«تحولات اقتصادی یزددر سال‌۹۳» منتشر می‌شود

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار یزدی ها( یزدی نیوز) معاون اقتصادی اداره کل اقتصاد و دارایی استان از انتشار کتاب تحولات اقتصادی استان در سال ۹۳ با همکاری کارشناسان اقتصادی این اداره کل خبر داد.
 «محمد دهقان‌منشادی» افزود: شناخت همه جانبه نظام اقتصادی یک منطقه یا جامعه با توجه به رفتار عاملان اقتصادی، یکی از ضروری‌ترین مسائل حوزه مطالعات اقتصادی است.  وی ادامه داد: براساس این مطالعات می‌توان بستری مناسب برای تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیران برای اتخاذ سیاست‌های بهینه اقتصادی فراهم آورد.  وی تاکید کرد: بررسی شاخص‌های اقتصادی یک کشور یا استان یکی از راه‌های مطالعه عملکرد نظام‌های اقتصادی است؛ به عبارت دیگر، تحلیل و بررسی شاخص‌های اقتصادی در هر جامعه می‌تواند نمایانگر نتایج اتخاذ شده و اجرای سیاست‌های اقتصادی به ویژه در سطح کلان جامعه باشد.
دهقان منشادی افزود: روند زمانی شاخص‌های اقتصادی معیاری برای تعیین و اندازه‌گیری وضعیت موجود و مطلوب اقتصادی و اندازه‌گیری میزان و سرعت حرکت هر یک از بخش‌های اقتصادی از وضعیت موجود به وضعیت مطلوب است.
وی اضافه کرد: از آنجا که شاخص‌های اقتصادی هر استان بازتاب عملیاتی سیاست‌های اقتصادی کشور و استان است، می‌توان به وسیله آنها، نحوه دستیابی به توسعه پایدار را مورد بررسی قرار داد، انحرافات احتمالی از مسیر ترسیم شده را ارزیابی و اصلاحات لازم را شناسایی کرد و در نهایت جایگاه اقتصادی استان را بهبود بخشید. معاون اداره کل اقتصادی و دارایی استان اعلام کرد: برای تحقق این اهداف کتاب «شاخص‌های اقتصادی استان در سال ۹۳» با استفاده از آخرین آمار موجود، در فصل اول تولید و رشد اقتصادی استان و کشور را بررسی می‌کند. وی ادامه داد: در فصل دوم این کتاب نیز ضمن مطالعه بازار کار استان، شاخص‌های جمعیتی نیز تحلیل شده‌اند.
به گفته دهقان در فصل سوم کتاب شاخص‌های اقتصادی استان در سال ۹۳ نیز با مقایسه شاخص بهای کالا و خدمات مصرفی، نرخ تورم استان و کشور محاسبه شده است.  وی ادامه داد: در فصل چهارم نیز علاوه بر پایش وضعیت درآمدهای عمومی استان و اجزای آن، تصویر درآمد هزینه استان در قوانین بودجه سال‌های ۹۲ و ۹۳ ارائه شده و در فصل پنجم نیز کوشیده شده تا با بررسی هزینه درآمد خانوارهای نقاط شهری و روستایی استان، سطح پس‌انداز خانوارها برآورد شود.
دهقان گفت: در فصل ششم کتاب نیز با بررسی عملکرد گمرک استان، حجم و ارزش تجارت خارجی بیان شده و بازارهای مالی استان اعم از بازار پول، بیمه و سرمایه در فصول هفتم تا نهم تشریح شده است.
معاون اقتصادی اداره کل اقتصادی و دارایی استان ادامه داد: فصل دهم کتاب هم به بررسی روند سرمایه‌گذاری در بخش‌های منتخب اقتصادی استان پرداخته است. وی افزود: علاوه بر این، فصل‌های یازدهم و دوازدهم کتاب «شاخص‌های اقتصادی استان در سال‌93» نیز به مطالعه زیرساخت‌های مورد نیاز جهت گسترش فعالیت‌های اقتصادی و جذب سرمایه‌گذاری اختصاص دارد.
وی گفت: فصول سیزدهم و چهاردهم کتاب نیز به ترتیب به معرفی مولفه‌های ملی محیط کسب و کار، فضای کسب و کار استان در مقایسه با سایر استان‌ها، ارائه راهکار برای بهبود و تسهیل شرایط کسب و کار در استان و همچنین ارزیابی جایگاه استان از منظر شاخص‌های منتخب در بین سایر استان‌های کشور اختصاص یافته است.

همشهری

بخش نظردهی بسته شده است..