در فهرست آثار ملی کشور:

ثبت دو خانه تاریخی شهر یزد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار یزدی ها( یزدی نیوز) سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی استان یزد از ثبت دو خانه سید مجید ابریشمی به شماره ۳۱۳۵۲ و خانه مهدی اعلم به شماره ۳۱۳۵۸ در فهرست آثار ملی کشور خبر داد.

محسن ذاکری نیا گفت: قدمت خانه سید مجید ابریشمی در خیابان مسجدجامع، محله وقت الساعت باتوجه به نوع معماری مربوط به دوره قاجار- پهلوی بوده و وجه تسمیه آن متاثر از نام خانوادگی مالک فعلی (آقای سیدمجید ابریشمی) است.

وی افزود: این بنا از خانه های ارزشمند داخل بافت تاریخی یزد می باشد که دارای یک ورودی در جهت جنوب است و به صورت حیاط مرکزی با چهار جبهه، ساخت و طراحی شده است. پس از ورودی، هشتی بنا قرار دارد که دیوارهای آن تا نیمه کاشیکاری شده و مابقی پوشش گچ دارد. ورودی پشت بام نیز از داخل هشتی است و پس از هشتی یک راهرو است که از یک طرف به اتاقهای ضلع جنوبی و از طرف دیگر به حیاط می رسد.
سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی استان اضافه کرد: بنا دارای دوزیرزمین است که یکی از زیرزمین ها انبارآذوقه نیز بوده و سقف آن به صورت خنچه پوش تخت است.
ذاکری نیا گفت: به طور کلی، مصالح به کار رفته خشت و آجر با پوشش گچ، کاشی و کاهگل است و تزئین خاصی در بنا مشاهده نمی شود .
این مقام مسئول تصریح کرد: قرارگرفتن خانه ابریشمی در حریم مجموعه ثبتی مسجد جامع که به شماره ۲۰۶ مورخ ۱۳۱۳/۴/۳۱ و مسجد شیخیها که به شماره ۲۴۰۱ مورخ ۱۳۷۸/۵/۴ به ثبت رسیده اند، از ویژگی های بنا محسوب می شود.
وی یادآور شد: چون بنا از جمله عناصر تشکیل دهنده بافت تاریخی یزد است حریم آن از ضوابط عرصه بافت ثبتی تبعیت می کند.
سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی استان درباره خانه مهدی اعلم نیز گفت: این بنا در بخش یزد، بلوار بسیج، کوچه مسجد الرحمن قرار دارد و باتوجه به نوع معماری قدمت آن مربوط به دوره قاجار بوده و وجه تسمیه آن متاثر از نام خانوادگی مالک فعلی است.
ذاکری نیا افزود: این بنا از خانه های ارزشمند داخل بافت تاریخی یزد بوده که دارای پلانی نامنظم است و به سبک خانه های سنتی یزد دارای حیاط مرکزی و در چهار جبهه ساخت، طراحی و ساخته شده است.
وی با بیان اینکه مصالح کلی بنا از خشت و گل و آجر است و تزیینات گل بری زیبایی در نمای حیاط و قسمت هشتی مشاهده می شود، تصریح کرد: قدمت بنا همچنین تزئینات گل بری و سقف زیرزمین ضلع غربی از ویژگی های بنا محسوب می شود و از ضوابط عرصه بافت ثبتی تبعیت می کند.
تاکنون تعداد ۱۶۰۰ اثر از استان یزد در فهرست آثار ملی غیرمنقول به ثبت رسیده است.
استان یزد ۲۲۷۰ هکتار بافت تاریخی دارد که شهر یزد به عنوان نخستین شهر خشت خام و دومین شهر تاریخی جهان دارای بافت تاریخی به مساحت عرصه ۷۴۳ هکتار و مساحت حریم پنج هزار هکتار در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.
منبع: ایرنا

بخش نظردهی بسته شده است..