نقش رانندگان در کاهش تلفات جاده‌ای:

۵ طرح جدید برای ایمن‌سازی جاده‌های استان یزد/ جان باختن ۱۴۰ نفر یزدی در سال گذشته

بر اساس قانون برنامه پنجم توسعه، تلفات جاده‌‌ای استان باید 10درصد در هر سال کاهش یاید، اداره کل حمل و نقل و پایانه‌های استان نیز اجرای 5 طرح ارتقای ایمنی راه‌ها را در دستور کار قرار داده است تا شاید از آمار تلفات جاده‌ای کاسته شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار یزدی ها( یزدی نیوز) به نقل از همشهری تلفات جاده‌‌ای برون شهری استان نسبت به معابر درون‌شهری کمتر است اما حجم بالای تردد از جاده‌ها، لزوم ایمن‌سازی معابر را تشدید کرده است.
رانندگی با سرعت و سبقت‌های غیرمجاز، استفاده نکردن از کلاه و کمربند ایمنی و خستگی و خواب‌آلودگی هنگام رانندگی دست به دست هم می‌دهند تا هموطنان در جاده‌ها با امنیت رانندگی نکنند.
در این میان، اقداماتی که برای ارتقای ایمنی راه‌ها انجام می‌شود، شایسته است اما باید توجه کرد که بیش از۷۰درصد از عوامل تصادفات رانندگی، عامل انسانی است؛ از این رو در کنار تقویت زیرساخت‌ها، باید به فرهنگسازی رانندگی ایمن هم اقدام شود.

کاهش ۷درصدی تلفات جاده‌ها در مهرماه
مدیر کل حمل و نقل و پایانه‌های استان با اشاره به کاهش ۷درصدی تلفات جاده‌های برون‌شهری استان در مهرماه سال جاری از تلاش برای ارتقای ایمنی جاده‌ها با اجرای ۵ طرح ارتقای ایمنی خبر داد.
«محمدرضا بشیری» از جمله این طرح‌ها به ایمن‌سازی مدارس حاشیه جاده‌ها اشاره کرد و افزود: این طرح برای ارتقای ایمنی جان دانش‌آموزان، اولیا و معلمان مدارس حاشیه راه با جدیت دنبال شده است.
وی با تاکید بر این‌که اکنون ۹۰باب مدرسه از ۱۱۰مدرسه مستقر در حاشیه راه‌ها ایمن‌سازی شده‌ است، از ادامه روند ایمن‌سازی مدارس حاشیه شهرها خبر داد.
وی از دیگر طرح‌های ارتقای ایمنی راه‌ها را ارتقای ایمنی وانت‌بارها اعلام کرد و افزود: رانندگان وانت‌بارها در این طرح آموزش‌های لازم را برای رانندگی ایمن در معابر برون شهری فرا می‌گیرند.
این مسئول همچنین از اجرای طرح ارتقای ایمنی عابران پیاده خبر داد و افزود: برای ارتقای ایمنی عابران پیاده در جاده‌های استان، امسال ۳ پل عابرپیاده برای تردد عرضی از معابر برون‌شهری در استان نصب شده است.
بشیری اجرای طرح ارتقای ایمنی سرنشینان وسایل نقلیه با همکاری پلیس راه را نیز در زمره طرح‌های ارتقای ایمنی راه‌های استان نام برد و ادامه داد: در این طرح، سرنشینان خودروها به‌ویژه ناوگان عمومی اتوبوس آموزش‌های لازم را برای سفر ایمن فرا می‌گیرند.
وی از دیگر طرح‌های ارتقای ایمنی راه‌های استان به ارتقای ایمنی موتوسیکلت‌ها اشاره کرد و افزود: در این طرح با نظارت بر استفاده از کلاه ایمنی از تلفات راکبان موتوسیکلت در جاده‌ها جلوگیری می‌شود.

