زنگ خطر برای دومین درخت کهنسال یزد

no-thumbs

روستای بداف در شهرستان ابرکوه شاید برای عده‌ای شناخته شده باشد اما درخت کهنسال این شهر را کمتر کسی می‌شناسد و عمر دیرپای این درخت شاید در سایه درخت 4500 ساله ابرکوه نادیده گرفته شده باشد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار یزدی ها( یزدی نیوز) درخت گمنام و دیرزیست بداف ابرکوه که بالغ بر هزار سال عمر دارد، این روزها حال و روز خوشی ندارد و زنگ خطر برای این موجود کهنسال به صدا درآمده است.

با وضعیتی که درخت کهنسال روستای بداف ابرکوه دارد شاید زمان زیادی لازم نباشد تا شاهد از بین رفتن یکی دیگر از درختان کهنسال ابرکوه و استان یزد باشیم.

سال ۹۱ خبری منتشر شد که علاقمندان محیط زیست کشور را شوکه کرد، خبر این بود «طوفان درخت کهنسال پده روستای هارونی ابرکوه را از پای درآورد».

این درخت از جمله درختان معروف و کهنسال استان یزد بود که هنوز پیکر نحیف و ۱۵ متری این درخت ۱۲۰۰ ساله روی زمین افتاده است تا درسی برای دست‌اندرکاران برای پیشگیری از حادثه‌های مشابه باشد.

به نظر می‌رسد که این حادثه برای آنانی که باید برای محافظت از چنین گنجینه‌هایی تلاش کنند درس‌آموز نبوده است و نمونه این بی‌توجهی را می‌توان با نگاهی به درخت بنه کهنسال روستای بداف ابرکوه مشاهده کرد.

فاجعه درخت کهنسال پده هارونی در آستانه تکرار

اما این روزها زنگ خطر برای یکی دیگر از درختان کهنسال ابرکوه به صدا درآمده است و اگر توجهی به این مسئله نشود، دوباره شاهد فاجعه‌ای دیگر و کاهش یکی دیگر از درختان کهنسال ابرکوه و استان یزد خواهیم بود، امری که تاکنون مورد توجه دستگاه‌های ذیربط قرار نگرفته است.

 این درخت کهنسال که به گفته برخی کارشناسان دومین درخت کهنسال استان یزد است، اکنون روزگار خود را غریبانه می‌گذراند و به گفته آگاهان هنوز متولی پیگیری وضعیت آن نیز مشخص نیست.

درخت بنه کهنسال روستای بداف بخش بهمن ابرکوه یکی از آثار ارزشمند طبیعی استان یزد است.

جاذبه گردشگری این روزها روزگار سختی را سپری می‌کند

اگر چه این جاذبه گردشگری کشور می‌توانست باعث اشتغال‌زایی روستاییان این روستای محروم شود؛ اکنون در خانه‌ای قدیمی که سال‌ها است در آن سکونت دیده نمی‌شود روزگار خود را به سختی می‌گذراند.

تنها مونس این درخت قطره‌ای آبی است که به همت صاحبخانه و به صورت قطره‌ای آن را آبیاری می‌کند.

اعضای شورای اسلامی این روستا در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ابرکوه عنوان می‌کنند خانه‌ای که این درخت در آن قرار دارد، خانه‌ای تاریخی است و علاوه بر اینکه درخت این خانه در معرض آسیب است، ساختمان نیز در حال تخریب است.

عمر درخت بنه بداف ۲ هزار سال تخمین زده می‌شود

این درخت ارتفاعی بیش از ۹ متر دارد و با وجود نامهربانی‌ها و بی‌توجهی‌ها هنوز پابرجاست.

با وجود سن زیاد این درخت که برخی آن را تا ۲ هزار سال تخمین می‌زنند، همه ساله به بار می‌نشیند.

این روزها درخت بنه روستای بداف قامت خود را به دیوار این خانه قدیمی تکیه داده است و از فراز شاخ و برگ‌هایش که از بیرون خانه نیز دیده می‌شود، چشم انتظار توجه مسئولان مانده و این چشم انتظاری طولانی هنوز او را خسته نکرده است.

مشکلاتی که در ابرکوه چاره ندارد

بی‌توجهی به داشته‌هایی که کشور از آن نصیب دارد، دردی است که تاکنون چاره نشده است.

در شهرستان تاریخی ابرکوه این مشکلات نمودی بارزتر دارد و انبوه پتانسیل‌های موجود و همچنین مشکلاتی که می‌توانست با استفاده از این ظرفیت‌ها برطرف شود در جای جای شهرستان قابل مشاهده است.

تنها مطلبی که همیشه بر زبان مسئولان جاری می‌شود، عنوان کردن این پتانسیل‌ها است که عملا تنها خوراک خبری برخی رسانه‌ها را تأمین می‌کند.

به وضوح می‌توان شاهد بود که برای استفاده از ظرفیت‌های این شهرستان تاریخی که ابرکوه به عنوان مرکز آن یکی از شهرهای نمونه گردشگری است هیچ برنامه‌ریزی بلندمدت و کوتاه مدتی صورت نگرفته است که اگر چنین بود شاهد وضعیت حداقل آثاری مانند این درخت کهنسال نبودیم.

منبع: فارس

بخش نظردهی بسته شده است..