خانه قجری اعلم یزد ثبت ملی شد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار یزدی ها( یزدی نیوز) خانه مهدی اعلم واقع در بخش یزد، بلوار بسیج، کوچه مسجد الرحمن در آبان ما سال جاری با شماره ۳۱۳۵۸ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

محسن ذاکری نیا در توضیح این بنای تاریخی گفت: باتوجه به نوع معماری قدمت آن مربوط به دوره قاجار می باشد و وجه تسمیه آن متاثر از نام خانوادگی مالک فعلی می باشد. 

سرپرست معاونت میراث فرهنگی این اداره کل افزود: این بنا از خانه های ارزشمند داخل بافت تاریخی یزد می باشد  که دارای پلانی نامنظم و به سبک خانه های سنتی یزد دارای حیاط مرکزی و در چهار جبهه ساخت، طراحی و احداث گردیده است. بنا دارای دو ورودی در ضلع های شمال شرقی و ورودی اصلی در ضلع جنوبی غربی می باشد. پس از عبور از ورودی اصلی یک فضای حیاط خلوت کوچک قراردارد که از یک طرف به راهرو و ورودی پشت بام و از طرفی دیگر به ورودی اتاق ضلع غربی راه دارد. کنارراهروی ورودی در ضلع جنوب ایوانی مشاهده می شود که سقف و بخشی از دیوارهای آن به کلی تخریب شده است. پوشش سقف ایوان خنچه پوش بوده و قسمت های باقیمانده بدنه آن پوشش گچ دارد. ضلع شرقی بنا اتاقی است پنج دری که دارای پوشش سقف خنچه پوش است و طاقچه هایی با پوشش کلیل درون فضای داخل اتاق تعبیه شده است. پوشش دیوار اتاق از گچ است و این قسمت به نسبت نقاط دیگر خانه سالم تر باقیمانده است. کنار این اتاق راهرویی است که به ورودی دوم خانه می رسد ضلع غربی حیاط ایوان دیگری است دارای پوشش سقف خنچه پوش و فضای داخل آن با کاهگل اندود شده و درون دیوار طاقچه های متعددی با پوشش هلالی مشاهده می شود. طرفین ایوان دو ورودی دارد که یکی از آنها به راهرو کنار ایوان و دیگری به اتاقی متصل است که از روی حیاط هم دسترسی به این اتاق امکان پذیر است. به طور کلی در این ضلع و اضلاع دیگر حیاط تزبینات گل بری بسیار زیبابی مشاهده می شود.

وی افزود: مصالح کلی بنا از خشت و گل و آجر است و تزیینات گل بری زیبایی در نمای حیاط و قسمت هشتی مشاهده می شود.

این مقام مسئول تصریح کرد: قدمت بنا همچنین تزئینات گل بری و سقف زیرزمین ضلع غربی از ویژگی های بنا محسوب می شود.

ذاکری نیا خاطرنشان ساخت: چون بنا از جمله عناصر تشکیل دهنده بافت تاریخی یزد می باشد حریم آن ازضوابط عرصه بافت ثبتی تبعیت می کند.

 

بخش نظردهی بسته شده است..