علل خشونت علیه زنان کدامند؟

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار یزدی ها( یزدی نیوز) وجود باورهای فرهنگی اشتباه، نبود ساز و کارهای ضمانت برای کنترل آن، استفاده نابجای مردان از قدرت و تفکر ریاست و قدرت‌طلبی در مردان موجب بروز خشونت علیه زنان می‌شود.


 «زهرا همتی» با بیان این‌که خشونت علیه زنان یک آسیب اجتماعی است که باید به آن پرداخته شود، اظهار کرد: کودکی که در چنین فضایی رشد می‌کند احساس امنیت نمی‌کند و در معرض قرار گرفتن سایر آسیب‌های اجتماعی نظیر اعتیاد، دزدی، خودکشی قرار می‌گیرد.

وی افزود: خشونت علیه زنان تنها فیزیکی نبوده بلکه انواع مختلف روانی، اقتصادی، جنسی، جسمی و عاطفی را هم شامل می‌شود که در صورت وجود در یک خانواده توسط اعضا آن نسل به نسل دیگر انتقال پیدا می‌کند.

همتی با بیان این‌که آمار دقیقی در خصوص خشونت علیه زنان در کشور و به تبع در این استان وجود ندارد، خاطرنشان کرد: بسیاری از زنان از ترس شناخته شدن در جامعه خشونت وارد شده را به مراکز بهزیستی اعلام نمی‌کنند.

معاون اجتماعی بهزیستی استان در خصوص علت خشونت علیه زنان در جامعه تصریح کرد: وجود باورهای فرهنگی اشتباه، نبود ساز و کارهای ضمانت برای کنترل آن، استفاده نابجای مردان از قدرت و تفکر ریاست و قدرت‌طلبی در مردان موجب بروز خشونت علیه زنان می‌شود.

وی با اشاره به این‌که خشونت ممکن است به طلاق عاطفی، روانی و در نهایت قانونی منجر شود، گفت: خشونت از طریق برخی فیلم‌ها و در برخی مواقع کارتون‌های کودکان نیز تبلیغ می‌شود و خود به خود به افراد منتقل و شیوع پیدا می‌کند.

همتی نگاه برابر به زن و مرد که در دین اسلام نیز مورد تأکید قرار گرفته، آگاه‌سازی والدین از پیامدهای خشونت، آگاهی زوج‌ها از آثار مخرب رفتار خشونت‌آمیز، برگزاری کارگاه‌های آموزشی برای آگاهی جامعه از نقش زنان و مردان، پررنگ کردن توانایی دو جنس، آگاهی زنان از حقوق خود برای جلوگیری از خشونت و مهارت برخورد با خشونت را از جمله راهکارهای لازم برای کاهش خشونت علیه زنان دانست.

معاون اجتماعی بهزیستی استان ایلام تصریح کرد: نه تنها زنان بلکه همه افراد جامعه باید به این نتیجه برسند که آموزش فرهنگ سازش و مدارانه بر اساس خشونت و فشار بلکه بر اساس مذاکره ترویج یابد.

وی با اشاره به راه‌اندازی خانه امن در بهزیستی گفت: زنانی که به هر علت از سوی همسر و یا سایر اعضا خانواده در معرض خشونت قرار داشته باشند می‌توانند به این خانه مراجعه کنند.

همتی خاطرنشان کرد: تا زمانی که زمینه بازگشت زنان مراجعه‌کننده به این مرکز از طریق دعوت از همسر و مشاوره و ایجاد احساس امنیت فراهم نشود این زنان در خانه امن بهزیستی نگهداری و تحت مراقبت قرار دارند.

ایسنا

بخش نظردهی بسته شده است..