترل معلولیت است که عمده فعالیتهای سازمان برای معلولین در این بخش متمرکز است .
رییس اداره بهزیستی شهرستان اردکان در ادامه اظهار داشت: درحال حاضر ۲۸نفر دانشجوی معلول درسطح لیسانس و دکترا در شهرستان از کمک هزینه تحصیلی برخوردار هستند.
وی افزود: تعداد ۴۳۵ نفر مستمری بگیر درشهرستان از خدمات این نهاد استفاده می کنند ، این مستمری برای افرادی که قابلیت توانمند شدن نداشته باشند دائم است و در مواردی هم با پرداخت مستمری و سایر خدمات از قبیل وام اشتغال سعی در توانمندسازی و خروج از چرخه مستمری بگیری می شود.
عضدزاده گفت: بعضی از خانواده هایی که از معلول خود در منزل مراقبت می کنند مساعدتی با عنوان حق پرستاری دریافت میکنند، علاوه براین تعدادی از خانوادهایی که فرزندان معلولشان نیاز به ویزیت در منزل دارند با معرفی از این شهرستان به مراکز غیردولتی تحت نظارت بهزیستی معرفی و از طریق آن خدمات دریافت می کنند.
رییس اداره بهزیستی اردکان با اشاره به محل اعتبارات تخصیص به این نهاد گفت: عمده منابع هزینه ای از اعتبارات دولتی است و در کنار آن از مساعدت بخش خصوصی در راستای خدمات درمانی اشتغال آموزش و همچنین از مساعدت خیرین نیز در همه زمینه ها اعم از کمکهای مادی و معنوی استفاده می شود.

منبع: ایرنا

 

بخش نظردهی بسته شده است..