تاثیر طرح تحول بر بخش خصوصی:

کاهش بیماران مراکز خصوصی یزد با اجرای طرح تحول سلامت

طرح تحول سلامت مراکز درمانی دولتی را بیش از پیش شلوغ و همتایان خصوصی‌شان را خلوت‌‌تر و شاید ارزان‌تر کرده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار یزدی ها( یزدی نیوز) به نقل از همشهری با اجرای طرح تحول سلامت، مراکز دولتی شلوغ‌تر شده و با کمبود تخت مواجه‌اند اما همزمان با ازدحام در مراکز دولتی، مراجعه به بیمارستان‌های خصوصی استان کاهش یافته است.
 آمارها از کاهش ۷ تا ۲۰‌درصدی بیماران بستری در بیمارستان‌های خصوصی استان خبر می‌دهد و به طور قطع ادامه اجرای این طرح به فعال‌تر شدن بیمارستان‌های خصوصی و خروج بیمارستان‌های بی‌کیفیت از میدان رقابت منجر می‌شود.

تاثیر طرح تحول بر بخش خصوصی
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد در توضیح تاثیر اجرای طرح تحول سلامت بر بخش‌های دولتی و خصوصی درمان، گفت: تعداد بستری‌ها در بیمارستان‌های دولتی استان با اجرای طرح تحول سلامت، حداکثر ۷ درصد افزایش یافته است.
«علی دهقان» افزود: به این ترتیب مراجعه به مراکز درمانی خصوصی به همین میزان کاهش یافته اما این افزایش و کاهش به طور قطع گذراست. وی یکی از اهداف طرح تحول سلامت را رقابتی کردن صنعت درمان اعلام کرد و گفت: بخش‌خصوصی باید با ورود به فضای رقابتی، کیفیت خدمات را ارتقا دهد و اگر کیفیت خدمات خود را باتوجه به هزینه‌های دریافتی در این بخش افزایش دهد، استقبال مردم از بیمارستان‌های خصوصی افزایش خواهد یافت. این مسئول گفت: برای رفع مشکل کمبود تخت در بیمارستان‌های دولتی به ویژه در بخش زنان نیز تفاهم‌نامه‌ای با یکی از بیمارستان‌های خصوصی استان منعقد شده تا به پذیرش بیماران با تعرفه دولتی اقدام کند که در عوض دانشگاه علوم پزشکی از آن بیمارستان حمایت خواهد کرد.

اعلام حمایت مدیران بیمارستان‌های خصوصی از طرح
رئیس هیات مدیره بیمارستان مادر یزد اجرای طرح تحول سلامت برای حمایت از اقشار مختلف جامعه و کاهش هزینه‌های درمان را می‌ستاید و می‌افزاید: با این حال حمایت از بیمارستان‌های خصوصی نیز برای مشارکت در تحول نظام سلامت کشور، ضروری است.
«عباس افلاطونیان» با تاکید بر این‌که بخش‌خصوصی بیشترین ضربه را از اجرای این طرح متحمل شده است، ادامه می‌دهد: کمبود نیروی متخصص یکی از مشکلات اجرای این طرح در شهرهای کوچک است که امیدواریم با تدابیر دولتمردان این مشکل برطرف شود.
وی گفت: به همین دلیل در حال تعطیل کردن بیمارستان خصوصی خود در شهر بم است. در شرایطی که امکانات درمانی در شهر بم مهیاست کمبود نیرو باعث شده که مردم برای درمان به کرمان بروند. وی با تاکید بر این‌که بیمارستان‌های شهرهای بزرگ جز کاهش ۲۰ درصدی بیمار، از این طرح متاثر نشده‌اند، می‌گوید: کمبود نقدینگی بیمارستان‌ها به دلیل پرداخت‌های با تاخیر، اصلی‌ترین مشکل بیمارستان‌های خصوصی استان است. افلاطونیان با بیان این‌که مطالبات بیمارستان مادر از بیمه‌های دولتی از فروردین‌ماه امسال هنوز پرداخت نشده است، می‌گوید: اگر قرار باشد این مطالبات در حوزه بیمه تکمیلی هم ایجاد شود، در اداره بیمارستان با مشکل مواجه خواهیم شد.
این پزشک استان می‌افزاید: این وضعیت باعث شده که بیمارستان‌های خصوصی از امضای قرارداد با بیمه‌های تکمیلی خودداری کنند؛ چرا که با ادامه وضعیت فعلی، دیگر درآمدی برای مدیریت بیمارستان باقی نخواهد ماند.
وی با بیان این‌که بیمارستان تخصصی زنان و زایمان از ناحیه اجرای طرح تحول سلامت با توجه به رایگان شدن زایمان طبیعی، بیشترین ضربه را خورده است، می‌گوید: مسئولان باید به شناسایی نقاط ضعف این طرح مطلوب اقدام کنند تا اصل طرح زیر سوال نرود. افلاطونیان تاکید می‌کند: اگر این طرح با پشتوانه اجرایی محکمی دنبال نشود، به شکست می‌انجامد؛ از این رو باید اشکالات جزئی این طرح برطرف شود.