جان باختن ۱۴۰ نفر در سال گذشته
مدیر کل حمل و نقل و پایانه‌های استان با اشاره به افزایش۲/۵درصدی تلفات جاده‌های استان تا پایان مهرماه امسال گفت: خوشبختانه آمار تلفات جاده‌ها در مهرماه با کاهش ۷درصدی مواجه شد.
به گفته بشیری، تلفات جاده‌های استان در مهرماه از ۱۴ نفر در سال گذشته به ۵ نفر در سال جاری کاهش یافته است که کاهش چشمگیری است.
وی ادامه داد: کارشناسان اداره کل حمل ونقل و پایانه‌های استان در حال تحلیل دلایل تلفات در این ماه به‌منظور ارائه راهکارهای مهم برای کاهش تلفات جاده‌ها تا پایان سال هستند.
بشیری با تاکید بر این‌که کاهش تلفات در جاده‌ها باید تا پایان سال به کاهش ۱۰‌درصدی برسد، افزود: قانون برنامه پنجم توسعه کاهش سالانه ۱۰درصدی تلفات جاده‌ای را مصوب کرده است.
این مسئول گفت: سال گذشته ۱۴۰ نفر در جاده‌های استان جان خود را از دست دادند که برای تحقق این برنامه لازم است که تلفات جاده‌های استان در پایان سال جاری ۱۴ نفر نسبت به سال گذشته کاهش یابد و به کمتر از ۱۲۶ نفر برسد.
وی با بیان این‌که کاهش تلفات جاده‌ها به جز با مشارکت مردم میسر نیست، اظهار کرد: قرار گرفتن استان در مسیر شاهراه مواصلاتی کشور و حجم بالای تردد خودروهای باری و مسافربری اهمیت ارتقای ایمنی راه‌ها را تشدید کرده است.
وی تاکید کرد: اداره کل حمل و نقل و پایانه‌های استان با وصول ۳درصد عوارض بارنامه از ناوگان باری و پرداخت آن به حساب درآمدهای دولتی، در تامین هزینه ارتقای ایمن‌راه‌ها سهیم است.
مدیرکل حمل و نقل و پایانه‌های استان با بیان این‌که عامل تلفات جاده‌های استان به ترتیب ۷۵‌درصد عامل انسانی، ۱۵درصد جاده‌ها و ۱۰درصد نیز وسایل نقلیه هستند، افزود: زمانی که راننده هوشمند باشد و قوانین را رعایت کند، قطعا کاهش تلفات را شاهد خواهیم بود.
وی افزود: در ۶ ماه امسال ۴ دانش‌آموز، ۱۴‌کودک، ۱۳ نفر سالمند بالای ۶۰ سال، ۶‌موتورسوار و ۶۵ راننده در جاده‌های استان جان خود را از دست دادند که عمده دلیل این آمار ناگوار، رانندگی نادرست بوده است.
بشیری با بیان این‌که ۷۸درصد از تلفات جاده‌های استان به دلیل وارد شدن ضربه به سر است، گفت: می‌توان با الزام رانندگان به بستن کمربند ایمنی و استفاده از کلاه ایمنی، به راحتی قانون کاهش سالانه ۱۰درصدی تلفات جاده‌ها را محقق کرد.

نقش رانندگان در کاهش تلفات جاده‌ای
مدیر کل حمل و نقل و پایانه‌های استان با بیان این‌که رانندگان ناوگان حمل و نقل عمومی اعم از باری و مسافری نقش موثری در کاهش تلفات جاده‌ها دارند، گفت: ۱۱ هزار راننده در ناوگان بار و مسافر استان فعالیت می‌کنند. «محمدرضا بشیری» با بیان این‌که بخشی از تلفات جاده‌های استان ناشی از عملکرد رانندگان ناوگان بار و مسافر است، ادامه داد: ۱۳ درصد تلفات جاده‌های استان در سال گذشته ناشی از عملکرد رانندگان ناوگان‌های عمومی بوده است. وی گفت: سال گذشته ۲۰ نفر در اثر عملکرد رانندگان ناوگان باری ومسافری شامل ۱۸ نفر در ناوگان باری و ۲ نفر در ناوگان مسافربری جان خود را از دست دادند. این مسئول بر لزوم مشارکت رانندگان در دوره‌های آموزشی و عمل به موارد مورد اشاره در این جلسات تاکید و اظهار کرد: نقش رانندگان در ارتقای ایمنی قابل ملاحظه است.

بخش نظردهی بسته شده است..