۱۶درصد طرحهای مشارکتی روستاییان کشور متعلق به یزد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار یزدی ها( یزدی نیوز) مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری یزد گفت: ۱۶درصد از مجموع طرحهای مشارکت مردم در راه اندازی واحدهای تولیدی مستقر در روستاهای کشور متعلق به این استان است.

هادی مقیمی گفت: کل طرحهای مشارکتی کشور حدود ۱۰۰ طرح است که از این تعداد، ۱۶ طرح متعلق به استان یزد است و در این بخش این استان پیشتاز کشور است.

وی افزود: در این استان ۵۰طرح غیرمشارکتی نیز به همراه طرحهای مشارکتی به کمیته اجرایی استان رسیده که از این تعداد ۱۰طرح مشارکتی و ۲طرح غیرمشارکتی مصوب شده و به کمیته اجرایی مرکزی ارسال شده است.
مدیرکل امور روستایی استان یزد گفت: جمعیت روستایی این استان ۱۸ درصد است در حالی که میانگین جمعیت روستایی کشور ۱۰درصد بیش از استان یزد و ۲۸درصد اعلام می شود.
وی اظهار امیدواری کرد تا با روند فعلی و درک عمق این طرح در استان تا پایان سال جاری تعداد شرکتهای روستایی استان چند برابر شده و همچنان پیشتازی یزد حفظ شود.
به گفته مقیمی، طرح مشارکت مردم در راه اندازی واحدهای تولیدی مستقر در روستاها و مناطق کمتر توسعه یافته در راستای سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری مبنی بر نقش آفرینی مردم و همه فعالان اقتصادی طراحی شده است.
این مسئول اضافه کرد: همچنین این طرح به منظور مشارکت حداکثری آحاد جامعه در فعالیتهای اقتصادی و گسترش همکاری های جمعی به منظور افزایش تولید، اشتغال و ارتقاء درآمد روستاییان و عشایر در اجرای حمایت های مقرر در ماده ۴ آیین نامه اجرایی ماده ۱۹۴ قانون برنامه پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران اجرا شده است.
وی یادآور شد: در طرح یاد شده دولت به میزان چهار برابر آورده روستاییان، تسهیلات با کارمزد سه درصد واگذار می کند که برای روستاهای مرزی این تسهیلات ۹ برابر آورده روستائیان و با کارمزد صفر است و این تسهیلات با بازپرداخت دو سال دوران مشارکت، یک سال تنفس و از سال چهارم به مدت پنج سال انجام می شود.
مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری یزد افزود: در این طرح به هر ۲۵ خانوار مبلغ هفت میلیارد ریال وام پرداخت می شود و روستاییان باید ۴۰ درصد آورده داشته باشند و ۶۰ درصد مابقی به صورت وام به آنها داده می شود.
وی اضافه کرد: اگر ۵۰ خانوار روستایی ۳۵ درصد آورده داشته باشند دولت ۶۵ درصد مابقی را تامین و تا سقف ۱۰ میلیارد ریال تسهیلات خواهد داد و اگر تعداد خانوار به ۱۰۰ برسد مشارکت مردم ۳۰ درصد و دولت ۷۰درصد و سقف تسهیلات نیز تا ۲۰ میلیارد ریال افزایش می یابد.
به گفته مقیمی اگر تعداد خانوار ۱۵۰ باشد سهم مردم ۲۵ درصد و سهم دولت ۷۵درصد به اضافه ۳۰ میلیارد ریال سقف تسهیلات ارائه خواهد شد البته اگر تعداد خانوار به ۲۰۰ برسد میزان مشارکت مردم ۵ درصد کاهش و سهم دولت ۵ درصد افزایش می یابد ضمن آنکه سقف تسهیلات نیز به ۴۰میلیارد ریال می رسد.
وی ادامه داد: حال اگر تعداد خانوار بیش از ۲۰۰خانوار باشد سهم مشارکت مردم ۲۰ درصد و دولت نیز ۸۰درصد است اما در اینجا سقف تسهیلات نداریم و به هر میزان که نیاز باشد تسهیلات ارائه می شود.
مسئول اجرای این طرح در استان یزد گفت: همین عوامل و پیشتازی و الگو بودن استان یزد موجب شد تا در نشست معاونت توسعه روستایی ضمن دفاع از طرحهای استان به عنوان نخستین استان ، ۱۱پیشنهاد و تجربه این مدت ارائه کنیم.
مدیرکل امور روستایی استان یزد گفت: جذب سرمایه گذاران طرحهای نیمه تمام روستایی با درصد پیشرفت بالا، کاهش مراحل واگذاری زمین به متقاضیان ، تعیین تکلیف متقاضیان طرحهای غیرمشارکتی ، حضور طرحهای غیرمشارکتی مناطق غیرمحروم با پیشرفت بالا در برنامه پرداخت تسهیلات ، پیشنهاد اجرای مدل سهامدار غیرعضو و دریافت کننده سود و حضور نمایندگان معاونت توسعه روستایی و نیز صندوق کارآفرینی کشور در استان به منظور بررسی و تصویب طرح برای سرعت بخشیدن در اجرای فعالیتها از مهمترین این پیشنهادات بود.
مقیمی در پایان نیز از برداشتن شدن سقف مشارکت در طرح مشارکتی خبر داد و گفت: با توجه به تصمیم اخیری که در تهران گرفته شد سهم ۵۱ و ۴۹درصد نداریم و بخش خصوصی(تعاونی) می تواند ۵۱درصد سهم داشته باشد به شرطی که نماینده سهامداران در هیات مدیره فعال تر عمل کرده و حضور داشته باشد.
از جمعیت یک میلیون و ۶۰ هزار نفری استان یزد نیز در حال حاضر تنها حدود ۱۸ درصد در ۱۱۴۳ روستای استان ماندگار شده اند که برخی از این روستاها به لحاظ بافت تاریخی دارای جذابیت های منحصر بفردی است.
از این تعداد روستاها نیز ۱۰۲۵روستا دارای سکنه دائمی و ۱۱۸روستا سکنه فصلی دارند که در ۷۰۳روستا جمعیت زیر ۲۰ خانوار ساکن است و حتی در ۴۶۵ روستا از تعداد یاد شده تنها یک تا چهار خانوار جمعیت زندگی می کنند و در بقیه روستاها که ۴۴۰روستاست جمعیت خانوارها بیش از ۲۰خانوار است .
منبع: ایرنا

بخش نظردهی بسته شده است..