طلب بیمارستان‌های خصوصی از بیمه‌ها
قائم مقام بیمارستان مجیبیان یزد نیز حمایت خود را از اجرای طرح تحول سلامت اعلام و حتی از آن استقبال می‌کند و می‌گوید: وقتی منافع مردم را در نظر می‌گیریم می‌بینیم که با اجرای این طرح، پرداختی بیماران کاهش یافته است. «محمدحسین توحیدی‌فر» با تاکید بر این‌که مردم فقط وجوه قانونی را می‌پردازند، طلب بیمارستان‌های خصوصی از بیمه‌ها را مهم‌ترین پیامد منفی اجرای طرح تحول سلامت برای بیمارستان‌های خصوصی می‌داند. به گفته وی، مشکل این است که منابع طرح تحول سلامت محقق نشده و در نتیجه پرداخت به بیمه‌ها به تعویق افتاده و این مساله فعالیت بیمارستان‌های خصوصی را نیز تحت تاثیر قرار داده است. قائم مقام بیمارستان خصوصی مجیبیان یزد، ادامه می‌دهد: بیمارستان ما مبالغ زیادی از بیمه‌ها طلبکار است. ما به این مساله معترضیم که اولویت پرداخت بیمه‌ها با بخش دولتی است.
توحیدی‌فر طلب بیمارستان مجیبیان از بیمه‌ها را ۵‌میلیارد تومان اعلام می‌کند و در پاسخ به این سوال که میزان مراجعه به این بیمارستان بعد از اجرای طرح تحول سلامت چگونه بوده است، به کاهش ۲۰ درصدی بیماران این بیمارستان اشاره می‌کند.
در حالی توحیدی‌فر میزان کاهش مراجعان به بیمارستان خصوصی مجیبیان را ۲۰‌درصد اعلام می‌کند که معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد عقیده دارد که به میزان ۷‌درصدی که به بیماران بیمارستان‌های دولتی اضافه شده، از بیماران بیمارستان‌های خصوصی استان کاسته شده است. به عقیده او، این کاهش ۲۰ درصدی تاثیری در افزایش کیفیت خدمات ارائه شده در این بیمارستان نداشته است چرا که وی معتقد است خدمات این بیمارستان در گذشته با کیفیت مطلوب ارائه می‌شد و این روال ادامه یافته است. به گفته وی، کاهش تعداد مراجعه‌کننده، باعث کاهش و محدود شدن فعالیت‌های بیمارستان شده است. توحیدی‌فر البته رقابتی‌تر شدن صنعت درمان را از نتایج مثبت طرح تحول سلامت می‌داند و می‌گوید: لازم بود که رقابت برای ارائه خدمات با کیفیت و با قیمت مناسب در حوزه درمان کشور به وجود آید.
وی تاکید می‌کند: تعرفه خدمات بیمارستان‌های خصوصی با اجرای طرح تحول سلامت، کاهش یافت تا قدرت رقابت با بخش دولتی را پیدا کنند.

ناکافی بودن کادر درمانی
قائم مقام بیمارستان مجیبیان یزد اعتقاد دارد نباید در اجرای این طرح بیمارستان‌های خصوصی را غیرخودی دید؛ از این رو خواستار نظارت یکسان از طرف دولت بر بخش خصوصی و دولتی می‌شود. وی اظهار می‌کند: بیمارستان‌های خصوصی هم خودی هستند و هر امتیازی که بخش دولتی دارد، باید برای بخش‌خصوصی هم در نظر گرفته شود. توحیدی‌فر در ادامه بر ضرورت پرداخت سریع‌تر و بهتر مطالبات بیمارستان‌های بخش خصوصی از بیمه‌ها تاکید می‌کند. اما قائم مقام بیمارستان دکتر مجیبیان، خبر از ناکافی بودن نیروی انسانی، ماما و تکنسین در بیمارستان تحت مدیریتش می‌دهد و می‌گوید: باید توجه کرد که بخش خصوصی برای فعالیت نیاز به نیروی انسانی متخصص دارد و وقتی این نیروها کم باشند، ما مجبوریم بعضی از بخش‌های بیمارستان را تعطیل کنیم به طوری که یک بخش ۳۴ تخته در این بیمارستان بسته شده است. وی تاکید می‌کند: ما از دولت می‌خواهیم یا نیروی انسانی مورد نیاز را برای ما تامین کند، یا مثل مدارس غیرانتفاعی که به آنها اجازه داده‌اند در مقاطع راهنمایی و دبیرستان دانش‌آموز تربیت کنند، به ما هم اجازه بدهند در مقاطع پرستاری و مامایی دوره‌های آموزشی با نظارت دولت داشته باشیم و نیروی انسانی مورد نیاز خود را تربیت کنیم.

حضور بخش‌خصوصی در آینده طرح تحول سلامت
با توجه به گفته‌های معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، به نظر می‌رسد گنجاندن بخش‌خصوصی در اجرای طرح تحول سلامت در آینده چندان محتمل نیست.  «علی دهقان» می‌گوید: با توجه به محدود بودن بودجه‌های طرح تحول سلامت و حتی تحقق نیافتن بخشی از بودجه پیش‌بینی شده برای این طرح، دولت برای تامین هزینه بیمارستان‌های دولتی و خصوصی مشکل دارد.

بخش نظردهی بسته شده است..